HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
varmekurve værdi ?
MHDK
Hej
et enkelt spørgsmål. angående varmepumpe værdi/kurven ?

hvordan sætter den selv, værdien, når den står på "auto" er det ud fra, hvad følerne i hvert rum er sat til eller er det ud fra en udetemperatur ?

Jeg har i den seneste uge, kørt et forsøg hvor jeg har sat varmepumpen til at styre sig selv.
jeg har fuldt lidt med på dens egen indstillinger imens, på display. den har løbende sat sig selv til 22-23 stykker.

nu efter en uge, kan jeg se på mit forbrug, at (uden at ha ændret nogle rumføler). har har den brugt ca. 215 khw. det giver ca. 30,7 kwh pr dag. hvilket vil koste ca 61,4 kr pr dag, for strøm om gulvarme.

men er det ikke lidt høj, af en varmepumpe, som er 4.5 år gammel. installeret i et nybyg, isoleret efter 2020, som konstant holder et indetemperatur på følerne på mindst 21,2 grader og gerne omkring 23 her i vintertiden.

burde varmepumpen ikke have et meget mindre forbrug ?

huset er ca 110m2 .
rumføler er sat til følgende
badeværelse 20
soveværelse 22
værelse 23
stue/køkken 22 (går dog aldrig selv under 23 grader på displayet til føleren)
 
lars-jacobsen
Hvilken varmepumpe er der tale om ?
Hvad står der i manualen/vejledningen omkring indstillingen “Auto” ? For den har du vel læst og søgt svar i inden du spørger her ?
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Mit hus er fra 61 , med gamle termoruder undtagen to, en latterlig dør der bestemt skal skiftes, og en kælder med uisolerede vægge , huset er 138m2 , kælderen er 36m2
jeg bruger ca 0, 23 kwh VARME pr gradtime
så hvis jeg skulle holde de tempersturer som du har, skulle jeg skaffe ca (22-3)x 0,230 x 24 timer =108,488 kwh varme pr døgn
min pumpe kan levere ved en cop 3,5 lige pt , dog ved lidt lavere temperaurer end dine
men jeg ville ende på ca 35kwh strøm pr døgn, så der er noget rivende galt med din pumpe, eller du har glemt at lukke et vidue ;o)
er der badevand med i dine tal ??
Du burde jo kun bruge ca 1/5 af mit forbrug i varme =ca 21kwh VARME, du bruger jo ligeså meget strøm (eller mere) som pumpen burde levere varme ???
kører den på ren elpatron ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
MHDK
jeg kan ikke se andet end det er en danfoss. bor til leje og den er placeret på taget af boligen som vi ikke har adgang til.

folk mener at auto er korrekt indstilling men jeg mener DET står helt forkert og næsten må køre rent elpatron, med det forbrug.

Alt er lukket osv. ingen åbne døre/vinduer. ikke engang med fx. varmepumpeværdi på 20 konstant også rumfølerne på 22 i alle rum, kan gulvet holdes med bare lidt varme. det blir iskoldt. de her dage.
 
Varmeihuset
Skriv til udlejer at du ikke vil betale for en forkert indstillet eller defekt varmepumpe, gør det så du kan bevise at du har gjort dem opmærksom på problemet,

du bor til leje i en bygning der IKKE må koste mere end xxx i opvarmning

Hvad med badevand,?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Per Hojmark
Hej Varmeihuset og MHDK
Jeg forstår ikke det her. MHDK siger at forbruget er 30 7 Kwh / døgn hvilket giver en udgift på +61 kr.-døgn, men så er det glemt at el prisen er reduceret og vi ender altså på godt 40 Kr.
Varmeihuset. Du skriver at forbruget er rivende galt når det beregnede forbrug bliver + 108 Kwh, men har du så ikke glemt pumpens cop, sættes den til 3,5 bliver forbruget til 30,9 Kwh pr døgn og det er jo det MKDK har aflæst, og det er da ikke rivende galt. Selv bruger jeg PT knapt 27 Kwh i døgnet, godt nok til et større hus med jordvarme. Det kan da godt være at forbruget kunne være lavere, men rivende galt, det forstår jeg ikke, men jeg vil meget gerne gøres klogere.
Per Højmark
10 Kw Thermia Diplomat Optimum G3
2X300m jordslange 110ltr buffer på varmekresen
Hus 192m2 2 etager Energi kl. D Radiatore i hele huset. Ingen suplerende varmekilder Husstand 2 personer
Forbrug 2014 varme og varmt vand 5235 Kwh
Forbrug 2015 varme og varmt vand 5140 Kwh
Forbrug 2016 varme og varmt vand 5212 Kwh
Forbrug 2017 varme og varmt vand 5291 Kwh
Forbrug 2018 varme og varmt vand 4944 Kwh
Forbrug 2019 varme og varmt vand 4450 Kwh
Forbrug 2020 varme og varmt vand 4160 Kwh
Forbrug 2021 varme og varmt vand 4973 Kwh
Fobrug 2022 varme og varmt vand 4672 Kwh
 
Varmeihuset
Han bor i et hus der er opført efter 2020 norm
det må ikke bruge så meget
Der er vi jo nede på 1/5 af hvad mit hus må bruge

dit hus opgir du til D klasse , ;o) vi har jo før regnet os frem til at dit hus er bedre end det

Men han har kun 110 m2 at skulle varme op

dit D ;o) klasse hus kan nøjes med 27kwh strøm til 192 m2
27/192=0,1406 kwh pr m2
hvis dit hus kun var 110m2 =15,46 kwh pr døgn ,, men han bruger i sit klasse 2020 hus 30,7kwh
så han bruger dobbelt så meget strøm pr m2 som du gør ;o)

Huset burde kunne varmes op med ca 15kwh strøm til elradiatorer, men pumpen sluger det dobbelte nemlig 30,7 ????

noget er rivende galt
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
En varmepumpe på loftet og uden adgang til indstillinger. Det lyder ikke særlig gennemtænkt, og slet ikke hvis det er et knap 5 år gammelt hus.
Måske er det ikke en (ude)luft/vand varmepumpe, men en af de der indeluft ventilations varmepumper. De er ikke meget værd.
Vi er ikke blevet meget klogere af at det “vist” er en Danfoss. Der må kunne vises noget mere på “displayet” eller betjeningsenheden. Ellers kan man jo google sig ihjel, og gætte løs. Så prøv med det tidligere råd, spørg udlejer, og kræv at der er adgang til at du kan indstille det korrekt - efter dit behov.
Og endelig forbruget 215kwh er det målt på en bimåler kun på varmepumpen eller er det inc. Husholdning.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Ang elprisen , det er kun det forbrug der ligger over 4000kwh pr år der gives rabat på

jeg bruger fx kun 2519kwh pr år foruden varmepumpen
havde jeg et hus der kun var 110m2, og det var nyt, så ville mit VARME forbrug ende på fx 40x 110=4400kwh VARME, med en pumpe der kan skaffe det til en cop på 3,5 ville det ende med 1257kwh strøm
så samlede forbrug ville stadig vær under 4000kwh strøm pr år = nul billig strøm? alt til fuld pris
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2784&pid=21511#post_21511]Varmeihuset skrev:[/url]

Ang elprisen , det er kun det forbrug der ligger over 4000kwh pr år der gives rabat på

jeg bruger fx kun 2519kwh pr år foruden varmepumpen
havde jeg et hus der kun var 110m2, og det var nyt, så ville mit VARME forbrug ende på fx 40x 110=4400kwh VARME, med en pumpe der kan skaffe det til en cop på 3,5 ville det ende med 1257kwh strøm
så samlede forbrug ville stadig vær under 4000kwh strøm pr år = nul billig strøm? alt til fuld pris


Ja for sådan er reglerne jo. Det er der ingen grund til at være utilfreds med. Hvad skulle alternativet være: Jeg vil have alt mit strøm til uden afgift ? Eller kun noget af det ? Nå ja men så er vi jo tilbage igen mens en regel om hvad skal tælle med og hvad skal ikke.
Man kunne argumentere for at hvis det er målt på en godkendt bimåler og KUN går til OPVARMNING, ikke varme bade og opvask ja så er det til lav/nedsat afgift. Men så er det jo bare et andet regelsæt der gælder, som nogen vil finde uretfærdigt.
Så tilbage til essensen i denne tråd, så er det er ikke selve prisen der skal betales for forbruget, men mere om og hvordan kan forbruget minimeres - uden de store komfortmæssige konsekvenser. Altså er der spild pt. under de givne omstændigheder.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2784&pid=21518#post_21518]lars-jacobsen skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2784&pid=21511#post_21511]Varmeihuset skrev:[/url]

Ang elprisen , det er kun det forbrug der ligger over 4000kwh pr år der gives rabat på

jeg bruger fx kun 2519kwh pr år foruden varmepumpen
havde jeg et hus der kun var 110m2, og det var nyt, så ville mit VARME forbrug ende på fx 40x 110=4400kwh VARME, med en pumpe der kan skaffe det til en cop på 3,5 ville det ende med 1257kwh strøm
så samlede forbrug ville stadig vær under 4000kwh strøm pr år = nul billig strøm? alt til fuld pris


Ja for sådan er reglerne jo. Det er der ingen grund til at være utilfreds med. Hvad skulle alternativet være: Jeg vil have alt mit strøm til uden afgift ? Eller kun noget af det ? Nå ja men så er vi jo tilbage igen mens en regel om hvad skal tælle med og hvad skal ikke.
Man kunne argumentere for at hvis det er målt på en godkendt bimåler og KUN går til OPVARMNING, ikke varme bade og opvask ja så er det til lav/nedsat afgift. Men så er det jo bare et andet regelsæt der gælder, som nogen vil finde uretfærdigt.
Så tilbage til essensen i denne tråd, så er det er ikke selve prisen der skal betales for forbruget, men mere om og hvordan kan forbruget minimeres - uden de store komfortmæssige konsekvenser. Altså er der spild pt. under de givne omstændigheder.


Min post ang elprisen , var for Pers skyld ;o)
HVIS trådstarters udlejer havde styr på pumpen, , kunne det let tænkes at der var så lavt et forbrug, at alt el var til fuld pris , det ville det i mit tænkte eksempel

Per gik vist ud fra at al el til pumpen , var til reduceret pris
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
MHDK
prøver lige at forklare lidt bedre.

grunden til jeg forsøgte at sætte den på auto og se hvad det ga. var vi har lidt svært ved at finde en god temperatur, her i det kolde måneder i huset. så blir det nee rum/gulv varmt, men de andre er kolde osv.

jeg havde før kørt den på manuel varmekurve værdi. hvor det var svært at opnå god varme. men den kørte dog et acceptabelt strømforbrug. vi lå ca på 750 kr om måneden. i kwh totalt.

Men jeg fandt en gammel mappe i en skuffe og kan se

Varmepumpe er en model Danfoss DHP-AQ
Den er monteret på taget i et rum, som kun viceværker osv. har adgang til . (desværre)

i boligen findes en lille "teknink rum" hvor rørerende til gulvvarmen, manifold og termo motorer er placeret.

jeg har så via et danfoss link panel, mulighed for at justere. varmepumpeværdi'en til manuel eller sætte den på auto.
Udover det, har jeg på hver termomotorer (gulvvarme termostater) mulighed for at justere fra
N-6. (går ud fra det er noget med størrelsen på rummet og hvor hurtigt vandet skal igennem hver rum) ???

også kan jeg justere, på den jeg har vedhæftet et billede af, er ikke helt med på hvad den gør ?

undre mig lidt, at vi ikke bare har kunne finde noget passende forbug. også blot justere gulvvarmen op og ned, via et par trin på shunten?, (som de nok har placeret på taget)

og er klar over el pris på vores alm forbrug af tv osv el forbrug er med i prisen. men den plejer slet ikke at udgøre så meget. det kan jeg jo se, ved at justere varmepumpen ned på manuel varmekurve værdi. så falder kwh forbruget. forbruget er i dette tilfælde jo kun stedet, fordi varmekurven er hævet. strømforbruger fra tv, computer osv. er jo ca det samme hver måned Wink
 
MHDK
også kan jeg justere, på den jeg har vedhæftet et billede af, er ikke helt med på hvad den gør ? http://tinypic.com/r/30v0sox/9
 
Varmeihuset
Kan man se udedelen ude fra ?
hvordan sikres evt is i at komme væk, hvem holder den ren ??
Hvis blæseren er blokeret ville det forklare en del ;o), men så burde der komme en alarm

Så du har ikke adgang til bimåleren,??men har du adgang til din eltavle ??
for hvis ikke, hvad gør du hvis hfi relæet evt slår fra
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
MHDK
nej. det hele er placeret i et "stålhus" se billedet her: https://imgur.com/a/09j8J0W

Kun el tavlen, da den er placeret inde i huset. sammen med hfi relæet. til alt strøm i huset. (incl varmepumpen på taget)

kan du oplyse, hvad denne bruges til ? http://tinypic.com/r/30v0sox/9
 
lars-jacobsen
OK så istedet for at have de grimme flade tage med udedele, tanke vandbeholdere, antenner og solpaneler som vi ser sydpå, har man lavet et lille hus. Ja det er da lidt kønne og i tråd med vores "nordiske" minimalisme udtryk ;-)

Ventilen ligner en streng ventil der benyttes til indregulering af flow.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Ville nærmere sig en AVDO til flowsikring
 
lars-jacobsen
Naturligvis
http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/AVDO_VD55K801.pdf

Der er ikke tale om en "Strengreguleringsventil" til manuel indregulering/knibning af flowet, men en der med ord gør det samme, nemlig sikre det korrekte flow i strengen ;-)

Betragt den som en "radiatorventil" der bare ikke justere vha temperatur, men vha tryk.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,126,413 Unikke besøg
XHTML CSS