HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Skift fra Baxi 1.5 til jordvarme
Birger_Dinesen
Hej alle,

Vi er i færd med at skifte fra træpillefyr (Baxi 1.5) til et jordvarmeanlæg.
Jeg vil gerne spørge jer til råds, i det jeg har fået nogle forskellige bud på hvad vi har brug for.

Pt. bruger vi ca. 10 tons træpiller årligt. Pillefyret er placeret i staldbygningen med isolerede rør i jorden ført til stuehuset ca. 10 meter - fremløbstemp. på 75 grader.
Det nye jordvarmeanlæg placeres centralt i stuehuset, så der ikke længere vil være et varmetab til stalden/rør i jorden.
Hvor meget det drejer sig om, ved jeg ikke, men det betyder vel at der ikke er brug for en lige så kraftig max. ydelse på de koldeste dage.

Stuehuset er 250m2 i grundplan + første sal på 80 m2. Guldvarme i hele grundplan + badeværelse første sal.
Huset er gennemrenoveret i 2007. Lavenergiruder overalt.
Taget isoleret med 200mm mineraluld.
Vægge hulrumsisoleret - de ældste vægge med 30cm hulrum og mineraluldsgranulat - de nyeste med 48cm hulrum og 250mm mineraluld.
Gulve isoleret: halvdelen med 150mm Sundolitt, den anden halvdel med 300mm Sundolitt.

Jordtypen i området er moræneler eller sandblandet lerjord.

Vi har fået bud fra Thermia, CTC og Bosch (her placeret i prisorden med den billigste øverst).

- CTC Ecoheat 412 (12kw) med 600m slange (i en kreds gætter jeg på - der står ikke noget om etablering af brønd)
- Thermia Diplomat G3 13kw med 700m slange i 2 kredse
- Bosch Compress 7001i 4-16kw med 1000-1350 m slange i 2 kredse

Umiddelbart lyder Bosch som for meget ift. hvad vi har brug for og til en noget højere pris.
Så vi hælder nok mest til Thermia Diplomat G3, i den forbindelse er der nogen der ved om HotGasWater så er en stor fordel?

Thermia Diplomat G3 har på sparenergi.dk en SCOP på 5 mens CTC Ecoheat har en lidt over 4.

Synes I det lyder fornuftigt med sådan et 13kw anlæg til vores hus?

På forhånd tak for jeres hjælp.

Mvh. Birger
 
hamselv
Det bliver de rene gætterier, når man ikke har set det. Hvis det er virkelige kW'er og ikke "Bilka-kW'er" er de to første klemt slemt på slangelængden. Den sidste kan vi ikke ane om er klemt, da der reelt ikke er oplyst en slangelængde. De 1000 meter lyder dog mere passende til installationen. Thermia'en har hotgaskøler på, hvilket egentlig er en supergod ide, i et ældre energiforbrugende hus. Jeg vil dog sikre mig at skidtet kan adskilles og veksleren kan zippes. Og hvorfor det. Fordi de laver temmelig varmt vand, hvilket uværgeligt vil resultere i kedelsten. Og der har i hvertfald på tidligere modeller ikke fra Thermia forelagt en metodik til at fjerne disse, men en halvkvædet vise med at skylle ind på hele kredsen. Dette lyder ikke så rart, når man ved der bruges saltsyre. I andre tilfælde har man lavpraktisk afvist og sagt det ikke er noget problem. Det kan vi som servicefirma forsikre for det er. Ikke mindst qva den reguleringsmetodik der anvendes. Systemet er formentlig meget klogt i Sverige og på Bornholm. Men ville være ked af det i resten af DK med det kalk-rige vand vi har. Men er man begyndt at anvende panserslanger der er demonterbare så man kan udsyre overhedningsfjerneren, er det ikke nogen dårlig ide.

Igen er vi det sødvanlige sted: Pris, pris og pris. Fokus bør ligge på: Har man det hele med? Fylder man behandlet vand på installationen? Isolerer man iht normen? Inkluderer man en buffer + ekstern varmebærer pumpe? Laver man det af ordentlig rør og bøjninger, eller tager man den nemme med alu-pex og vinkler med meget lille lysning? Husker man den lovbefalede elmåler og evt AC DC fejlstrømsrelæ? Pløjer man eller graver man slangerne? Ifald gravning, hvor godt retablerer man? Husker man ordentlig indbøsningsrør? Besidder ham der starter op et A-certifikat eller har han bare et 2,5 kgs hobby certifikat. Er elektrikeren autoriseret. Er smeden autoriseret?
 
hamselv
Vælges Thermia'en ville jeg vælge at montere lidt ekstra haner så jeg kunne syre veksleren, hvis eller det er til. I Danfoss regi forelå dog intet brugbart, da alle vejledninger på bedste Danfoss facon var gjort væsentlig mere indviklede og mangelfulde.
 
hamselv
Det farlige for dig bliver uden tvivl hvilket fremløb der er nødvendigt for at få det til at spille!??! Skal man for højt op, vil en udskiftning af radiatorer være klogt. Har man kigget på det? Er gulvarme lavet med klejne rør og/eller returventiler, kan du få grimme problemer det. Ca 50% af gangene med returventiler er der bøvl med for lavt flow. Kigger man bare på den nøgne beskrivelse, vil 250 m² a' 40W = 10 kW normalt rigeligt. Træpilleforbruget antyder det er ringere. Omvendt er BAXI kedlerne vi har set ikke for gode i årsvirkningsgrad.
 
hamselv
Læser ikke ordentlig. Du har jo 330 m². Det har du så ret i ligner en 13 kW'er. Men Bosch'en passer nu altså også fortryllende indenfor det vi gætter her. Med de trinløse er det fint at dimensionere i "øjet". Slangen ville jeg uanset valg vælge bedre end de to første alternativer. Laver lige en regner mandag.
 
Birger_Dinesen
Mange tak for svarene indtil videre.

Vi taler om en prishop op til Bosch omkring kr. 25.000 for den med 1000m slange.
Har også fået et tilbud på samme Bosch som ligger på kr 190000 inkl. behandlet vand etc. som de andre tilbud ikke har.

Hvis man fik 800m slange sammen med den Thermia, ville det så lyde bedre? Det er jo ikke den store merpris når man nu er igang.

Dem vi har fået tilbud fra regner(håber) jeg med har styr på hvad der skal til, det er Klimadan vedr. Thermodan, en Bosch Certified Climate Partner og en konsulent med en del års erfaring vedr. CTC.

Men ser frem til din beregning, tak for det.

Mvh. Birger
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2803&pid=21758#post_21758]Birger_Dinesen skrev:[/url]

Hej alle,

Vi er i færd med at skifte fra træpillefyr (Baxi 1.5) til et jordvarmeanlæg.
Jeg vil gerne spørge jer til råds, i det jeg har fået nogle forskellige bud på hvad vi har brug for.

Pt. bruger vi ca. 10 tons træpiller årligt. Pillefyret er placeret i staldbygningen med isolerede rør i jorden ført til stuehuset ca. 10 meter - fremløbstemp. på 75 grader.
Det nye jordvarmeanlæg placeres centralt i stuehuset, så der ikke længere vil være et varmetab til stalden/rør i jorden.
Hvor meget det drejer sig om, ved jeg ikke, men det betyder vel at der ikke er brug for en lige så kraftig max. ydelse på de koldeste dage.

Stuehuset er 250m2 i grundplan + første sal på 80 m2. Guldvarme i hele grundplan + badeværelse første sal.
Huset er gennemrenoveret i 2007. Lavenergiruder overalt.
Taget isoleret med 200mm mineraluld.
Vægge hulrumsisoleret - de ældste vægge med 30cm hulrum og mineraluldsgranulat - de nyeste med 48cm hulrum og 250mm mineraluld.
Gulve isoleret: halvdelen med 150mm Sundolitt, den anden halvdel med 300mm Sundolitt.

Jordtypen i området er moræneler eller sandblandet lerjord.

Vi har fået bud fra Thermia, CTC og Bosch (her placeret i prisorden med den billigste øverst).

- CTC Ecoheat 412 (12kw) med 600m slange (i en kreds gætter jeg på - der står ikke noget om etablering af brønd)
- Thermia Diplomat G3 13kw med 700m slange i 2 kredse
- Bosch Compress 7001i 4-16kw med 1000-1350 m slange i 2 kredse

Umiddelbart lyder Bosch som for meget ift. hvad vi har brug for og til en noget højere pris.
Så vi hælder nok mest til Thermia Diplomat G3, i den forbindelse er der nogen der ved om HotGasWater så er en stor fordel?

Thermia Diplomat G3 har på sparenergi.dk en SCOP på 5 mens CTC Ecoheat har en lidt over 4.

Synes I det lyder fornuftigt med sådan et 13kw anlæg til vores hus?

På forhånd tak for jeres hjælp.

Mvh. Birger


Hej Birger
Jeg har stået i samme situation som dig,
Baxi 1,5 og ca 10 tons træpiller, og ca 400kvm til opvarmning, ikke så meget gulvvarme
Har i 2014 skiftet til en Vølund F1255-16 E
en frekvensstyrret og en 16kW
Størrelse beregnede jeg udfra det maximale pilleforbrug pr dag i den koldeste periode
(jeg noterede mængden hver gang jeg fyldte piller på)

Jeg har ikke haft problemer med at varme huset, var måske lidt bekymret for det varme vand, men min Vølund laver varmt vand i tilstrækkelig høj temperatur.

fra 15 oktober 2014 til og med august 2019 har varmepumpen brugt 47.309kWt
det er næsten 5år (4,88år), eller et årsforbrug til opvarmning og bad for 2 pensionister på 9700 eller ca 10.000kWh
Mine træpiller kostede ca 22.000kr min el udgift er ca 15.000kr og intet arbejde med piller på fyr og med at rense kedel osv
Min beregnede forventning inden skift til VP, var egentlig at prisen til træpiller og el til VP gik lige op, men energi forbruget har været mindre end forventet til VP, måske er SCOP bedre end jeg benyttede i mine beregninger.

Jeg fik 800m slange fordelt i 4 kredse.

Jeg kan bakke op omkring kommentaren fra Hamselv, fokuser ikke alene på prisen, men vælg et produkt du er/bliver glad for, og en montør du har tillid til.

Jeg har min varmepumpe tilkoblet internettet via nibeuplink, her er ALLE drift data registreret mindst et helt år tilbage.
data: udetemperatur, fremløbstemperatur, kompressor frekvens, brine temperatur, varmt vandsfremløb og så videre.
Jeg har haft stor glæde af den registering i forbindelse med optimering af min drift,
Samtidig kan jeg via internettet ændre de fleste af varmepumpens indstillinger,
for eksempel hvis det blæser meget fra vest, så er min varme behov større end den daglige indstilling, da huset ikke er helt tæt.

Når du vælger en pumpe, så sørg for at den kan sættes på nettet, det hjælper med forståelsen af driften. Men mon ikke alle/de fleste pumper i dag kan kobles på nettet.

Afslutningsvis:
Du kan som gæst få tilladelse til at se på alle mine data, hvis det har din interesse.
Du opretter dig som bruger på Nibeuplink.com, med din mail adresse,
Så inviterer jeg dig til at kigge med.

I øvrigt er du velkommen til at spørge mere, jeg er lægmand, men svarer gerne efter bedste evne.

Hilsen Tage

Du skriver bare hvis du vil se min pumpes data.
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
hamselv
Du kan se på kmo.dk hvem der må lave hvad. Hvis man fravælger behandlet vand risikerer du at stå uden garanti. I næsten alle vejledninger jeg har læst for nyligt er det et krav (de seneste jeg har læst har været Mitsubishi Hydrolution, Mitsubishi Electric, Bosch og Stiebel Eltron. Hvis du ser forskellen mellem 600 meter slange og 1000 meter ligger der jo en kraftig del af prisforskellen begravet der. Vær meget obs på om man graver eller pløjer. I lerjord kan det blive en langvarig affære med at retablere, sætninger osv. Som Tage siger: Brug hellere 200000 på noget du er glad for hver dag, ned 175000 på noget du ærgrer over hver dag. De seneste graverende fejl vores drenge har fundet er: Manglende isolering, alupex, manglende behandlet vand, sammen med manglende vedligehold = nærmest ren elpatron drift. Den kostede ret grimt for kunden. Et par tilfælde af alupex, hvoraf den ene var resulteret i en afbrændt kompressor. Og sådan møder vi hele tiden anlæg udført af "experter".
 
hamselv
En hurtig beregning med 49000 kWh og årsvirkningsgrad 70%, siger ved 55° fremløb ved DUT og lerjord siger ikke under 730 meter i 2 slænger til bosch'en. Får du tingene optimeret og sænker nødvendig fremløb til 45° (det kan anbefales) stiger energi optaget og nødvendig slangelængde hedder 790 meter. Af en eller anden sær grund forlanger Compress 6000 13 kW faktisk 860 meter.

Jeg ville nok holde mig det med en km. Jeg kunne ikke komme i tanke om at fedte på den post.
 
Ladegaard
Du skal ikke fravælge Termia med HGW grundet tilstoppet veksler.
Det er det rene vrøvl, og de kan iøvrigt nemt udsyres, men det kræver at man faktisk har set sådan en maskine i virkeligheden og måske sætter sig ind i hvordan den hydraulisk hænger sammen. Hvis "Hamselv" har 2 min en dag så vil jeg ganske gratis forklare hvordan. så vi kan få slukket den evigt tilbagevendende klagesang.... Og saltsyre er total no-go, der firndes ganske udemærkede produkter som ikke angriber materialerne.

Du skal dog sikre dig at installatøren gennemskyller installationen og påfylder behandlet vand, hvilket gælder for alle maskinerne.
I de tilfælde hvor veklseren stopper er der ALTID bare påfyldt postevand direkte fra hanen og særligt i de ældre installationer, hvor der i forvejen er rigtig meget magnetit i varmesystemet ufældes dette i den ekstremt varme HGW veksler.
Det udfældes iøvrigt også i kondensatoren på varmepumper uden HGW, men da disse er knapt så fintolerente og flowet er meget større giver det blot en nedsat ydeevne på veksleren, som man måske ikke vil opdage med mindre servicemanden er vågen.

Så meget slange som muligt, det tjener sig hjem de næste mange år.
 
Birger_Dinesen
@Tage:
Det lyder meget nær vores situation, tak for gennemgangen.
Jeg har dog ikke målt vores pilleforbrug særligt præcist.
De fleste anlæg har nok internetopkobling, men det er nok fint at være obs på det, det lyder som en god ting at kunne gå lidt i dybden med "tallene" på anlægget.
Du har 800m slange, så det har været nok i din situation. Kommer vel an på jordtypen.
Jeg forsøger at oprette en bruger online, så vil jeg da mægtig gerne kigge lidt med, tak for det. Skriver bare lige en mail.
 
Birger_Dinesen
Jeg kan forstå at det er et godt fif at se om de er godkendt på kmo.dk?
Kan se Klimadan(Thermodan) er på listen + en anden jeg har fået tilbud fra.
De to andre jeg har nævnt er ikke på listen.

Kun et af tilbudene nævner behandlet vand + magnetit filter. Måske er det "indforstået" men det er nok vigtigt at spørge ind til det. Dog er der 5 års garanti ved Klimadan.

Der skal graves i en hestefold, så det vil være bedst med gravemetoden der ødelægger mindst. Er det pløje eller grave?

@hamselv: Tak for beregningen.
Ja, det er nok en god ide at få så meget slange i jorden, det er ikke den store ekstraudgift pr. meter når man alligevel er igang.
En anden ting er at vi godt kan lide det varmt vel 22-23 grader, så det kræver jo også noget ekstra.

Her på Tåsinge er der meget hårdt vand, men det kommer man vel udover ved at bruge behandlet vand.
 
hamselv
Ja til behandlet vand og kalk. Og nej, du får ikke noget de ikke lover dig. Det er jeg ret overbevist om. Magnetitfiltret er meget klogt. At gravning er mere skånsomt end pløjning er vist lige modsat fakta. Snak med Plovtec og kør ud og se når de pløjer et sted i nærheden. Så ændrer du mening. Med garanti. Og KMO - husk 2,5kg kun dækker små anlæg.
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2803&pid=21769#post_21769]Birger_Dinesen skrev:[/url]
Her på Tåsinge er der meget hårdt vand, men det kommer man vel udover ved at bruge behandlet vand.

Ja. Og det er meget hårdt vand vi har her på Tåsinge, men det er så en anden snak.
Skriv hvis du vil have et par ekstra øjne til at kikke på (og evt. efterberegne) tilbudene.
Er uddannet Energiteknolog og har VE certifikat i varmepumper (dog ikke certificeret til installation) og har selv en der kører fint nu på 10. år. Så ved da lidt om det, men ikke ligeså meget som Hamselv.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,171,409 Unikke besøg
XHTML CSS