HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vølund F1245-6E
peerjh
Kære Alle

Håber i vil hjælpe en ny bruger, som ikke er den store ørn i forhold til jordvarme.
Vi er de meget glade ejere af et helt nyt "sommerhus" som mere eller mindre er bygget som et heltårs hus og med samme isolering og finish som man finder i et standard typehus. Det er super godt isoleret og er forsynet med guldvarme i alle rum
Vi har fået installeret jordvarme anlæg som er et Vølund F1245-6E anlæg, som egentlig kører ganske ok. Vi har dog haft nogle opstarts problemer som er belvet afhjulpet.
Jeg undre mig dog meget over de virkelig mange opstarter som systemet har. Alene de sidste 5 dage har gennemsnittet været 31 gange i døgnet og det synes jeg virker af voldsomt meget.
Og tænker også at det koster en formue i strøm og slider helt unødigt på systemet. Jeg har fulgt vores elforbrug og det er pænt stigende og mistænker at det kan have noget med de mange starter/stop at gøre. Huset virker fint i temperaturen - dog synes jeg det tager lang tid når vi f.eks. har luftet ud og huset så skal have den normale temperatur tilbage.
Er der nogen der kan hjælpe mig med ideer til hvad jeg med fordel kunne prøve at ændre af indstillinger ?
Jeg har lige nu kurve nr 4 og en fremløbstemperatur på 21 grader.
Håber I kan hjælpe mig
mvh
Peter
 
tagestavsdal
Hej

Du kan/bør ændre på den størrelse som hedder gradminutter,
standard indstillingen er -100
jeg kører selv med -350

Hvad er gradminut:
Hvis der er fremløb 2 grader lavere en det beregnede i 15 minutter, så tæller det -30 i gradminuttallet.
Ved indstillingen GM -100 så starter pumpen når GM når denne værdi.
så ved indstillinen GM -350 (eller andet) så kan anlægget køre med "underskud af varme" i en længere periode.

Hvis det går ud over Jeres comfort at ændre GM til -350, så kan du hæve varmekurven en smule, således at dit fremløb svinger omkring den samme værdi som nu.
Hvis du har tung gulvvarme (støbt i beton), så er der et rimeligt stort lager af varme i betonen, hvorfor jeg ikke tror det bliver et problem.

Sæt eventuelt GM endnu lavere og se om du kan leve med det.

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
pmp
Hej Peter

Jeg har fulgt din varmepumpe i aften, men du må gerne sende mig nogle logfiler.

Når du syntes dit elforbrug er stort er det nok pga mange timer på el-patron (249 timer).
Jeg har ikke fundet hvornår de mange timer ligger, så måske er det noget med de problemer du skriver om der er løst.
For en sikkerheds skyld bør du stoppe brug af el-patron (i menu 4.2 vælger du "manuelt" og derefter "varme" ).

Dine mange start/stop ser ud til at komme fra manglende flow gennem dine gulvvarmekredse.
Din varmepumpe kan ikke komme af med varmen og stopper derfor igen.
(jeg går ud fra du har en 40l buffer i serie og en trykstyret by-pass ventil)
Du bør åbne dine gulvkredse, og sænke varmekurven hvis der bliver for varmt.
Dine varmekredse skal være indreguleret så varmen fordeles jævnt (der er flere tråde her på heatpump.dk der beskriver dette).
Når varmepumpen kan komme af med varmen kan du som Tage skriver ændre startpunktet fra -60 GM til noget mere minus, indtil du får fornuftige driftstider (menu 4.9.3 start kompressor).

Du får en meget høj temperatur efter varmtvandsproduktion nogel gange.
Hvad er dit indstilling af varmtvand ? og hvor tit har du periodisk forøgelse ?

Jeg skal nok følge med de kommende dage, men skriv lige hvis du ændre noget.

pmp
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
peerjh
Hej begge to
Vi havde nogle problemer med varmepumpen i starten hvor den satte ud grundet bl.a. en defekt udeføler, som bevirkede som jeg forstod montøren, at elpatronen kørte stort set al produktion af varmen i stedet for jordvarmen. Jeg kunne se på min eloversigt de dage, at der stak forbruget helt af. Det er efterfølgende blevet udbedret, så vi har ikke haft nogen rød lampe siden.

Jeg er jo virkelig på udebane her, så når I skriver at jeg skal åbne mine varmekredse, er det så ensbetydende med, at jeg skruer helt op på termostaterne i værelserne og så bruger varmekurven til at styre varmen med.? Således at pumpen rent faktisk kan komme af med varmen ?
Jeg kører med økonomi funktionen slået til på varmtvand produktionen og faktisk også nu med, at den ikke skal lave varmt vand mellem 00.00-06.00.
Min periodiske forøgelse er sat til hver 14 dag. Den kørte i går og næste gang den 25/11.

Tusind tak for jeres hjælp

Peter
 
pmp
Hej Peter

Ja, du bør åbne termostaterne. Mindst i halvdelen af huset - gerne over alt.
Bliver det for varmt sætter du varmekurven ned. Husk der går mindst et døgn før virkningen af ændret varmekurve viser sin virkning fuldt ud.

Du kan se i Installatørhåndbogen hvordan du afslutter logningen og derefter kan du tage USB-stikket ud.

mvh
Pmp
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
peerjh
Hej pmp
Det prøver jeg med det samme at skrue op for de digitale termostater i alle rum. Og følger dine anvisninger.
Jeg får taget usb stikket ud. Skal jeg vente til vi ser virkningen af at have skruet op på alle termostater i alle rum og ladet det virke et par dage, så vi får de data med ?
mh
Peter
 
pmp
Hej Peter

Send mig bare de 3 sidste logfiler nu.

mvh
pmp
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
peerjh
Det får jeg gjort ASAP.
Jeg har netop skruet op for alle termostaterne i alle rum og tog lige et billede af, hvordan varmekredsene og panelet reagerede på det.
Her skulle man jo så tro,at varmepumpen ville gå i fuld gang med at lave varme. Den startede også , men måske lidt det der er hel problemet, så stoppede den allerede igen efter ca 5 minutter. Troede at når den registrer et behov, så skulle den ifølge indstillinger køre i 30 minutter. ?
Det gør den i hvert fald slet ikke.
Men det ser da ud til at varmekredsene er åbne på billedet og panelet lyser rødt over det hele.?


mvh
Peter
peerjh tilknyttede følgende billede:billeder:
img_1340.jpg img_1341.jpg
 
pmp
Hej Peter

Der hjalp ikke meget, så du har nok en py-pass vantil er står åben eller også er dine gulvkredse ikke indreguleret korrekt.

Du skal se efter en forbindelse fra fremløb og til retur, som ikke går gennem en gulvkreds. Der er måske en reguleringsnulighed, så du kan lukke for den eller dæmpe den. Tag evt. billeder af din rørføring og gulvarmemanifold.

Jeg har ikke modtaget logfiler endnu.

mvh
pmp
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
peerjh
hej igen
Nej det virker bestemt ikke sådan. Efter jeg har skruet op på alle termostater så kører fyret stadig de her 5-7 minutter og slå lukker det ned for så at starte op igen lidt senere. Det er ikke i nærheden af at kører 30 minutter.
Og det er måske for tidlig at sige, men det virker ikke som om at der bliver varmere i huset og det ses heller ikke umiddelbart på termostaterne.
Jeg kører lige pt med kurve nr 4.
Skal jeg lade eksperimentet forsætte til i morgen for at se om den overhovedet varmer det så meget op som den burde med den indstilling ?
Jeg prøver at tage nogle billeder af min rørføring og gulvmanifolden. Troede det var den med de 9 blå hætter jeg tidligere havde taget et billede af?. Men jeg tager lidt forskellige billeder og håber noget af dem kan bruges
Mange tak for al hjælpen så langt

PS. Sender logfiler nu på din mail

Peter
 
pmp
Jeg må lige spørge om du har aktiveret nogen form "Smart" funktion, der stopper varmepumpen ved høj elpris eller andre forhold.
Jeg kan se dine GM nulstilles før GM normalt er når op på nul.
I nogle tilfælde nok fordi grænsen i menu 5.1.3 er nået, men også i andre tilfælde jeg ikke lige kan se årsagen til.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
Så fik vi lukket ned by-pass ventilen, hvilket straks gav bedre driftstider.
Vi har også set at indreguleringen ikke er optimal.

Det ligner helt normalt installatørsjusk som kun en prof. kan finde på.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,147,522 Unikke besøg
XHTML CSS