HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Aircon & jordvarme
Finn DK
Hej

Inspireret af de seneste varme dage har jeg overvejet at installere aircon i huset.
Men sagen er jo, at vi valgte jordvarme, bla. a. for at undgå en mindre pæn, og ikke helt lydløs udedel som måske også har en kortere levetid end en jordvarmepumpe der står indendørs.
Mine overvejelser går derfor på, om der findes et system hvor varmen fra indedelen kan afsættes i jordvarmeslangerne. Jeg forestiller mig et system med en kompressor og en kondensator/pladeveksler i brinekredsen, evt suppleret med en ekstra brinepumpe.
Indedelen kan formentlig være en standardmodel.
Findes det, eller kan en køletekniker lave det til en fornuftig pris?
Det ville yderligere være en perfekt kombination med mit solcelleanlæg, hvor vi har strøm i overskud om sommeren.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
Helt uproblematisk.

Du monterer en kontra ventil på jordslangen, sådan du kun kan køre en vej.

Brug et lille standardanlæg, danfoss, embraco eller lignende. Fjerne kondensatoren og monterer en pladeveksler istedet. En pumpe på. Lidt ventil værk til at holde kondenseringstemperaturen oppe. En gammeldags fordamper "uden styring" så den kan køre på et "dum aggregat". Evt en sugetryksregulator for at balancere den lidt. Pris bliver med sikkerhed dyrere en et standard AC anlæg.
 
hamselv
Har koblet vinkøl og kølerum på på samme måde.
 
hamselv
...og husk lige. Jordvarmeslanger kan ikke tåle varme, så lav et styret omløb om veksleren, sådan du ikke kører for varmt ud på selve slangen.
 
hamselv
Du kan også gå en anden vej. Lave en isvandstank. Lave en styring der kanprioritere. Lade jordvarmen lade isvandstanken ned til måske -5. Men du bør have noget varmeforbrugende i huset. F.eks. opvaskemaskine og vaskemaskine. Ulempen er så. Du har kun køling når du har forbrugt varme. Størrelsen af tanken vil afgøre hvor meget du kan gemme. Desværre temmelig pladsforbrugende. Kulden kan så overføres via standard vandfancoils. Hvis du kører til -5° bør du lave blandekreds på kælekredsen. Vær meget OBS på det skal isoleres supergodt.
 
Finn DK
Hej hamselv

Tak for dine svar. Tror nok jeg går efter kompressorløsningen.
Det lyder overskueligt, og brinekredsen kan jeg lave selv.
Måske kan jeg være heldig at finde en veksler brugt kan se at en ny til en lille IVT koster +7kkr.
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,142,000 Unikke besøg
XHTML CSS