HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Helt nyt hus med F1245-6 - er det OK?
kkrede

Varmeihuset skrev:

Er det ikke lovkrav at der skal være en bimåler ??


Er det ikke kun, hvis forbruget er over 3000kwh årligt at det er lovkrav?
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
lars-jacobsen
Korrekt § 327 i BR:
Elforbruget i varmepumper og køleanlæg, der har et årligt elforbrug på mere end 3.000 kWh, skal måles. Eventuel elpatron skal forsynes med timetæller eller elmåler. Bestemmelsen gælder for nybyggeri og ved nyinstallation i eksisterende byggeri.

Det er så muligt man har regnet baglæns med en COP på 4-5 stykker og er det nok umiddelbart ikke nødvendigt i et hus af den størrelse.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
sbp
@pmp - tak fordi du tog dig tid til at se på mine data. Jeg har fundet installationsmanualen frem og går i gang med at læse den.

Så hvis jeg forstår dig rigtigt er dit råd til mig nu at åbne alle termostater således at det er varmepumpen der egentlig styrer temperaturen i huset og ikke de opsatte rumfølere.

Vil det også hjælpe med at finde ud af om indreguleringen af gulvvarmeslangerne er foretaget korrekt - eller hvordan finder jeg ud af det?

Godt nytår - og mange tak for den positive attitude på dette forum
160 m2 nyt hus fra 2019 - et plan med gulvvarme i hele huset. Vølund F1245-6 jordvarmepumpe.
 
Chr
@PMP. Point taken. Ja, det er ikke noget jeg tænker over med min vel lange slange. Mine drifttider er på ca 1 time 25 min i snit.

Er det muligt du kan dele nogle af data fra UpLink med vi andre nysgerrige, så vi kan se, hvad det er du fokuserer på?

@SHP. Hvor meget slange har du ?

Hvordan kan det være. at man laver anlæg med 180-200 meter slange? Er det pga meget små grunde?

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Chr
Skrivefejl, skulle være sbp

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
sbp

pmp skrev:

Jeg vil gerne gentage:
MAN FÅR IKKE EN OPTIMAL OPSÆTNING VED AT INDSTILLE SOM ANDRE.
Indstillingerne skal passe til en mængde faktorer. F. eks. jorden, jordslangen, varmepumpen, huset, varmefordelingssystenet, beboerne, o.s.v.
Det er netop derfor man har alle disse indstillings-muligheder. Hvorfor skulle disse muligheder være der, hvis optimal indstilling var ens i alle installationer.

Og hvorfor nu det. Ved start 1 var en del/alle gulvkredse åbne.
I start 2 var mange/alle gulvkredse lukkede.
Altså meget forskellige driftsbetingelser - og derfor også forskellig optimal indstilling.
Man må derfor tilstræbe at driftsbetingelserne er omtrent ens ved hver start, så samme indstillinger vil være omtrent optimalt.

PS Læs nu den fantastiske installatørhåndbog til F1245 - den kan man blive rigtig klog af.


@pmp -
Du har selvfølgelig ret at ikke alle kan bruge samme indstilling - så jeg må forsøge at finde en indstilling jeg er tilfreds med. DVS lavest muligt forbrug og stadig god varme i huset.
Du har også ret I at grunden til pumpen kører i forskellig tid, sikkert skyldes termostaterne på gulvvarmen. Jeg har ikke fjerne dem, da jeg ikke er sikker på om de er korrekt indregulleret efter slangelængderne.

PS: Jeg har nu læst installationshåndbogen - der var mange nyttige tips. Dog beskriver de at man ikke skal lade pumpen styre temperaturen når man har gulvvarme - og det er jo lige modsat de råd der gives herinde :-)

@chr: Jeg har et sted mellem 250-300 m slange.
160 m2 nyt hus fra 2019 - et plan med gulvvarme i hele huset. Vølund F1245-6 jordvarmepumpe.
 
Chr
Hej SBP

med knap 300 meter til en 6kW er du ikke helt skævt gående, eller sagt på en anden måde, så er der da noget bedre end de 180 meter anlæg der af og til tales om.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,144,738 Unikke besøg
XHTML CSS