HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
God råd om varmepumpe i kælder søges
maxus
Hej - min første post på denne glimrende hjemmeside, håber på lidt hjælp til min

Har netop overtaget et paracelhus med en udmærket kælder på ca. 45 kvm, men den er opvarmet med el og der er en lidt for høj fugtighed til de ting jeg vil opbevare i den - bl.a. bøger og papirer. (siver op fra fugerne i gulvet). Derfor har jeg overvejet en luftpumpe-installation og har et par spg i den forbindelse.

Er det muligt at føre forbindelsen mellem yder og inderdelen gennem den allerede eksistrende ventilationskanal - ca. 15-20 cm. bred, hvilket vil spare boring gennem beton.

Kan man selv sætte et anlæg op eller skal det være professionelle folk? Har set Bauhaus i Sverige har mange Panasonic-modeller til rimelige penge...

Jeg kan se ud fra debatten, at den overvejende konsensus er køb kvalitet frem for de billige i de danske byggemarkeder, så langt så godt, men er der nogle ting man særligt skal være opmærksomme på hvis pumpen skal være god til at affugte?

Har fået tilbudt en fujitsu-model. Nogen der har noget kendskab til dem generelt?

Kan modellen blive for stor? (F.eks. kapacitet til 100 kvm, når jeg kun skal bruge halvdelen?)

Beklager de mange spg. men vil gerne undersøge tingene til bunds inden jeg kaster mig ud i det Smile
 
Admin
Hej maxus

Ja du kan godt føre rør igennem ventilations kanal. ( normalt borer man et hul mellem 60 til 80 mm ( for rør,ledninger og kondensslange.

Skal kondensvand løbe opad skal du have en kondensvands pumpe på, men er der kloak i kælder kan du lade det løbe deri.

Jeg vil anbefale at købe et anerkendt mærke, gerne et fra positiv listen hos teknologisk.

Lad en fagmand stå for montering, evt kan du lave en aftale at du trækker rør, og ledninger.

så står kølemontør for montering af rør, vaccum sugning og tætheds prøve.

[b][Jeg tager skarpt afstand fra beskrivelser i manuael at man bare udlufter ved at trykke på schrader ventil, det er miljø griseri og endvidere kan du miste meget kølemidfdel/b]
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hvac
Hørt......
Lad fagmanden ordne det køletekniske.
Fujitsu laver glimrende varmepumper. Meeen, hvis du primært vil affugte bør du overveje øvelsen endnu engang. En varmepumpe KAN uffugte, men gør det når den køler. I en kælder er problemet oftest at man ønsker både mindre fugt og varme. Det hænger ikke sammen. Det rette apparat til den øvelse hedder en affugter. Og inden man lader sig skræmme af nogle af løgnene omkring affugteres elforbrug. Al den energi du hælder i affugteren i form af el, tilgår rummet i form af varme PLUS den varme der frigives ved udkondensering af vandet. Med andre ord, den fjerner vandet og varmer en anelse billigere end en elradiator.
 
HA
I min kælder har jeg præcis det beskrevne problem.

Som anført er der to forskellige behov: 1) sommer = affugtning (fordi kælderen er kold og udeluften er varm og fugtig), 2) vinder = opvarmning (fordi kælderen er kold men udeluften er relativ tør).

a. det er korrekt, at en affugter afgiver mere varme end el-forbruget. Fordi den virker affugtende OG er mere effektiv en el-radiator, så er det perfekt løsning. Min kører hele året.
b. når det bliver koldt i kælderen, så starter jeg varmepumpen på 17 grader - og den kører fra ca. oktober til marts.

Fordi benyttelsestiden er 1/2 år OG fordi temperaturen er lav, så betaler det sig næppe at købe en meget dyr og stor varmepumpe. Min kom fra et byggemarked, kostede kr.7000 + installation og har holdt i 10 år. Idag fås samme for kr.3000.

Der findes installer-det-selv pumper (forudsætter principielt lovlig el-installation findes, men det er det mindste problem).

P.S.: Når der KUN opvarmes med varmepumpen, så kommer der ikke vand fra afløbet, så indedelen kan sidde ved gulvet og udedelen 2-3 meter højere udendørs.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,233,663 Unikke besøg
XHTML CSS