HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe størrelse for 50% af varmebehov?
Torkild
I Horsens skal vi nu have fjernvarme over alt, og vi er mange der gerne vil slippe.
Hvis man har mere end 50% af det kommunale vurdere energi behov til opvarmning og varmt vand dækket af vedvarende energi, så kan man ikke pålægges tilslutning pligt.
Jeg læser lovgivning, som det års forbruget skal kunne afdækkes minimum 50%, og der skal altså ikke tages hensyn til maksimal effekt behov ved -12grader.

Kommunen regner på denne måde:
Kommunalt vurderet energibehov(kWh/år)/2 /1000 =Varmepumpens minimum i kW
F.eks.
14903(kWh/år) /2 /1000 = 7,45kW varmepumpe.
Det regnestykke er jo pære og bananer.

Fra de formler jeg kan finde får jeg dette:
Ved et årsbehov på 14903kWh på 145m2, så får jeg varmetabet ved -12 grader til at være 51,39Wm2.
Maksimal energi behov = 51,39Wm2 * 145m2 = 7451,45W = 7,45kW - Dette er det samme tal som kommunen kommer frem til - MEN: 7,45kW er huset maksimale energi behov.
De 7,45kW varmebehov kan afdækkes med ½ af en varmepumpe på 3,725kW.

En varmepumpe på 3,725kW er dog stadig meget større end den behøver at være for at afdække 50% af årsforbruget - for der er stadig ikke taget højde for grad dage!

Efter hvad jeg kan finde online, så vil en vampepumpe på halvdelen af den behøvede maksimal effekt kunne afdække ~89% af års forbruget (diverse aflæsnings tabeller)!
Dette betyder, jo at jeg kan nøjes med en endnu mindre varme pumpe, og at jeg vil kunne nøjes med en lille og billig luft/luft varmepumpe for at kunne afdække års forbruget med 50%.
Men hvor lille en luft/luft varmepumpe kan jeg nøjes med?


Mit faktiske forbrug er for kommunens side underordnet, men jeg bruger kun gas i dag og vil i forbindelse med renovering om et par år over på luft/vand varmepumpe.
Jeg ønsker ikke at have den udgift nu, og jeg kan se billige varmepumper til under 4000kr med Varmekapacitet: Op til 3400 watt, nominelt 3000 Watt.
Så jeg vil heller gøre det nu, og når i 2020 får bygget om installere luft/vand.
Vi bruger 800m3 gas om året og har en god brænde oven, så rent økonomisk haster det ikke at få luft/vand varmepumpe - men vejen går jo til at gas bliver udfaset.
Lige nu er kampen at holde fjernvarmen fra døren billigst muligt.

TAK for jeres hjælp!
 
Varmeihuset
Hvis dine tal holder, så bruger dit hus 256,95 wattpr grad time
dvs at ved nul grader bruger du 4,368Kwh VARME i timen

Man siger at
okt forbrug af varme er 9%
nov forbrug af varme er11%
dec forbrug af varme er13%
Jan forbrug af varme er 14%
feb forbrug af varme er 13%
Mar forbrug af varme er 13%
apr forbrug af varme er 11%

af årets samlede forbrug

Så hvis en varmepumpe kan holde huset varmt i okt nov marts apr er det 44% af varmeforbruget
og med de resterende 16% der ligger udenfor fyringssessonen, er du oppe på 60%
Det kan de fleste pumper nok klare , men tilsynet koster det samme om det er en lille eller stor
en større vil nok være billigere i drift, og kunne overtage mere af forbruget

Forbruget i dit hus, kunne evt sænkes
har du efterisoleret, er der isat energi ruder ?
Gået efter og tættet ?

Hvis træpiller tæller med som vedvarende energi, ville en pillebrændeovn være en let og god løsning, du har jo skorstenen
ingen røg fra overnatfyring(som er ulovlig)
og den kan køre mens i sover eller ikke er hjemme
det kræver åbne døre i huset for at få varmen rundt

Der gis kun tilskud til en varmepumpe en gang pr adresse så hvidt jeg ved ??
så at købe en bette en med tilskud, og senere ville installere en stor nok luftvandèr er ikke så smart

husk at en lufluft,og luft vand yder mindre og mindre jo koldere der er udenfor

Husk også at tilskud til energiforbedringer er større så længe du står som gasopvarmet hus

Så er der håndværkerfradraget det er også pr år ca 12000 pr voksne person i husstanden
så Evt ruder isat i 2018 med tilskud som gas opvarmet, derefter en pilleovn, eller varmepumpe , med tilskud som gasopvarmet

Det kommer også an på beboerne, hvor mange er der og hvad er deres vv forbrug
er det folk der går i bad på arbejdspladsen, og evt til sport, og dermed har et meget lavt forbrug i hjemmet,eller modsat folk der hver morgen skal i bad hjemme inden arbejde, løber en tur når de kommer hjem, og så lige skal i bad igen =STOR forskel
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Torkild

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21056#post_21056]Varmeihuset skrev:[/url]

Hvis dine tal holder, så bruger dit hus 256,95 wattpr grad time
dvs at ved nul grader bruger du 4,368Kwh VARME i timen

Man siger at
okt forbrug af varme er 9%
nov forbrug af varme er11%
dec forbrug af varme er13%
Jan forbrug af varme er 14%
feb forbrug af varme er 13%
Mar forbrug af varme er 13%
apr forbrug af varme er 11%

af årets samlede forbrug

Så hvis en varmepumpe kan holde huset varmt i okt nov marts apr er det 44% af varmeforbruget
og med de resterende 16% der ligger udenfor fyringssessonen, er du oppe på 60%
Det kan de fleste pumper nok klare , men tilsynet koster det samme om det er en lille eller stor
en større vil nok være billigere i drift, og kunne overtage mere af forbruget

Forbruget i dit hus, kunne evt sænkes
har du efterisoleret, er der isat energi ruder ?
Gået efter og tættet ?

Hvis træpiller tæller med som vedvarende energi, ville en pillebrændeovn være en let og god løsning, du har jo skorstenen
ingen røg fra overnatfyring(som er ulovlig)
og den kan køre mens i sover eller ikke er hjemme
det kræver åbne døre i huset for at få varmen rundt

Der gis kun tilskud til en varmepumpe en gang pr adresse så hvidt jeg ved ??
så at købe en bette en med tilskud, og senere ville installere en stor nok luftvandèr er ikke så smart

husk at en lufluft,og luft vand yder mindre og mindre jo koldere der er udenfor

Husk også at tilskud til energiforbedringer er større så længe du står som gasopvarmet hus

Så er der håndværkerfradraget det er også pr år ca 12000 pr voksne person i husstanden
så Evt ruder isat i 2018 med tilskud som gas opvarmet, derefter en pilleovn, eller varmepumpe , med tilskud som gasopvarmet

Det kommer også an på beboerne, hvor mange er der og hvad er deres vv forbrug
er det folk der går i bad på arbejdspladsen, og evt til sport, og dermed har et meget lavt forbrug i hjemmet,eller modsat folk der hver morgen skal i bad hjemme inden arbejde, løber en tur når de kommer hjem, og så lige skal i bad igen =STOR forskel

Tak.

Men du fik desværre ikke svaret på mit spørgsmål.
Spørgsmålet er : Mindste varmepumpe effekt som kan levere minimum 50% af det årlige energi behov.
 
Varmeihuset
For at en varmepumpe kan levere de 50% skal du se på hvad temperaturerne er i den periode
en 7,5Kwh varmepumpe kan ikke levere 7,5kwh ved nul grader
Kommunens beregningsmåde er nok udlagt efter dette
Til dit hus i nuværende stand, ville de fleste nok anbefale en 9kwh pumpe
dog til næsten helt at dække behovet , der ville evt komme tider hvor den skal ha hjælp af epatron
Men det accepteres , nogle regner med 85% dækning af pumpen

så med en 7,5kwh kan det godt passe med at den kun kan dække 50%
Det kommer i STOR grad an på hvor man bor ,og hvor ofte der er lave temperaturer
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Men kort, hvis kommunen siger at det SKAL være en xxx, og du vælger en mindre,så tigger og beder du om problemer , og bønnen skal nok blive opfyldt ;o(

Kan du så evt påvise at du har nedbragt huset varmebehov, så skal der seføli mindre til
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Men hvad med træpiller? tæller de som vedvarende energi??

De tæller sjovt nok som co2 neutral,
Hvis det fældede træ til pilleproduktionen bliver genplantet,så er det jo vedvarende , og det SKAL jo genplantes, eller er det ikke co2 neutralt
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
En brændeov tæller ikke med i en ejendoms energimærke/energiberegning såfremt det er supplerende energikilde. Dvs så længe der er noget andet der (også) laver varme. Det være sig gas/oliefyr, elvarme, varmepumpe, eller fjernvarme.
Er det den primære kilde som brænde/pillefyr, ja så kan du sikkert tælle den som CO2 neutral, men det bliver energibehovet/forbruget ikke mindre af.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
??
I ops spørgsmål, der giver kommunen mulighed for at man anskaffer sig ``noget`` der er vedvarende energi,og kan det erstatte 50% af den energi der bruges i huset til opvarmning og varmt vand, så kan de frasige sig fjernvarme
der nævnes ikke noget om energimærke eller sådan noget, ej heller hvad huset bruger,bare AT 50% af det samlede forbrug skal dækkes af vedvarende energi

hvilket så fik mig til at spørge, hvad er destinationen på vedvarende energi

For egentlig er en varmepumpe jo IKKE vedvarende energi i sig selv, hvis elproduktionen der driver pumpen kommer fra fosil afbrænding ,,tjah så,,

træet til træpiller derimod er frembragt af solenergi og co2 fra luften
ved afbrænding gives co2 og energien bare tilbage igen , dyrker man , eller betaler for at der dyrkes tilsvarende nyt træ, er det vedvarende energi
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
stavekontrollen fik lige definitionen lavet om til destinationen ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Nu har vi ikke set hvad der står i betingelserne, men det plejer at være sådan at hvis man skal fritages for tilslutningspligt (naturgas eller fjernvarme) ja skal skal dette andet jo registreres og godkendes som opvarmningsform på ejendomme. Det er her energiberegningen/energimærke kommer ind i billedet, da der jo er krav til sådanne installationer i Bygningsreglementet såfremt de (ud)skiftes.
Og det er da korrekt man kan montere en eller flere brændeovne og kalde den del for VE og så have en elkedel/patron til det varme vand.
Bemærk dog at der også er regler/normer/krav til det varme vand så selvom man måske kunne nøjes med en 3kw luft-vand VP til at dække varmebehovet, så er det ikke sikker den er nok til varmtvandsbehovet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Han har gas lige nu , det leverer pt både varme til huset og hanen

det med badevand er jeg jo også inde på i mine poster

MEN noget tyder på at hans hus nok bruger 80% af energien til opvarmningen (vi hat ikke fået noget at vide om vandforbruget)

Er det sådan, så skal varmepumpen erstatte 50 ud af 80=62,5 % af huset OPVARMNINGS forbrug
så lander vi nok på en Varmepumpe på 7,5KWH eller mere

Varmepumpen skal bare gi så meget ,at gasforbruget sænkes med 50% eller mere

det samme kunne en pilleovn gøre ,også når det er rigtigt koldt , et tidspunkt de små billige pumper typisk halter på

Det skal jo kun bruges indtil han har gennemført sin renovering ,og fået en luft vand varmepumpe der HELT erstatter gasfyret

Det bringer så bare lige op OM han let nok kan slippe ud af gasaftalen

Min nabo kan vist ikke lige komme ud af sin gasaftale , men han har brændeovn, og den kører rigtigt meget , så hans gas regning er lav, dog slipper han ikke for gebyrerne
og er de ikke hjemme , så overtager gasfyret opvarmningen, al vandet klarer gasfyret også

i ops tilfælde hænger alt på hvad kommunen accepterer som vedvarende energi ,og om han kan komme ud af gasaftalen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Torkild

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21064#post_21064]lars-jacobsen skrev:[/url]

Nu har vi ikke set hvad der står i betingelserne, men det plejer at være sådan at hvis man skal fritages for tilslutningspligt (naturgas eller fjernvarme) ja skal skal dette andet jo registreres og godkendes som opvarmningsform på ejendomme. Det er her energiberegningen/energimærke kommer ind i billedet, da der jo er krav til sådanne installationer i Bygningsreglementet såfremt de (ud)skiftes.
Og det er da korrekt man kan montere en eller flere brændeovne og kalde den del for VE og så have en elkedel/patron til det varme vand.
Bemærk dog at der også er regler/normer/krav til det varme vand så selvom man måske kunne nøjes med en 3kw luft-vand VP til at dække varmebehovet, så er det ikke sikker den er nok til varmtvandsbehovet.


Det er lovgivningen der bestemmer.
Lovgivningen siger 50% af det som kommunalbestyrelsen vurdere huset til.
Ikke faktisk forbrug eller noget som helst andet.

Det vurderet energibehov kender, for teknisk afdeling i kommunen har svaret, så skal der bare findes en varmepumpe.

I følge lovgivningen omkring Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg §15 er varmepumpe vedvarende energi.
 
Torkild

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21065#post_21065]Varmeihuset skrev:[/url]

Han har gas lige nu , det leverer pt både varme til huset og hanen

det med badevand er jeg jo også inde på i mine poster

MEN noget tyder på at hans hus nok bruger 80% af energien til opvarmningen (vi hat ikke fået noget at vide om vandforbruget)

Er det sådan, så skal varmepumpen erstatte 50 ud af 80=62,5 % af huset OPVARMNINGS forbrug
så lander vi nok på en Varmepumpe på 7,5KWH eller mere

Varmepumpen skal bare gi så meget ,at gasforbruget sænkes med 50% eller mere

det samme kunne en pilleovn gøre ,også når det er rigtigt koldt , et tidspunkt de små billige pumper typisk halter på

Det skal jo kun bruges indtil han har gennemført sin renovering ,og fået en luft vand varmepumpe der HELT erstatter gasfyret

Det bringer så bare lige op OM han let nok kan slippe ud af gasaftalen

Min nabo kan vist ikke lige komme ud af sin gasaftale , men han har brændeovn, og den kører rigtigt meget , så hans gas regning er lav, dog slipper han ikke for gebyrerne
og er de ikke hjemme , så overtager gasfyret opvarmningen, al vandet klarer gasfyret også

i ops tilfælde hænger alt på hvad kommunen accepterer som vedvarende energi ,og om han kan komme ud af gasaftalen


Nej, gas aftalen er lige meget.
 
Torkild

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21059#post_21059]Varmeihuset skrev:[/url]

Men kort, hvis kommunen siger at det SKAL være en xxx, og du vælger en mindre,så tigger og beder du om problemer , og bønnen skal nok blive opfyldt ;o(

Kan du så evt påvise at du har nedbragt huset varmebehov, så skal der seføli mindre til


Nej, lovgivning er klar.
Kommunens regne metode er ikke i orden.
Jeg mangler den rigtige regnemetode, og jeg er ikke i tvivl om at klagenævnet vil godtage fakta (altså en faktuel rigtig regnemetode).
 
Varmeihuset
Hvis du er lige så modvillig til at oplyse ting til klage nævnet, som du er her, så taber du alså enhver sag ,OGSÅ selvom den kunne ha være vundet

vi kan ikke regne på tal vi ikke har
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21067#post_21067]Torkild skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21065#post_21065]Varmeihuset skrev:[/url]

Han har gas lige nu , det leverer pt både varme til huset og hanen

det med badevand er jeg jo også inde på i mine poster

MEN noget tyder på at hans hus nok bruger 80% af energien til opvarmningen (vi hat ikke fået noget at vide om vandforbruget)

Er det sådan, så skal varmepumpen erstatte 50 ud af 80=62,5 % af huset OPVARMNINGS forbrug
så lander vi nok på en Varmepumpe på 7,5KWH eller mere

Varmepumpen skal bare gi så meget ,at gasforbruget sænkes med 50% eller mere

det samme kunne en pilleovn gøre ,også når det er rigtigt koldt , et tidspunkt de små billige pumper typisk halter på

Det skal jo kun bruges indtil han har gennemført sin renovering ,og fået en luft vand varmepumpe der HELT erstatter gasfyret

Det bringer så bare lige op OM han let nok kan slippe ud af gasaftalen

Min nabo kan vist ikke lige komme ud af sin gasaftale , men han har brændeovn, og den kører rigtigt meget , så hans gas regning er lav, dog slipper han ikke for gebyrerne
og er de ikke hjemme , så overtager gasfyret opvarmningen, al vandet klarer gasfyret også

i ops tilfælde hænger alt på hvad kommunen accepterer som vedvarende energi ,og om han kan komme ud af gasaftalen


Nej, gas aftalen er lige meget.


Hvorfor er det det ??, hvis du ikke kan komme ud af den, er du da nød til at forholde dig til det ??
Og hvis du kan er det jo heller ikke ligegyldigt ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21066#post_21066]Torkild skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21064#post_21064]lars-jacobsen skrev:[/url]

Nu har vi ikke set hvad der står i betingelserne, men det plejer at være sådan at hvis man skal fritages for tilslutningspligt (naturgas eller fjernvarme) ja skal skal dette andet jo registreres og godkendes som opvarmningsform på ejendomme. Det er her energiberegningen/energimærke kommer ind i billedet, da der jo er krav til sådanne installationer i Bygningsreglementet såfremt de (ud)skiftes.
Og det er da korrekt man kan montere en eller flere brændeovne og kalde den del for VE og så have en elkedel/patron til det varme vand.
Bemærk dog at der også er regler/normer/krav til det varme vand så selvom man måske kunne nøjes med en 3kw luft-vand VP til at dække varmebehovet, så er det ikke sikker den er nok til varmtvandsbehovet.


Det er lovgivningen der bestemmer.
Lovgivningen siger 50% af det som kommunalbestyrelsen vurdere huset til.
Ikke faktisk forbrug eller noget som helst andet.

Det vurderet energibehov kender, for teknisk afdeling i kommunen har svaret, så skal der bare findes en varmepumpe.

I følge lovgivningen omkring Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg §15 er varmepumpe vedvarende energi.


Det er helt korrekt det er lovgivningen der tæller. Syntes heller ikke jeg kan nogle steder at jeg har skrevet andet.
Jeg er selv fritaget for tilslutningspligt, men det er på den generelle paragraf omkring nybyggeri af lavenergibygninger, ikke den specielle undtagelse med 50% VE.

Læser man Bekendtgørelsen og ENS vejledning til bekendtgørelsen:
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Varme/varme-regulering/notat_2011_om_opdatering_af_vejledning_til_tilslutningsbekendtgoerelsen.pdf
Står der ingen steder hvordan, hvilken metode, beregning eller Formel som kommunalbestyrelsen SKAL anvende. Ej heller om der er tale om faktisk forbrug eller teoretisk beregnet. Tværtimod står der de kan ligge vægt på forskellige ting ifb. med undtagelser og dispensation. Så umiddelbart findes der nok ikke "den rigtige metode".
Så hvis den anvendte metode du har skitseret i dit første indlæg er den kommunen har oplyst dig om gælder, ja så er det jo sådan. Så kan det være ligemeget hvordan vi andre gætter på hvad forbruget er eller kan være, eller om vi laver en korrekt Energiramme beregning iht lovgivningen Bygningsreglementet, DS418 mm. Eller bare en energimærke beregning.
Men som der også nævnes så vil du nok stå ganske stærkt hvis du kan fremvise en af de 2 sidste jeg nævner. Men det kræver altså lidt flere oplysninger omkring din boligstørrelse og beskaffenhed, ikke dit faktiske forbrug (det er lovgivningen normalt ligeglad med).
Så spørgsmålet bør nok mere være hvordan de kommer frem til hvad forbrugstallet på lige netop din bolig er eller skal være ? Altså de xyz kWh som de så regner om til en effekt på xyz /2 w som er den størrelse anlægget så skal have (max eller min ?) før du kan fritages for tilslutningspligten.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Torkild

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21069#post_21069]Varmeihuset skrev:[/url]

Hvis du er lige så modvillig til at oplyse ting til klage nævnet, som du er her, så taber du alså enhver sag ,OGSÅ selvom den kunne ha være vundet

vi kan ikke regne på tal vi ikke har


Hvad mangler du ud over vurderet års forbrug af oplysninger som er relevant for spørgsmålet?
 
Torkild

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21070#post_21070]Varmeihuset skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21067#post_21067]Torkild skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21065#post_21065]Varmeihuset skrev:[/url]

Han har gas lige nu , det leverer pt både varme til huset og hanen

det med badevand er jeg jo også inde på i mine poster

MEN noget tyder på at hans hus nok bruger 80% af energien til opvarmningen (vi hat ikke fået noget at vide om vandforbruget)

Er det sådan, så skal varmepumpen erstatte 50 ud af 80=62,5 % af huset OPVARMNINGS forbrug
så lander vi nok på en Varmepumpe på 7,5KWH eller mere

Varmepumpen skal bare gi så meget ,at gasforbruget sænkes med 50% eller mere

det samme kunne en pilleovn gøre ,også når det er rigtigt koldt , et tidspunkt de små billige pumper typisk halter på

Det skal jo kun bruges indtil han har gennemført sin renovering ,og fået en luft vand varmepumpe der HELT erstatter gasfyret

Det bringer så bare lige op OM han let nok kan slippe ud af gasaftalen

Min nabo kan vist ikke lige komme ud af sin gasaftale , men han har brændeovn, og den kører rigtigt meget , så hans gas regning er lav, dog slipper han ikke for gebyrerne
og er de ikke hjemme , så overtager gasfyret opvarmningen, al vandet klarer gasfyret også

i ops tilfælde hænger alt på hvad kommunen accepterer som vedvarende energi ,og om han kan komme ud af gasaftalen


Nej, gas aftalen er lige meget.


Hvorfor er det det ??, hvis du ikke kan komme ud af den, er du da nød til at forholde dig til det ??
Og hvis du kan er det jo heller ikke ligegyldigt ??


Årh.....
Gas er ikke vigtigt i forhold til at kunne dække 50% med en varmepumpe.
Jeg spørger efter udregning, ikke om hvordan jeg kan eller burde samme sætte mit forbrug.
Ene og alene efter regne metode til at finde størrelsen på en varmepumpe (gerne luft til luft) som kan dække 50% af det vurderede forbrug.
Alt andet er off tropic.
 
Torkild

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21071#post_21071]lars-jacobsen skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21066#post_21066]Torkild skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21064#post_21064]lars-jacobsen skrev:[/url]

Nu har vi ikke set hvad der står i betingelserne, men det plejer at være sådan at hvis man skal fritages for tilslutningspligt (naturgas eller fjernvarme) ja skal skal dette andet jo registreres og godkendes som opvarmningsform på ejendomme. Det er her energiberegningen/energimærke kommer ind i billedet, da der jo er krav til sådanne installationer i Bygningsreglementet såfremt de (ud)skiftes.
Og det er da korrekt man kan montere en eller flere brændeovne og kalde den del for VE og så have en elkedel/patron til det varme vand.
Bemærk dog at der også er regler/normer/krav til det varme vand så selvom man måske kunne nøjes med en 3kw luft-vand VP til at dække varmebehovet, så er det ikke sikker den er nok til varmtvandsbehovet.


Det er lovgivningen der bestemmer.
Lovgivningen siger 50% af det som kommunalbestyrelsen vurdere huset til.
Ikke faktisk forbrug eller noget som helst andet.

Det vurderet energibehov kender, for teknisk afdeling i kommunen har svaret, så skal der bare findes en varmepumpe.

I følge lovgivningen omkring Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg §15 er varmepumpe vedvarende energi.


Det er helt korrekt det er lovgivningen der tæller. Syntes heller ikke jeg kan nogle steder at jeg har skrevet andet.
Jeg er selv fritaget for tilslutningspligt, men det er på den generelle paragraf omkring nybyggeri af lavenergibygninger, ikke den specielle undtagelse med 50% VE.

Læser man Bekendtgørelsen og ENS vejledning til bekendtgørelsen:
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Varme/varme-regulering/notat_2011_om_opdatering_af_vejledning_til_tilslutningsbekendtgoerelsen.pdf
Står der ingen steder hvordan, hvilken metode, beregning eller Formel som kommunalbestyrelsen SKAL anvende. Ej heller om der er tale om faktisk forbrug eller teoretisk beregnet. Tværtimod står der de kan ligge vægt på forskellige ting ifb. med undtagelser og dispensation. Så umiddelbart findes der nok ikke "den rigtige metode".
Så hvis den anvendte metode du har skitseret i dit første indlæg er den kommunen har oplyst dig om gælder, ja så er det jo sådan. Så kan det være ligemeget hvordan vi andre gætter på hvad forbruget er eller kan være, eller om vi laver en korrekt Energiramme beregning iht lovgivningen Bygningsreglementet, DS418 mm. Eller bare en energimærke beregning.
Men som der også nævnes så vil du nok stå ganske stærkt hvis du kan fremvise en af de 2 sidste jeg nævner. Men det kræver altså lidt flere oplysninger omkring din boligstørrelse og beskaffenhed, ikke dit faktiske forbrug (det er lovgivningen normalt ligeglad med).
Så spørgsmålet bør nok mere være hvordan de kommer frem til hvad forbrugstallet på lige netop din bolig er eller skal være ? Altså de xyz kWh som de så regner om til en effekt på xyz /2 w som er den størrelse anlægget så skal have (max eller min ?) før du kan fritages for tilslutningspligten.


Det kan koges ned til at man Ikke kan pålægges pligt til fjernvarme (man skal ikke søge dispensation eller andet) hvis man har mere end 50% af kommunal bestyrelsens vurderet behov for energi til opvarmning og varmt vand.
Jeg har fået dem til at vurdere hvad det tæl er, så nu skal der bare findes en varme pumpe.
Så kort fortalt er det i mit tilfælde.

Jeg har talt med jurister ved det tidligere energistyrelse som bekræfter at lovgivningen læses på den måde.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,170,781 Unikke besøg
XHTML CSS