HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe udløser på for højt kompressor temp
jfjeldsted
Hej alle
Min varmepumpe kører selvfølgelig på sommertid pt. Hvordan kan det så være at pumpen kommer op med en fejl der hedder "hæj kompressor temp. " flowet over varmt vandkredsen er for høj"

Mvh/
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Hvis huskes korrekt har du en HT+c9. Gætter på den melder høj varmebærer ud og/eller høj varmebærerdelta. Kig lige i alarmhistorikken. Begge et sommerproblem grundet tilslamning af veksler og slanger. Skal adskilles og renses. Muligvis kan den også henføres til en syg trevejs ventil. Er det en ESBE er det endog temmelig sansynligt den. En lille sidste mulighed. Wilo'erne på varmesiden er ikke de mest holdbare pumper og den kan være blevet træt.

Så rens, eftersyn og kontrol. Og så får du efterfølgende 7-10% bedre driftøkonomi.
 
hamselv
Ups....Høj kompressortemp = Dårlig GT6 føler eller mere sansynligt defekt termoventil. Din termoventil er formentlig en Honeywell og de plejer at give op efter 7-10 år. Der monteres en ny Danfoss Tube + et frisk tørrefilter. Og bagskyl nu veksleren når man alligevel har hovedet inde i den. Så tager den en røvfuld sæsoner mere.

Undlad at skifte termoventilen = Dårlig drift økonomi -> Til sidst afbrændt kompressor.
 
jfjeldsted
Hej og tak for svar.

Varmeveksler er blevet renset for ca. 1,5 år siden og der blev cirkulationpumpen ligeledes skiftet.

Efter råd tester jeg om min føler virker, herefter bliver det kølemontør.

Mvh/
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
jfjeldsted
Lige et lille ekstra spørgsmål.

Hvor ofte renser i selve varmeanlægget, jeg tænker her på gulvvarme-slanger/radiatorer. Måske man skulle skylle systemet igennem?

Mvh/
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Vi udskyller anlægget ved installationen, og skifter vandet til behandlet vand. Derefter er det efter behov. Almindeligvis er adskillelse og rens veksler efter 7-12 år vurderet ud fra flow og historik. Hele kredsen hvis behov. Oftest skyller vi hvis vi har bøvl med f. eks gulvvarme (luft).
 
jfjeldsted
Takker
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Det var så lidt. Skal faktisk på service om nogle dage på et anlæg jeg lavede for en halv snes år siden. Der er nogle af de gamle kunder fra dengang med IVT, der specifikt vil have jeg kommer, selvom jeg i dag er kontor-rotte, Tager så mestendels dem, som vedligeholdelse af min viden og håndtering af varmepumper. Et af mine jobs er at være backup for servicefolkene.
Lars'es varmepumpe steg for to år siden pludseligt i delta T på varmeveksleren, og fik derved en OBS på dette. Sidste år var den igen lidt højere og den fik derfor en bagskylning, med en ordentlig portion adr ud af veksleren. Slangerne havde også en masse sort snadr i sig. Bagefter - tydeligt lavere forbrug. Tydeligt mere tjep opvarmning. Glad kunde! Og om et par dage skal jeg igen ud og kigge til den, og have en special-fyraftens øl med Lars. Så selv om det er vildt skægt at sidde og designe nyanlæg, er det også vildt berigende at besøge ældre velfungerende anlæg og sørge for disse stadig er velfungerende.
 
hamselv
En af de, synes jeg, sjove! Lars har nok fået styringen 10 gange. Men hverken ham eller konen har nogensinde rørt den. "Det virker jo bare" siger Lars. Kan ikke lige huske hans tal, men skal komme med dem, bare for de interesserede.
 
jfjeldsted
Hører altid gerne fra andres anlæg og deres set-up:-)

Men du kører aldrig på Sjælland?

Mvh/Jan
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Kun sjældent. Omkostningerne er for store. Regn selv. Ca 5-6 timers kørsel, bropenge, en tank diesel. Dette inden du overhovedet har skruet noget som helst. Men nogle er det blevet til. En ni'er på Odden, en otte'r ved Roskilde, et par seks'ere i Albertslund. Det er lidt mindre slemt på nymontager, da man lidt bedre kan acceptere det koster lidt ekstra på en hel montage, hvorimod det bliver uspiseligt at alm service skal være dobbelt så dyrt. Det samme med øerne, herunder fyn. Transporten er dræbende.
 
jfjeldsted
Forståligt. din tid er jo ikke gratis

Jeg må desværre med flovhed indrømme at jeg har skrevet forkert tidligere.
Pumpen melder fejlen "pressostat høj" .

Ændrer det på din ideer til hvad pumpen kan fejle.

Sorry.

Mvh/
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Yes. Tilstopning af filter, defekt trevejs ventil, veksler og/eller slanger trænger til rens. Varmebærerpumpe kan være blevet træt. Ikke særligt sansynligt at det er termoventilen. Den plejer at give LT og GT6 føler. Prøv lige at tappe vand, når den går i gang, så observer - altså læs følerne og noter. Har oplevet en varmebærer pumpe der pludselig begyndte at slæbe. Det opdager du dels på lyden og varmebærer ud/ind stiger pludselig dramatisk i delta. Hvis du ikke to slangerne dengang du rensede veksler kan det ret godt være derfra. Se lige hvilken slags trevejsventil du har (øverst til venstre). Det kan også være noget så simpelt som en termoføler der er skredet i værdi. Men start den op, og noter op til den laver fejlen.

Måske skulle vi også lige checke dine settings.

1.1 bør ligge på 2-3 hvis du kører ren gulvvarme 4-5 hvis der er radiatorer.
1.2 Finjustering ligger normalt omkring de +2
1.3 Hvis du har justeret der, kan det være galt. Eneste man bør justere der er ud for +5 ude, hvor man godt kan hæve den +0,2 grader for at kompensere for vi er kuldskære ved den udetemperatur. Du kan også knække kurven ved +15° og +20° hvis du gerne vil have lidt lune på gulvet om sommeren. Så knækker man normalt så retur er som ved +10 ved +15 og +20. Det koster en 25 øre på driften men giver noget bedre komfort.
1.4 Bør være 5°
Har du rumføler på?
1.14 18° er normalt
2.3 49-51°
2.4 Standard er 4° hæv denne til 5° (det fjerner lidt pjatkørsel)
5.2 2/3
5.5 Ja
5.10 Med kompressor
5.11 Med kompressor
8.10 Standard 60minutter Brug 120 - 150 med radiatorer. Rent gulvarme gerne højere.


Og det er nu sjældent mig selv der kører ud! Det har vi kølefolk til. Men besøger en håndfuld, for at bevare håndelaget.
 
jfjeldsted
Hej igen og tak.

Jeg har indeføler og 3-vejsventilen fik jeg skiftet for længe siden da den første strejkede. Den der sidder nu er en EVM110-M 89i0 fra LK Armtur. Jeg har prøvet at køre den manuelt og det ser ud som om den virker.
Det virker som om det kun er når den laver varmt vand ( altså ikke radiatorvand) at den udkobler.
Varmebærer pumpe er skiftet for 2 år siden. Det er en Alpha2 fra Grundfoss.
Jeg har gennemgået settings og der så jeg at pkt. 5.10 (P2) ikke stod som du beskrev. Den er nu ændret. Resten så nogenlunde ud.
Jeg vil demontere slanger igen her i løbet af ugen og se om der er skidt i.
Herefter vil jeg opstarte og tage noter.

Håber det er ok at jg vender tilbage der?

Mvh/
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Hvis du kører meget højt på brugsvandet kan det være problemet. Der sidder et TEE stykke på ryggen af beholderen der kan drille. Men lad os lide se nogle tal før vi gætter med.

PS Din Alpha 2 bør ubetinget mindst være en 6 meter pumpe, og den skal køre på fuld gas. Står den lavere, eller til noget adaptivt går det galt. Den skal have bundgas.
 
jfjeldsted
Pumpen, Alpha 2 25-40 130, stod forholdsvist lav, den har nu fået fuld gas.

Følgende er aflæst.

måling : 1 2 3 4 5 6 7

GT1 24,2
GT2 21,6
GT3 48,4 50,3 52,3 54 55,9 58,1 59,7
GT5 23,7
GT6 71,0 75,8 79,4 83 85,8 88,8 90,5
GT8 52,3 54,4 56,4 58,4 60,4 63 63,9
GT9 42,4 44,4 46,8 48,9 50,7 52,4 54,1
GT10 18,2 18,2 17,9 17,7 17,5 17,5 17,3
GT12 15 14,3 14 13,9 13,8 13,7 13,6

Jeg forstår ikke hvorfor den forstætter med at lave varmt vand til 59,7 gr. Den burde stoppe langt tid før? Resten ser vel forholdsvist OK ud?

Ved måling #7 udkobler den på kompressortryk

Mvh/Jan
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Din pumpe er umiddelbart for lille. I din alarmlog ligger der formentlig også en masse fejl på "for højt varmebærer-delta". GT8/9 er for højt.

Hvilket VV sætpunkt kører du efter? Det ser lidt sært ud, idet GT3 føleren starter VV produktionen, og så skal GT 8 stoppe den. Det ser så ikke ud til at ske. Kunne spekulere lidt i om din styreboks er syg!!??! Den fejler normalt aldrig, men er ikke god til tordenvejr. Hvis du har haft torden kunne du snakke med forsikringen. Ellers skal vi forsøge en nulstilling og se om den så arter sig.
 
hamselv
Originalpumpen er en 7,5 meters. Så du mangler flow.

På din brinekreds er vandflowet ejheller imponerende. Hvad trin kører din brinepumpe på? Det er en anelse misvisende når brinen er så varm. Din varmepumpe yder betydeligt mere end mærkepladen, formentlig 11-12-13 kW og køler derfor ret meget på jorden og afleverer i sagens natur ret meget.
 
jfjeldsted
Ja, som det ser ud nu er det trykket/temp på kompressoren der stopper varmt-vands-produktionen

Og JA, du har ret. I loggen er der ligeledes logget fejl for høj varmebærer-delta:-)

Men nu har jeg boosted pupen så må vi se. Ellers må jeg skifte den. Bekymringen er nu hvorfor den ikke stopper på set-punkt. Jeg har sat temperaturen til 51 gr. VV-diff er sat til 4, hvorfor pumpen vel burde stoppe vd 55gr.

Hvordan nulstiller man styreboksen?


Mvh/
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.
 
hamselv
Den med reset tager vi lige privat.

Det med styringen er lidt knudret. Som sagt starter brugsvand efter GT3 føleren og stopper på GT8, der skal stoppe på brugsvand setpunkt + halv hysterese + en hemmelig værdi du ikke kan se i styringen. Ikke engang i fabriksmenuen.

Og ja, den kører helt latterlig for højt op.

Skriv lige dine settings ned, sådan du kan gendanne hvad den måtte smide ved reset. Jeg hopper lige på min Hotmail. Skal jeg skrive til dig på den mail jeg har?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,142,264 Unikke besøg
XHTML CSS