HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Mitsubishi
Mitsubishi
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Input til varmesystem søges
brutalis79
Hej alle,

Jeg kunne godt bruge lidt input i forhold til mit varmesystem der pt. består af en Bosch EHP 8 AW L/V , en CC160 indedel og 100 L akkumuleringstank, varmepumpen leverer varme til ca. 100 m2 gulvvarme og ca. 40 m2 med radiator.

De 100 m2 er fordelt på ca. 40 m2 med trægulve og 60 m2 med klinker.

Gulvvarmen bliver fordelt via en shunt med regulator og trådløs rumtermostat i de enkelte rum.

Radiatorerne får varmen direkte fra varmesystemet jf. den opsatte varmekurve.

Da jeg det seneste år har haft problemer med at holde temperaturen oppe på værelserne med den nuværende varmekurve, tænker jeg at justere denne så der kommer mere varme til radiatorerne.

Mit spørgsmål går derfor på, om jeg kan gøre dette uden risiko for, at der i perioder hvor gulvvarmen kalder på varme vil opnå en temperatur i gulvene som trægulvene ikke vil kunne tåle?

Regulatoren på gulvvarmeshunten sender vel varme ud til den ønskede temperatur er opnået i rummet, uden hensyntagen til trægulvets begrænsninger?

Håber ovenstående oplysninger er nok i forhold til en vurdering af mit problem, ellers supplerer jeg gerne hvis der skulle mangle oplysninger.

Venlig hilsen

Mathias Kristensen
 
lars-jacobsen
Det korte svar er Ja. En shunt gør netop det at den "neddrosler" fremløbstemperaturen så den er ens/konstant uanset temperaturen fra varmekilden.
Og rumtermostaterne tænder/slukker for de enkelte kredse efter behov.
Så teknisk er det et rigtigt setop hvis der er behov for f.eks. 60 frem til radiatorer og 35 til gulvvarme.
Driftsøkonomisk koster det så lidt at VP altid skal generere 60 grader varmt vand som så bliver blandet ned til 35.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2018: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 6.096kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 80/20 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
Det rigtige svar er derimod at sætte flere/større radiatorer op.

Økonomien afhænger naturligvis af hvor meget du neddrosler, men det skriver du jo ikke noget om.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: 2010/11: 4.230 kwh, 2011/12: 3500 kwh, 2012/13: 3990 kwh, 2013/14: 2990 kwh, 2014/15: 3250 kwh, 2015/16: 3500 kwh, 2016/17: 3600 kwh, 2017/18: 3570 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Varmepumpen kan godt, men det er uøkonomisk. Tag et kritisk blik på radiatorerne. Forenklet: Er det enkeltplade skift til PK 2'ere. Er det PK 2'ere, så overvej PK-3 eller om de kan øges. Er begge tilkoblinger i bunden, så ændr tilgangen til top. Det giver også 25-35% højere ydelse => lavere nødvendig fremløb. Jeg kører som dig, men kan nøjes med nogle og fyrre ved - 15°. Prøver du at lave fremløb over 50 - 55 ° risikerer du varmepumpen ikke vil, og i stedet bruger elpatron. Så høj fremløb på en LV'er er bestemt ikke ønskelig.
 
brutalis79
Mange tak for tilbagemeldingerne!

Jeg har surfet lidt rundt på nettet ift. gulvvarmeshunten og kan se at de kommer med termometer og seperat pumpe, dette har min ikke og mit bud er derfor at der er tale om en simpel gulvvarmemanifold.

I forhold til mine radiatorer er det PK2'ere med tilkobling i top og i bund.

Min varmekurve er som følgende:
0 grader = 32,2 grader
-5 grader = 34,7 grader
-10 grader = 37,4 grader
-15 grader = 39,6 grader
-20 grader = 43 grader

Hvordan forholder i jer til en installation uden gulvvarmeshunt og vil jeg kunne hæve varmekurven uden risiko for skade på mine trægulve?

På forhånd tak og undskyld min manglende tekniske indsigt i varmesystemer Shock)
 
hamselv
Kurven ser skæv ! Det bør den ikke være. Er det alle radiatorer generelt der yder mindre end ønsket? Er det kun en eller to, kunne man øge den eller skifte til PK 3. Hvis der er ventiler med preindstilling, kunne disse måske justeres. Kunne man køre lidt mere pumpehastighed? Hvad er bufferen for noget`? Har set en del eksempler hvor der er anvendt uegnede Metrobeholdere, der har kunnet præstere vildt meget omrøring i bufferen.
 
brutalis79
Hvis jeg skal justere min varmekurve så den ikke er skæv, hvad kan så anbefales?

Skal kurven stige med samme interval i fremløb kontra udetemperatur?

Det drejer sig om tre radiatorer som alle har problemer med at yde som ønsket.

Bufferen er en 100 liters af mærket "Nibe UKE".

Nu da der ikke er shunt på mit system kan jeg vel ikke ukritisk hæve fremløbstemperaturen?

Pumperne i systemet, dem i indedelen og pumpen der er koblet på gulvvarmemanifolden kører alle med højeste pumpehastighed.

Er forvirret på et højere niveau.
 
hamselv
Det nemmeste er at sætte V punkt og H punkt ens, og så rette alle enkeltpunkterne ind. Så sættes V og H punkt korrekt. Ønskes lidt gulvarme når det er sommer knækkes evt ved 15 og 20° således kurven der bliver vandret. Med fordel kan lavet et lille bitte løft ved +5° (man er af en eller anden grund lidt mere kuldskær ved den temperatur). Bare +0,2°. Knæk kurven til vandret fra -15° og nedad.

UKE burde være ok.


Trægulve er hårdføre, men jeg ville hellere løse problemet ved at skifte de tre radiatorer til noget der er lidt større, eller måske går efter for kuldebroer og utætheder.
 
kkrede

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2749&pid=21179#post_21179]hamselv skrev:[/url]

Varmepumpen kan godt, men det er uøkonomisk. Tag et kritisk blik på radiatorerne. Forenklet: Er det enkeltplade skift til PK 2'ere. Er det PK 2'ere, så overvej PK-3 eller om de kan øges. Er begge tilkoblinger i bunden, så ændr tilgangen til top. Det giver også 25-35% højere ydelse => lavere nødvendig fremløb. Jeg kører som dig, men kan nøjes med nogle og fyrre ved - 15°. Prøver du at lave fremløb over 50 - 55 ° risikerer du varmepumpen ikke vil, og i stedet bruger elpatron. Så høj fremløb på en LV'er er bestemt ikke ønskelig.


Min VVS'er der monterede radiatorer på mit panelvarme, sagde det var lige meget med hvordan de var koblet til. (han har koblet begge rør til i bunden) 25-35% er meget at miste syntes jeg. Nu er det første vinter jeg skal igennem med luft/vand og har derfor ikke rigtigt kunne indstille varmekurven rigtigt endnu.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
2018: 6mdr. 2350kwh
 
Varmeihuset
Er der luft nok over og under dine radiatorer ?
mener der bør være 10cm både over og under
Hænger gardinerne ned og dækker, og evt leder varmen ud på en dårlig rude

Og som nævnt, er der tæt omkring dine vinduer
hos mig var der ikke,og efter et fiks, kunne det mærkes
Der var fint fuges udvendigt men indvendigt slet ikke, så der var fri adgang til hulmuren og indad ;o(
Jeg har hvad mange har, en nice hvor radiatorerne står, lige der er der slet ingen isolation,da indermuren er rykket helt ud imod ydermuren for at lave nicen

Jeg kan måle en temperatur forskel på ydermuren hvor radiatorerne står ;o(

Så hvis du skal ændre på radiatorerne, så check om du evet kan isolere bedre bag radiatorerne
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Hold da op. Det er sgu en imponerende dygtig VVS'er, der kan trylle samme ydelse og afkøling ud af en bundtilslutning. Det er nok kun os andre fæhoveder der læser vejledningerne, hvori forudsætninger tydeligt er angivet til at være en "AD" tilslutning. Dvs ind top, ud bund modsatte side. Her i huset bruger vi nu AD og BC tilslutning. Og det duer. Og det stemmer fint overens med fysikkens love, Altså radiatoren er varmest foroven.
 
hamselv
...og hvorfor indstiller man ikke bare så tæt på rigtigt i første hug? Ved da godt jeg har et par anlæg eller nogle hundrede på rygraden, menæhh det er da ikke så svært. Og den grad eller to vi ender med at finjustere klarer vi fint pr telefon. Har faktisk en hel del der aldrig har rørt deres styringer. Eneste gang vi måtte gå lidt hårdt til efterjusteringerne var et anlæg med halvt to strengs og halvt et-strengs. Den var lidt broget. Og til den med bundtilslutningen, reddede vi en fin villa fra udskiftning af radiatorer, ved lavsimpelt at ændre overetagens radiatorer til toptilslutning på forsyningen. Det gav så meget ekstra effekt at jordvarmen kørte perfekt, med fremløb tæt på gulvvarmens (lidt lig her i huset).
 
kkrede

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2749&pid=21186#post_21186]hamselv skrev:[/url]

Hold da op. Det er sgu en imponerende dygtig VVS'er, der kan trylle samme ydelse og afkøling ud af en bundtilslutning. Det er nok kun os andre fæhoveder der læser vejledningerne, hvori forudsætninger tydeligt er angivet til at være en "AD" tilslutning. Dvs ind top, ud bund modsatte side. Her i huset bruger vi nu AD og BC tilslutning. Og det duer. Og det stemmer fint overens med fysikkens love, Altså radiatoren er varmest foroven.


Jeg har aldrig set en bundtilslutning før, så derfor spurgte jeg også til det og han sagde at trykket på systemet gjorde at de blev fyldt op og at varmen altid vil stige op. De bliver varme i toppen, de få gange der har været varme på. Men han kommer til at lave det om når der er så meget mere ydelse ved toptilslutning. Bare ikke så sjovt at det hele skal tømmes igen for at ændre det.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
2018: 6mdr. 2350kwh
 
kkrede
Fandt en monteringsvejledning på nettet og der står der at de godt kan tilsluttes som BD, der står intet om ydelse.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
2018: 6mdr. 2350kwh
 
hamselv
Jamen det er da fint! Du kan også ombytte varmt og koldt på en vandhane sådan den virker modsat. Du kan også samle en stikkontakt forkert. Når du tilslutter en varmeflade i et ventilationsanlæg kan du lave tilgangen foroven osv osv. Fælles er: Det virker, men dårligt. Og kører du udekompenseret fremløb og har ringe delta T er indløb i bunden af en radiator ganske håbløs, og forskellen kan meget tydeligt mærkes. Der er visse ting der bare er ringe, hvilket vides af de fleste seriøse VVS'ere. En af dem er bundmonterede radiatorer. En del VVS'ere ved også at en varmeflade skal forsynes nedefra. Der er endda nogen der ved at buffere skal have prelplader eller diffusorer for at undgå unødig opblanding. Og jeg har faktisk oplevet VVS'ere der anvender behandlet vand på deres installationer.
 
kkrede
Jeg forstår bare ikke, hvorfor han har gjort det, når det burde være alm. viden. Han satte to ekstra på, på vores 1 sal og der er de koblet diagonalt til.
På panelvarmen er de koblet på uden termostat.

Må nok hellere få en anden til at gennemgå det hele for yderligere fejl.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
2018: 6mdr. 2350kwh
 
hamselv
Havde en chef engang - der så desværre er død nu. Han sagde altid: Alt det man kan, er nemt! Og desværre er det meget betegnende for varmepumpebranchen. Den er bemandet med rodeoryttere og cowboys der laver hvad som helst, i det hellige salgs navn. Og idet en masse, heriblandt en del brugere på dette site, anser det som: Bare lige!! har vi en fremadrettet servicesituation med tons-vis af fejl der utrolig nemt kunne være undgået. Skal vi køre fra en ende af: Forkert tilsluttede radiatorer (det virkede fint da vi kørte med pillefyret og 70° fremløCool, dryp og frostsprængninger på messingfitting (ikke mange smede er vandt til isvand), slam og griseri (det var sgu ligegyldigt før i tiden, vi hævede bare temperaturen), sindssyge indstillinger (det var ligegyldigt før i tiden, olie/gas/pillekedler er næsten ligeglad med fremløbstemperatur), og slutteligt det ringe håndværk og tilsidesættelsen af de autorisationer der stilles krav til (der er kun lidt mere kølemiddel på, end jeg må håndtere). Og når nu tingene ingenting må koste, handler man hvor det er billigst. Og så er det sikkert mindre betydende hvordan tingene er udført, om det er isoleret korrekt, om der er behandlet vand på, om det er indreguleret korrekt osv osv. Senest fik jeg en billedserie fra en Panasonic installation udført med ALUPEX i for ringe dimension, uisoleret + mange andre ting. Anlægget gad ikke rigtigt køre. Installatøren havde ikke de fornødne autorisationer osv osv. En anden installation lignede en fuglerede i kælderen. Igen Alupex med den ringe lysninger der nu er i dette. Og der regulært ringe håndværk plus lidt overtrædelser på elsiden, hvor jordledningen var brugt til kommunikation. Utroligt at folk stadig tror på de kan få det hele for det halve
 
Varmeihuset
ER der et rør der går fra bund til top ?
Har set nogle radiatorer som godt kan tilsuttes i bunden, da der går et rør op til toppen, der er der et T , den ene gren kom nede fra den anden gren går ind i radiatoren , den treide er et gevindhul som bunden også er
så man kan tilslutte vandet i bunden og sætte en prop i toppen, eller tilslutte i toppen og og sætte en prop i bunden
i begge tilfælde ender fremløbet i toppen
i den anden ende af bunden, kan man aftappe retur , eller benytte endu et rør der går vandret helt til bundfremløbet
det giver mange muligheder for opsætningen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
kkrede
Udvendig er der ikke, om der er inden i ved jeg ikke, tror det ikke. Men kan lige mærke på den næste gang der er varme på, om den er varm over det hele, tænker at den nok er det, i og med at der ikke er termostat på.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
2018: 6mdr. 2350kwh
 
Varmeihuset
Noget Må da styre flowet
Hvis der sidder ventiler et andet sted, som man gør med gulvvarme , så kan flowet sagtens være så lavt at der vil være en varme forskel fra top til bund

Men hvis flowet er højt nok , med en lav fremløbstemperatur , så kan de godt være næsten ens fra top til bund , det er jo næsten sommer udenfor
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 2,961
Nyeste bruger: kristoffer hauritz
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2018 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt CVR Nr 18966778 Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2019 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3

11,395,709 Unikke besøg
XHTML CSS