HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Opbevaring af varme med salt
majmik
Er der nogen i dette forum der har erfaring med opbevaring af varme med salt? Så et indslag fra Tv2 Øst med en varmepumpe der lagrede varmen i en tank med saltbeholdere.
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
lars-jacobsen
Har ingen erfaring, men også læst om det i flere projekter/ideer bla her:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/vi-kan-gemme-sommerens-varme-i-flydende-salt
Det/teknikken er nok ikke helt klar lige med det samme men nok ca samme tid hvor vi alle kører i elbiler.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Ideen var fremme for en del år siden, til brug i biler. Ideen var at man under selv arktiske forhold kunne gemme en portion varme, sådan bilen selv efter et par dages stilstand havde varme parat til varmeapparat og sådan olien ikke blev for tyk, Ideen døde igen, åbenbart pga korrosionsproblemer. Men ellers er ideen fantastisk (i teorien). Natriumacetat trihydrat smelter ved 58°. Og da der skal bruges en del varme for at smelte det, er lagringsmuligheden adskillelige gange bedre end vand. Men varmepumpen vil have en elendig virkningsgrad hvis den skal ligge og køre sådanne temperaturer. Men med solpaneler kunne det give voldsom stor mening.
 
Varmeihuset
Til huse, tror jeg aldrig det vil blive en succes, grunden er at man i dag jo kan lave huse der nærmest ikke har brug for tilført varme
PRISEN for varmelagret , vil overstige besparelsen ved at ha varmelagret

HVIS man om sommeren skal fylde et lager, der kan holde til næste sommer,bliver det bøvlet

Hvis man bare vil udjævne temp et par dage i overgangs perioderne , kan det gøres med gibs vægge med voks i
Men igen det koster

i et boligblok byggeri vil chancen for succes være større

Men igen, med moderne bygge metoder,er behovet ikke varme til boligen, men badevand

I sidste ende er det enge penge penge der bestemmer

staten skal man heller ikke undervurdere, de knalder jo bare en afgift på

hvis jeg byggede en vindmølle der kunne gi et tilskud til mit hus, så skal jeg betale afgift af den strøm jeg bruger,også selvom det ikke er tilsluttet nettet
jeg må IKKE gemme strømmen til senere brug

Hvis staten bruger samme logik til et saltlager,,,så øh må du ikke gemme noget
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen

Citer


hvis jeg byggede en vindmølle der kunne gi et tilskud til mit hus, så skal jeg betale afgift af den strøm jeg bruger,også selvom det ikke er tilsluttet nettet

Nej det skal du ikke.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Har de ændret det ?
må man så nu også gemme strømmen?

syntes også at det var mærkeligt at man godt måtte ha solceller, og gemme strømmen, men ikke måtte med en vindmølle

Læste det her
https://www.bolius.dk/spar-energi-med-en-vindmoelle-paa-taget-17225

de skrev den 15 nov 2019, alså for 51 dage siden

Den strøm, som minivindmøllerne producerer, sendes igennem en såkaldt converter - eller en vekselvender. Herefter kan vindmøllen levere 230 Volt til el-apparaterne i boligen. Du må dog ikke "gemme" strømmen til senere og du skal også betale afgift af den strøm du bruger, også selvom du selv producerer den.

er det så ændret siden ??

min ide var at ha en der kunne dække tabet i min vv beholder
og evt selve forbruget
det det en VP mindst kan lide at gøre
temp kan man jo lade stige til max for vv beholder , og så lade overskydende strøm gå til opvarmning af kælder
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Det er godt nok “off topic” men solceller og vindmøller betragtes umiddelbart ens - som VE. Hvis du montere det “stand alone og off grid helt uden kontakt til omverdenen er der ingen betaling. Vil du have nettilslutning er der visse regler, og idag kan man ikke benytte nettet som Batteri, men det du aftager/producere og forbruger med det samme er “afgiftsfrit”. Har du overskud sælges det til markedspris, og har du brug for ekstra strøm ud over egenproduktion i øjeblikket, ja så købes det på markedsvilkår, med transport tarif, afgift og moms ligesom alt andet el leveret fra nettet.
Se evt mere på Energinet.dk der er masser om emnet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Takker for svar, helt off topic var det jo ikke, da det med lagring var relevant, må så se om de skriver noget om det på Energinet.dk

Så egentligt må lagring i salt være belagt med afgift , hvis der er el ind over, som er i kontakt med det offentlige net
kommer varmen derimod fra feks vacum rør , er det ikke belagt

kommer det fra solceller der ikke er i kontakt med det offentlige net , er det afgiftfrit

Men igen , til et enfamilie hus, tror jeg udgifterne overstiger besparelserne i forhold til samme penge brugt til noget så simpelt som en luftvand,inkl, lidt extra isolering i et gammelt hus

i et fremtidigt hus,som jo nu skal overholde mindst bbr 2020, vil en jordvarmepumpe eller fjernvarme(hvis den er billig) være den simple og billigste metode
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,138,589 Unikke besøg
XHTML CSS