HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fejl på 4-vejs ventil
Ole Mortensen
IVT Optima 700 giver alarm: "Fejl på 4-vejs ventil" Tid mellem alarmerne fra 2 timer til flere døgn. Afrimning fungerer og der er 230V til 4-vejs ventilens spole. Hvad trigger mon alarmen "Fejl på 4-vejs ventil"? Der er jo ingen elektriske kontakter der detekterer ventilens stilling.
Pumpen stopper ved alarm, men kan umiddelbart resettes, og pumpen kører videre.
Jeg vil være meget taknemmelig hvis nogen sidder inde med noget viden om en mulig løsning på dette problem.
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
 
hamselv
Dårlig 4-vejs ventil. Den måler på nogle temperaturer og falder de ikke ind på plads hurtigt nok, genererer REGO800 styringen en fejl. Specielt på de lidt større OPTIMA'er kunne man nogengange give ventilen et par ekstra sæsoner ved at grovmotionere ventilen med en snydespole umiddelbart inden starten på den årstid hvor hotgasafrimning er nødvendigt.
 
hamselv
Og ellers har den en alder hvor den formentlig kraftigt trænger til en ny termoventil. Skifter du 4-vejs'en, så tag tørrefilter og termo'en med. Er ret sikker på der sidder en Honeywell. Og på det punkt er Danfoss Tube noget mere driftsikker. Bagskyl veksleren, når i alligevel har splittet udedelen ad.
 
Ole Mortensen
Tak for svar. Jeg har netop ofret 3.500 på en ny Rego 800 fra JS da displayet var defekt, så med baggrund i forslaget om at forny yderligere komponenter i Optimaen, skulle man måske kigge på en ny varmepumpe. Kompressoren er jo også 13, snart 14 år gammel. Og hvad putter man ind i stedet for IVT'en, kan forummet her give en anbefaling? Jeg har i hvert tilfælde tænkt at gå en størrelse op i ydelse.
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
 
hamselv
Lidt synd du ikke har en Combi 200 eller 300 tankunit, da denne utroligt nemt lader sig konvertere vha Mitsubishi udedel og tilhørende hydromodul. Den tankunit du har er ikke en af den mest vellykkede af IVT's. Og du har nok ret. Måske skal man overveje totaludskiftning. Omvendt ville jeg være mest glad hvis man kendte standen på installation - altså har set den først. Som sagt har jeg oplevet lidt sølle firevejsventiler tidligere, og dem har man kunnet trylle vha snydespole. Men hør da din kølemontør først, inden du bevidstløs pærer det hele ned. OPTIMAEN var en ok god VP. Følerne var ikke for gode. Firevejsventilen kunne drille på nogle få. Thermoventilen var som næsten alle andres Honeywell. Desværre er denne ikke for holdbar og er de sidste mange år blevet skiftet til TUBE. Kompressoren er med ret stor sikkerhed en supersolid Mitsubishi, hvis eneste fjende egentlig er ringe termoventiler (hvis ikke man skifter dem). Godt installeret og passet burde sådan en kunne holde i 25 år. Men teknologien er naturlig gammel.
 
Ole Mortensen
Sjovt nok har anlægget kørt uden problemer siden jeg skrev det første indlæg. Jeg er blevet klogere på de komponenter der sidder i pumpen, tak for det. Den er installeret i vores hus på Sejerø, hvor vi ikke er hele tiden, så det er lidt noget skidt, at den stopper i tide og utide, især hvis det bliver frostvejr. Vi har en flink nabo der kigger efter, men det er ikke en holdbar løsning i længden. Jeg vil tage problemet op med øens kølemontør (Klimashop) når han en gang dukker op, så har jeg da også lidt at bidrage med. Jeg skal nok vende tilbage med hvad vi beslutter os for.
Tak for nu. Mvh. Ole.
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,149,656 Unikke besøg
XHTML CSS