HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
"Pulsvarme" styret gulvvarme
Coralreef
Har mulighed for at "pulsvarme" styre mine gulvkredse, via den IHC styring som håndtere varmen(telestater og termostater mm).

Findes der noget generelt/tommelfinger on / pause tid, på et velisoleret tungt gulv(beton) ?

Havde tænkt noget 10min on, efterfulgt af 15min pause ?
 
lars-jacobsen
Hej igen Coralreef fra IHC-user :-)

Nej tror det ikke da det ikke er mange varmestyrings systemer der rent faktisk har denne funktion.
Og behovet er jo også helt individuelt ifht installation (konstruktion og varmetaCool.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Normalt ønsker man jo den længst mulige pause og driftstid
DET i sig selv er jo en puls
Sålænge du kke kan mærke pulserne, vil det vel give den bedste kombination af komfort og økonomi

Er det jordvarme eller luft vand ?

Jeg har luft vand , dårligt isoleret i forhold til dit , og kun radiatorer

alligevel er den nød til at lege start stop midt på dagen pt

Så når jeg kan se det er lunt ifl vejudsigten, så slukker jeg helt om natten ,i soveværelset falder temp en grad, i resten af huset lidt mere

jeg har kun 50mm beton i gulvet, og måske 100mm leca nødder under ;o(, så jeg mister hurtigere energi end du gør

i mit tilfælde er det tydeligt at det gir go okonomi
den kører ikke når vi er tæt på frysepunktet og ville skulle afrime
og når det tændes igen , ligger ude temp på over 7 grader
Pumpen kører så mere end minimum for at indhente det forsømte
da jeg har radiatorer , kommer indeluften hurtigt op på ønske temp,pga den hurtige reaktions tid
Dog opvarmes selve bygningen langsom ,pga af luftens dårlifge evne til at øverføre varme ,i forhold til pex slanger i beton
MEN det er kun godt, det holder pumpen på kun at køre halv maks

En varmepumpe har jeg ladet mig fortælle, har en klokke formet effekt kurve
kører du lavt, er copen ikke så go, kører den halv , er copen rigtig go , skruer du endnu mere op , så flader det ud, og går vi så baglæns, for vi et pejlevendt kopi af kurven= klokke formet ialt

du kan da prøve at regne på det, kan din pumpe på bare halv drift levere hele døgnets varme behov , så burde du kunne nøjes med kun at køre i kun de varmeste timer

har du jordvarme, er der næppe noget at hente ,pga den konstante jortemperatur døgnet over

med mindre du oplever for høj temp i dagtimerne , så ville du kunne glatte det ud
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Blot til info så er "pulsvarme" en funktion i bla IHC's gulvarmestyring. Det har ikke rigtigt noget med varmepumpe eller den drift at gøre. Funktionen er uafhængig af varmekilden er olie, gas, VP eller elvarme.
Det er for at forbedre comforten på især tung gulvarme, hvor man risikerer at få "kolde gulve" hvis trægheden/hysteresen i setoppet er for stort. Med funtionen vil styringen i "pausemode" over setpunkt nemlig pulse og sende en lille smule vand/varme til kredsen som "keep alive". Istdet for at slukke helt for gulvvarmen og vente til rumtemperaturen er faldet under setpunktet. For i den periode hvor rum temperaturen er høj nok kan gulvet nå at blive koldt. (se bare anden tråd de seneste par dage).
Man kan næsten opnå det samme med en konventionel styring hvis man sætter hysteresen lille nok. Så vil termostaen stå og "flippe" hele tiden og pulse varmen men dog kun omkring setpunktet. Er rumtemperaturen over setpunktet, hjælper jo det ikke.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Coralreef

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2754&pid=21252#post_21252]lars-jacobsen skrev:[/url]

Hej igen Coralreef fra IHC-user :-)

Nej tror det ikke da det ikke er mange varmestyrings systemer der rent faktisk har denne funktion.
Og behovet er jo også helt individuelt ifht installation (konstruktion og varmetaCool.


Grin

Som vi dog er nogle der nørder igennem flere steder Smile !!!

Og tak for svar - her og der !
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,166 Unikke besøg
XHTML CSS