HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Udregning af Cop værdig.
holst
Er det er måde på at regne sin Cop værdig ud på.
Jeg ved hvad mit olieforbrug var før jeg fik jordvarme jeg har separat elmåler på anlægget.

Før 3000l olie.
> Pr år.
Nu 7500kw/h.

På forhånd tak.
CTC ecoheat 412 på 600 meter slange i overfladedrænet sø.
jordvarme siden 2017.
 
holst
[quote name=holst post=21834Kan man regne sin Cop værdig ud ?.
Jeg ved hvad mit olieforbrug var før jeg fik jordvarme jeg har separat elmåler på anlægget.

Før 3000l olie.
> Pr år.
Nu 7500kw/h.

På forhånd tak.[/quote]
CTC ecoheat 412 på 600 meter slange i overfladedrænet sø.
jordvarme siden 2017.
 
lars-jacobsen
Egentlig ikke uden en måling af den afgivne energi, sammen med den tilførte energi.
Man kan dog lave teoretiske beregninger, men det kræver detaljerede oplysninger om din Varmepumpes data og driftsbetingelser.
Nå jo så kan man lave tommelfinger/husmands omregninger ud fra dit meget usikre oplyste forbrug, og forudsætte det fortsat passer og sammenligne med elmåleren til VP.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Prøv at sammenligne med en bil, det letter måske forståelsen.

Det ene år brugte du 500 liter benzin, det næste år 250 liter diesel. Kan du ud fra disse oplysninger fortælle hvor langt du kører på literen?

Du kan godt se der mangler en væsentlig oplysning - hvor langt kører man? Kører man lige langt de to år? Med nogenlunde sikkerhed er husets varmebehov ikke helt ens, om du anvender oliefyr (fast fremløCool eller varmepumpe (udekompenseret fremløCool.

Som Lars siger. kan du grovvurdere lidt og lave dig et gæt. Men det er og bliver de rene gæt og lidt værdiløst at bruge sin tid på. Glæd dig i stedet over at du er gået fra mange penge til væsentlig færre penge i fyringsudgift.
 
holst
Okay jeg siger tak for svar :-)
Og jeg nyder også besparelsen ved at komme af med oliefyret.
CTC ecoheat 412 på 600 meter slange i overfladedrænet sø.
jordvarme siden 2017.
 
lars-jacobsen
Hvis du virkelig vil “nørde” kan du jo bruge lidt af besparelsen på at få monteret en Energimåler på varmen der afgives fra Varmepumpen. Og skal det være helt vildt også en på brinen. Så kan du også regne virkningsgraden /tabet i pumpen ud og ikke bare en (S)COP.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Det kan man Lars. Men vil nu sige at jeg ikke finder dem specielt pålidelige. Vi har set en del horrible tilfælde, f.eks med styr-din-varmepumpe hvor visningerne ikke er for gode. Derfor fandt vi også en metodik til kontrol af varmepumpen udfra de indbyggede temperaturmålere + en elmåler. Lidt omstændig, men ret pålidelig. Og styr-din.varmepumpe fik travlt med kalibreringer. Så åbenbart havde vi fat i noget af det rigtige.
 
hamselv
Har set en række afregningsmålere der enten antyder at en given varmepumpe er ret meget bedre end databladet, eller at energimåleren giver fjernvarmeselskaberne ret meget fordel.
 
lars-jacobsen
Om man måler vha et færdig "Energimåler" eller laver beregningerne selv vha temperatur og flowmålinger er underordnet.
Nøjagtigheden af en Måler/måling afhænger naturligvis hvor "pålidelig" den er. Nogle instrumenter/sensorer er kalibreret og meget nøjagtige,andre knap så meget.
Og hvis der indgår 5 elementer i beregningen og de hver især er målt med 5% nøjagtighed ender resultatet med at være inden for +/- 22% . Sådan er matematikken.
Er man bevidst om det er der ikke noget i vejen med at anvende data - heller ikke fra SDV. Og jo mere "kalibreret" tingene er, jo mere pålidelige er de.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
holst
Okay det lyder som om der er et støre projekt at regne ud.
Jeg nøjes bare med at se på hvor mange kw/h og kroner jeg bruger pr år.
CTC ecoheat 412 på 600 meter slange i overfladedrænet sø.
jordvarme siden 2017.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,047 Unikke besøg
XHTML CSS