HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brine under huset?
F1240
Hejsa,

Vi står midt i en tilbygning og vores 10 år gamle F1240 er pt. koblet fra da den skal installeres i den nye tilbygning.

Men det går så desværre op for os at både VVS og jeg har overset at den ikke vil kunne serviceres fra højre der hvor vi havde planlagt den placeret.
Så nu overvejer vi nogle plan-B løsninger. Gulvet er ikke støbt endnu, så vi har stadig lidt frihed.

Løsningerne er:
1) Ignorere det og leve med at koble hele anlægget fra ved simple reparationer.
2) Flytte den 1 meter og sløjfe et vindue Sad
3) Købe en nyere der kan serviceres fra fronten, og håbe på det kan tjene sig ind over tid.
4) Flytte den tættere på midten af huset, og føre brinen under gulvisoleringen 6 meter hen til den.

Er der nogen nævneværdige ulemper ved at have brineslangerne under huset så langt?
 
F1240
... måske skulle jeg nævne at hvis vi fører brinen under gulvet, så vil den nok komme op og gå ned igen der hvor den kommer ind i huset.
 
pmp
Hvis der er plads foran og på den forkerte side, kan du måske dreje den 90 grader så service-siden kommer ud og fronten kommer mod den åbne side.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
skov
Såfremt du lægger brine slangerne under huset skal de selvfølgelig isoleres.

Har selv ført brine slanger ind under gulvet, ca. 10 meter.
Først lagde jeg 2 x kabelrør Ø125/ø110, glat indvendig, husk at de skal være glat indvendig.
Derefter lavede jeg 2 x isoleringsstrømpe, af Ø80/ø42, a 2 m, armaflex, ved at lime dem sammen, samt sort tape udv.
Isoleringsstrømpen trak jeg så ind over Ø40 PE 100 slangen.
Slangerne med isolering skubbede/trak jeg så med yderst lethed ind gennem kabelrørene.

På daværende tidspunkt fandt jeg kabelrøret billigst hos Arnumror.dk
 
F1240
Den kan desværre ikke drejes. En F1240 skal have brine ind fra venstre og serviceres fra front og højre. Det kan man ikke i et hjørne.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,147 Unikke besøg
XHTML CSS