HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ny jordvarmepumpe til min far :-)
FlemmingS
Hej

Min Fars 30 pr gamle termelteh jordvarmepumpe har opgivet at pumpe mere. Nu kigger han efter en ny billig en. Den gamle var på 5,4kW. 300m slange, energihegn på ca 1,5m x 8m. 1970'er hus, efterisolret loft, med ca. 400mm.

Han har fået tilbud på og kigget på:

Bosch 7001 Lwm 8 Standard

Metrotherm Metrosaver 6 MB F

VAILLANT flexoCOMPACT VWF 82/4

Spørgsmål:
Hvillen en ville i vælge?

De 2 første er frekrevnsstyret, men hvorfor er alle pumper ikke frekvensstyret idag?
Er der nogle ulemper ved frekvensstyret ?
Den gamle var med stempler, nu er flere med scroll kompresser, er der nogle fordele ved det ?

Er der andre mærker han burde kigge på?

PS. Luft til vand er udelukket.
FlemmingS tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
FlemmingS
Et billede mere af det gamle anlæg.
FlemmingS tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
kp
Frekvensstyret varmepumper har mange fordele men bestemt også ulemper.

Som oftes koster de mere i indkøb. Men så er også billiger i drift. Men hvis han tideliger har kunne nøjes med en 5,4 KW så vil jeg mene at han kommer aldrig til at indhent mere udgiften.
Også er der også lige den med der er endel mere elektronik/komponenter i en frekvens styrret varmepumpe. Og jo mere elektronik jo mere er der også der kan gå i stykker.

Jeg mener han skal kigge efter en varmepumpe der ikke er frekvens styrret.

Personlig fortrækker jeg. 1. Thermia 2. Vølund. Og bestemt ikke Vaillant.
 
FlemmingS
Jeg er faktisk blevet lidt i tvivl om hvad det eksiterende er på. Når der står 5,4kW pumpeeffekt (se billeder i første oplæg), betyder det så at man ganger op med cop værdien ? , så den gamle pumpe har ydet 10 til 15 kw ?

Hvad er der galt med Vaillant , siden den ikke kan anbefales?
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
kp
Det er kun en 5,4 KW anlæg. Cop og effekten har ikke noget med hinanden at gøre.
Syntes styrringen på en Vailland er indviklet og bestemt ikke noget for ældre mennesker.Men det er som sagt bare min holdning.
 
Varmeihuset
Er der tung eller let gulvvarme eller små eller store radiatorer ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
FlemmingS

Varmeihuset skrev:

Er der tung eller let gulvvarme eller små eller store radiatorer ?


Der er installeret store effektive radiatorer den gang varmepumpen blev installeret.

Valget er taget, det blev en Bosch Compress 7001i LWM 2 til 8kW.

Jeg har siddet igen og kigget lidt på varmekurver. Er det det sådan at installatøren laver et gæt og så jurister/optimerer kunden det hen af vejen? Faktisk er jeg noget i tvivl om hvad det indebære at køre en varmepumpe ind?
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
hamselv
Vi plejer at skyde os ind på kurver, forsinkelser mm, selvfølgelig med skelen til hvordan vi plejer og hvad vi oplever når vi er på service. Almindeligvis er vi ret tit forbi kunden for at finpudse det allersidste, eller klarer dette telefonisk - altså kunden justerer efter vores anbefalinger. Ret ofte kan vi ramme helt plet i første forsøg. Ikke to huse er ens, ejheller kunderne for den sags skyld. Men man for en klar fornemmelse for hvordan den skal stå. Vi har så lidt udfordringer når vi får en ny styring.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,978,926 Unikke besøg
XHTML CSS