HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Eskpansionsbeholder
Kalechen
Forsøger at sætte mig lidt ind i VVS-verdenens mysterier. I denne omgang drejer det sig om ekspansionsbeholdere. Så en video, hvor instruktøren understregede, at vandtilslutning skulle være foroven, for at en ekspansionsbeholder kan fungere som den skal. Hvis den tilsluttes på siden, ville ekspansionsbeholder bla. miste kapacitet!

Nogen, der kan forklare op og ned, men forklaringen må gerne være "bøjet i neon"?
 
skov
Det afhænger helt af den givne ekspansionsbeholders fabrikat.

Et fabrikat skal monteres på en måde, et andet fabrikat skal monteres på en anden måde.

Monteringen skal ske fabrikatets montage anvisninger.

mvh
Skov
 
Kalechen
Det er denne:

https://www.wattoo.dk/altech-50-ltr-0-5-6-0-bar-trykekspansionsbeholder-370822050
 
skov
Wattoo har rod i deres specifikationer, fordi de i overskriften skriver at det er en Altech, men under specifikationen skriver de at det er en Flamco.

På Flamco hjemmeside kan man se at deres 50 L eks-beholder har et andet VVS-nr. end dette du anviser.

Du må have fat i Wattoo for at få en montagevejledning.
 
skov
Fandt tilfældigvis denne montagevejledning hos VVS-Netto, for Altech ekspansionsbeholder.
I dit tilfælde ser det ud til at tilslutningen skal ske i bunden.
skov tilknyttede følgende billede:fil:
altech_370822012_man.pdf [100.04kB / 824 Downloads]
 
hamselv
Skov det er nu netop i toppen man skal tilkoble, iht den vejledning du viser!
 
skov
Nu er det desværre sådan at den ekspansionsbeholder, der er henvist til, ikke har tilslutning i toppen men ind i siden på cylinderformen, samt for vægmontering.
 
skov
Kalecher: Blev du forvirret på et højere niveau, eller fik du svar på det du spurgte om?

F.eks. Flamco "trend" for almindelige cylinderformede ekspansionsbeholder:
2-25 Liter viser/monteres med tilslutning i toppen af cylinderen.
35-80 Liter viser/monteres med tilslutning i siden på cylinderen.

Alt andet lige, måske nok også en "trend" for produkter hos Altech.

På flere Internetbutikker kan man se, for Altech ekspansionsbeholder, at de af en eller anden årsag bruger foto af/fra Flamco.

Hamselv: Ja selv garvede folk kan tage fejl. Det hænder også at jeg selv får læst lidt for hurtigt.
 
Kalechen
Kontaktede Flamco i går og talte med en medarbejder, som sagde, at netop denne ekspansionsbeholder jeg har - "16335", skal monteres lodret. Min er selvfølgelig monteret vandret med fødderne ind til væggen.

Den jeg har, skulle være "mærket" af Brd. Dahl og har navnet Altech med store typer og Flamco med med meget små typer.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,142,761 Unikke besøg
XHTML CSS