HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vurdering af installation (højt forbrug)
HansK
Hej,

Har ikke så meget forstand på varmepumper, men har forsøgt mig med en tegning Smile

Vølund F1255-12 og UKV 100, opsat i 2016. Installationen er flere gange revurderet af leverandøren, som ikke kan se nogen forklaring på at varmepumpen formodentligt har et forholdsvis højt forbrug af kWh. Ca. halvdelen af huset opvarmes med store radiatorer og resten gulvvarme.

Hvad synes I om denne installation, kan der laves nogle forbedringer?
HansK tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
lars-jacobsen
Nu skriver du hverken noget om hvor stort forbruget eller huset er, ej heller noget om det energi/isolerings stand.
Der er også mange indstillinger og parametre at skrue på på VP der kan optimere driften. Men husk der er ikke een (1) optimal endelig indstilling. Det kommer halet an på hvad der skal prioriteres. Pumpens levetid og minimal slid. Mest komfort, eller mindst mulig driftudgift i kr.
Det er ofte et spørgsmål hvor eller hvad man prioritere i den trekant.
Men ud fra tegningen ser installationen meget “normalt” ud.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Og anlægget har sin egen måler, så der ikke er tale om gætterier? Husets størrelse`?
Førforbrug?
Nuværende forbrug varmepumpe?
Slangelængde?
Jordsmonet?
Fremløbstemperatur ved DUT?

Det er sådan det basale der var rart at vide hvis man skal gætte noget!

Hvis varmepumpen så også kan sladre om antal drifttimer og forbrug på elpatronen ville det da være rart at vide.
 
Varmeihuset
Jeg går ud fra at varmepumpen har sin egen cirkulations pumpe

hvis så
så burde det køre fint, hvis alt er ok ved gulvarme
Men hvis den alfa 2 som på din tegning sidder ved siden af buffer tanken kører den forkerte vej, så vil din radiatorer+ gulvvarme i virkeligheden være fremløb
og fremløb retur

Varmepumpen ville suge pat på dit (nu)fremløb som nu kommer fra bunden af buffertanken , og aflevere sin varme i toppen af buffertanken, her ville det blande sig med (nu)retur vandet fra radiatorerne+ gulvarme

det ville gi ringe forhold for varmepumpen, men det ville gi dig varme i både radiatorer og gulvvarme

Hvis pumpen ved siden af bufferen kører den rigtige vej, ville varmepumpen kunne afgi 100% af sit vand direkte til radiatorerne og gulvvarme

Kører gulvvarmekredsen den forkerte vej, ville du stadig ha varme i både radiatorer og gulvvarme, men igen under dårlige forhold

det er det som jeg lige kan gi af bud ud fra billedet

Men som andre skriver, mere info for at gi et bud om der er et problem, men da du skriver at Installationen er flere gange revurderet af leverandøren, som ikke kan se nogen forklaring på at varmepumpen formodentligt har et forholdsvis højt forbrug af kWh.

er der jo nok et reelt problem

Som tegningen er vist , og hvis der er en cirkulations pumpe i selve varmepumpen, så er det magen til mit eget setup,minus gulvvarmedelen , da jeg slet ikke har gulvvarme
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
HansK
Tak for svar Smile

Tænkte det var nemmere blot at oplyse, at vi har med al sandsynlighed konstateret at varmepumpen nok burde bruge færre kWh. Så vi fik koncentreret os om installationen/setup Smile

I næste uge monterer vi nogle følere på fremløb/retur, for at få flere data.

Huset står for det første på Færøerne, hvor man i firserne byggede utætte huse. Men huset er efterfølgende isoleret med papiruld. Vi har ikke nogen energimærkning. Huset er ca. 260 m2 og 12 máneders forbrug efter isolering med papiruld var 10.700 kWh. VP har sin egen elmåler. Før isoleringen, med en kedel fra 1987, brugte huset under 3.500 L i snit om året. Ud fra de forskellige data har man vurderet at forbruget er relativt højt, i forhold til andre lignende huse med jordvarme.

Der er boret et hul på ca. 220 m og den geotermiske gradient er den samme som i Danmark. Brine ind temperaturen lader til at være hvad man kan forvente i området. Elpatron slået fra, antal starter etc. er ifølge leverandøren normalt.
 
HansK

Varmeihuset skrev:

Jeg går ud fra at varmepumpen har sin egen cirkulations pumpe

hvis så
så burde det køre fint, hvis alt er ok ved gulvarme
Men hvis den alfa 2 som på din tegning sidder ved siden af buffer tanken kører den forkerte vej, så vil din radiatorer+ gulvvarme i virkeligheden være fremløb
og fremløb retur

Varmepumpen ville suge pat på dit (nu)fremløb som nu kommer fra bunden af buffertanken , og aflevere sin varme i toppen af buffertanken, her ville det blande sig med (nu)retur vandet fra radiatorerne+ gulvarme

det ville gi ringe forhold for varmepumpen, men det ville gi dig varme i både radiatorer og gulvvarme

Hvis pumpen ved siden af bufferen kører den rigtige vej, ville varmepumpen kunne afgi 100% af sit vand direkte til radiatorerne og gulvvarme

Kører gulvvarmekredsen den forkerte vej, ville du stadig ha varme i både radiatorer og gulvvarme, men igen under dårlige forhold

det er det som jeg lige kan gi af bud ud fra billedet


Når jeg mærker efter på rørene, så lader det til at der er en hel del mere varme mellem VP og UKV, end der er mellem VP og gulvvarme/radiatorer på returen. (som vist på billedet)

Giver det god mening?
HansK tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
HansK
Tænker om der kan være problemer med flowet - bypass-ventil og reguleringen ved gulvvarme delen.

Her på side 13 beskrives nogle problemer der til forveksling ligner vores, vi har også problemer med komforten.

https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Varme/den_gode_varmepumpeinstallation.pdf
 
hamselv
Tages udgangspunkt i 3500 liter olie, vejr data Færøerne, 70% virkningsgrad 70% på kedlen, hedder varmekravet ved DUT 5,6 kW. Altså den anvendte varmepumpe ligner noget der er stærkt overdimensioneret og selvom Vølunds særegne navngivning antyder det er en 12 kW varmepumpe, men vel i virkeligheden er en 10 eller 11 kW. Et borehul bør være min 101 meter i blødt bjerg og min 88 meter i altmindelig bjerg. Beregnet forbrug ved 55° fremløb ved DUT er 7700 kWh. Køres rent gulv og max 40° frem, burde forbruget ligge ned på 6460 kWh. Disse tal beregnet med en on/off konventionel varmepumpe. Tvangsvælger jeg en 10 kW'er (hvilket vil fordre en parallelkoblet buffer, bliver beregnet forbrug endnu lavere, da vores 10'er har højere SCOP end den lille.
 
HansK
Her er overblik over fremløb i henholdsvis 1 døgn, 1 uge og 1 måned tilbage fra d.d.

Mener leverandøren kaldte VP for en frekvensstyret 3-12 KW og den var ifølge dem "rigeligt" stor Smile
HansK tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
lars-jacobsen
Indregulering af gulvvarmekredsløb og shunt er et must. Det er der masser af tråde om her på sitet.
Det er som regel første forudsætning INDEN man hovedløst begynder at skrue på selve VP indstillingerne.
Hvis der er store radiatorer som du skriver, bør man undersøge hvor lav en fremløbstemperatur der er nok for at rum med radiatorer kan holde rum temperaturen. Derefter bør varmekurven tilpasses dette. Åben f.eks. radiator ventilerne helt, og sænk varmekurven i trin hver eller hver anden dag til du rammer det punkt hvor der mangler varme. Så skal den lige have et hak opad igen.
Så er der varm vands forbruget og setpunkterne herfor. På dine billeder ser det ud som om der sker en smule “overløb” når der produceres vv. Muligvis en defekt 3-vejs ventil.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
Du skriver:

Når jeg mærker efter på rørene, så lader det til at der er en hel del mere varme mellem VP og UKV, end der er mellem VP og gulvvarme/radiatorer på returen.

Hvordan skal det forstås ?
Jeg læser det som om du skriver at fremløb fra VP er varmere end returen ind i VP. Altså VP arbejder.

Det tyder på det sædvanlige problem når man vælger parallel-forbundet buffer, der virker som blandesløjfe ? (med forbehold - dine oplysninger er meget upræcise)

Du skal gøre som Lars skriver, og så skal du have samme flow gennem din Ahlpa 25-40 som du har gennem varmepumpen.
Det sidste er desværre stort set umuligt når Flowet gennem VP ændres efter VPs ydelse.

Jeg kikker gerne på dine data på Nibe uplink.
Men jeg gætter på det først spiller rigtigt godt, når du ændre buffer-installationen.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Finn DK
Hej

Nu har jeg ikke rodet med frekvensstyrede VP'er før, men kigger jeg på kurverne, ser det ud som om den kører on/off?

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
Varmeihuset

HansK skrev:

Varmeihuset skrev:

Jeg går ud fra at varmepumpen har sin egen cirkulations pumpe

hvis så
så burde det køre fint, hvis alt er ok ved gulvarme
Men hvis den alfa 2 som på din tegning sidder ved siden af buffer tanken kører den forkerte vej, så vil din radiatorer+ gulvvarme i virkeligheden være fremløb
og fremløb retur

Varmepumpen ville suge pat på dit (nu)fremløb som nu kommer fra bunden af buffertanken , og aflevere sin varme i toppen af buffertanken, her ville det blande sig med (nu)retur vandet fra radiatorerne+ gulvarme

det ville gi ringe forhold for varmepumpen, men det ville gi dig varme i både radiatorer og gulvvarme

Hvis pumpen ved siden af bufferen kører den rigtige vej, ville varmepumpen kunne afgi 100% af sit vand direkte til radiatorerne og gulvvarme

Kører gulvvarmekredsen den forkerte vej, ville du stadig ha varme i både radiatorer og gulvvarme, men igen under dårlige forhold

det er det som jeg lige kan gi af bud ud fra billedet


Når jeg mærker efter på rørene, så lader det til at der er en hel del mere varme mellem VP og UKV, end der er mellem VP og gulvvarme/radiatorer på returen. (som vist på billedet)

Giver det god mening?


Det vil der være om cirkulationspumpen kører den rigtige vej eller ej

Der du skal mærk/ måle er om fremløbet fra varmepumpen til buffertanken er ens med fremløbet fra buffertanken til radiatorerne

retur fra bunden af bufferen, vil være koldere lige efter en opstart
og kører pumpen konstant fordi den kan lave så lidt som huset bruger uden at starte stoppe, så vil bufferen ikke blive ladet op , da der vil være nul flow(forudsat at både varmepumpe cirkulations pumpe og radiator cirkulationspumpe har samme flow)

er husets forbrug lavere end pumpens minimums varme produktion , så vil bufferen langsomt blive ladet op, og returen fra bunden af bufferen vil stige i temp,indtil pumpen så stopper

Nu kender jeg ikke det normale vejr på Færøerne , men i har det vel også stadig lunt ,og er pumpen på den store side som nævnt, så vil den start stoppe en del

på din tegning, der hvor returen går ned til varmepumpen, der går der rør til både højre og venstre

jo mere retur vand der kommer fra højreside ,alså radiator returvand , jo bedre, så jo varmere vandet er fra højre i forhold til det fra venstre ,alså bunden af bufferen ,jo bedre

men når den start stopper, så vil returen fra bufferen være varmest lige inden pumpen stopper
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset

pmp skrev:

Du skriver:

Når jeg mærker efter på rørene, så lader det til at der er en hel del mere varme mellem VP og UKV, end der er mellem VP og gulvvarme/radiatorer på returen.

Hvordan skal det forstås ?
Jeg læser det som om du skriver at fremløb fra VP er varmere end returen ind i VP. Altså VP arbejder.

Det tyder på det sædvanlige problem når man vælger parallel-forbundet buffer, der virker som blandesløjfe ? (med forbehold - dine oplysninger er meget upræcise)

Du skal gøre som Lars skriver, og så skal du have samme flow gennem din Ahlpa 25-40 som du har gennem varmepumpen.
Det sidste er desværre stort set umuligt når Flowet gennem VP ændres efter VPs ydelse.

Jeg kikker gerne på dine data på Nibe uplink.
Men jeg gætter på det først spiller rigtigt godt, når du ændre buffer-installationen.


Jeg tror han svarer på om han kan mærke om raditorenes cirkulationspumpe kører den rigtige vej

ang buffer
hvis fremløb fra vp afleveres i toppen , og radiatorerne suger fra toppen, og flowet er ens , så vil bufferen ikke virke som blandings sløjfe
den vil opføre sig som den slet ikke er der

først når der er forskel i flow, vil den buffe forskellen ud en tid,efter vp stopper, vil den gi en lidt længere pause end hvis den ikke var der

nå ja , og ved afrimning er den også med til at radiotorerne ikke falder så meget i temp under afrimning
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Hvis huset brugte under 3500 liter olie FØR isoleringen
så ville det være med 70% virkningsgrad være under 24500kwh

var forbruget det samme nu, og ved et elforbrug på 10700kwh
så ville cop være uner 2,2897

med da isoleringe forhåbentligt har bragt forbruget under 24500kwh varme
så må det betyde at cop er det ENDNU ringere

og i har så hvidt jeg ved en høj brine temperatur

Hvis isoleringen har bragt varmebehovet ned på fx 12000kwh så ville cop være nede på 1,1215

Noget er da rivende galt

hvor meget blev der isoleret? vægge loft andet ?? vinduer døre ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,518 Unikke besøg
XHTML CSS