HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Størrelse på varmepumpe
Bauta
Hej

Jeg har brug for lidt sparring ift. valg af varmepumpe.
Jeg har været i kontakt med flere forskellige leverandører og de siger ikke helt det samme.

Tilbage i 2015 sagde Vølund en NIBE F2030-9 (9kW) , Metrotherm har sagt en NIBE F2040-12 (12kW) og Gidix/Toshiba sagde HWS-1104H8-E1 (11,2kW)

I 2020 har jeg forhørt mig igen og Panasonic siger 9kW (dog T-Cap) og Metrotherm siger F2120-12 (12 kW)

Den ene siger man skal finde en pumpe der ligger så tæt på ens forbrug som muligt og gerne lidt under og den anden dimensionere så den kan klare husforbruget fuldt ud ved -12c. Men det giver forskellige resultater.
Ud fra min egen simple logik tænker jeg at en VP der er lige i underkantet eller lige på er bedre da den altid vil køre optimalt ift. den maksimale output. Er det helt forkert?
Og hvis jeg ikke er helt galt på den hvad er så retningslinjen for, hvor meget under behovet der er rimeligt? 10%, 15%?

Huset er godt isoleret, nye vinduer m.m. og har et varmetab på ca. 35 W pr. m2. Der er 197 m2 bolig og 83 m2 kælder hvoraf halvdelen er opvarmet i dag. Der er gulvvarme overalt.

Mvh. Hans
 
kkrede
En metro 12 er ikke en 12kw, det er en 9,2kw.
Tager du en der er underdimensioneret , så skal elpatron i spil, hvis det pludselig bliver meget koldt.

Hvad opvarmer du med idag?
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
 
Bauta
Ups det er også en fejl. I 2020 har Metrotherm sagt en F2120-16, hvilket vel er en 13kW?

Jeg er godt klar over den ikke skal være stærkt underdimensioneret, men jeg har læst og hørt flere steder at den hellere må være lidt for lille end lidt for stor.
Jeg tænker at hvis den skal køre lidt med el patronen et par gange om året så vejes det op af den forventelige øgede COP den kører med resten af året. Men som sagt så ved jeg det ikke og vil derfor høre til andres erfaringer.

Jeg fyre med træpiller i dag.
 
Chr
"Humoren" ved de her L/V er jo, at den opgivne ydelse er ved f.eks +7ºC. Men det er ved DUT, antageligt ca -12ºC du har brug for dens kapacitet.

Nederst på side 4 på
http://friorka.is/Pdf/NIBE_2030.pdf
kan du se en graf, der viser ydelsen ved forskellige temperaturer. Her kan du også se, hvad din COP ca er ved forskellige temperaturer.
Husk også, at højere fremløb både koster på COP og ydelse.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Nemlig Chr. Det er netop det charmerende. I dag når vi bruger invertere kigger VI altid på hvad de kan ved -15. Det er lidt ærgeligt at der i branchen fjumres så gevaldigt rundt i begreberne og manglen på oplysningerne er så mangelfulde som de er. Panasonic f. eks er ret konkrete. Når de kalder noget 9 kW kan de 9 kW - også ved minus koldt (det klare man så ved flere omdrejninger på kompressoren ved minus koldt. Og ved +7° begrænser man så). Mitsubishi er også ganske klare. Nominel ydelse kan de også ved -15°. De fortæller os så også at de yder det dobbelt ved +7, om end vi ikke har end pind at bruge dette til. Men dette med detaljeret at oplyse hvor godt (ringe) det er, er åbenbart forbeholdt japanerne. Svenskerne er stygt tågede i deres forklaringer. Nogle mere end andre.
 
hamselv
Alting er nemmere når vi taler jordvarme. Om end ikke alle taler sandt, oplyser man tal for 0° brine og alle der har lidt fornuftig dimensioneringssans lægger så mange meter slange at man helst ikke kommer under 0, og så passer pengene. LV'erne er noget mere spookie, da der er en del forskel i virkelig ydelse. Igen bruger Panasonic'erne timerbaseret afrimning, der koster på den faktuelle ydelse. Mitsubishierne og legendariske Bosch AWO målte regulært fordampningstemperatur og sammenlignede med AIR on. På den snedige måde venter man med afrimningen til der er et reelt behov. Desværre er de færreste der viser kortene frem og fortæller hvordan de gør og hvad de reelt kan.
 
Varmeihuset
Panasonic T Cap leverer det de kalder dem, ned til minus et eller andet
De alm fra Panasonic , de leverer det de kalder dem ved + 7grader,og mindre ved lavere temperaturer

Så er der lige det med HVOR pumpen skal stå
Jeg bor inde på den Jydske højderyg, og der er der tit vindstille om vinteren (ikke lige denne vinter)
Ved omkring 3 graders udetemp, kan min luft vand klare sig uden at danne rim
Men når der er under , koster det(ikke det vilde) pga afrimning
Havde jeg boet Ved Sønderborg ned til vandet, ville jeg slippe for mange afrimninger
Så lokation betyder en del når man har luft/vand

Er din kælder isoleret? ellers koster det en del

Hvad var dit pille forbrug, og hvor meget varmt vand bruger du/i
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Sidder lige og skriver tilbud, så lige alle data foran mig. Ville på sådan en sag anbefale at man brugte en Zubadan 112 fra Mitsubishi. Nominel ydelse ved +7° er således 11,2 kjW. Ved bundgas yder den så 13,1 kW. PÅ denne her model kan vi så også se at ved -15° og bundgas (og 35° i fremløbet) laver den 11,9 kW. Ikke at der er relevant men faktisk fortæller man også at ved -25° kan den levere 8,2 kW. Ret sikkert er COP elendige under disse grufulde forhold. Og i det det er en inverter kan den så dæmpe ydelsen til 3,4 kW og kan så køre uden den store buffer. Men vil nu anbefale du minimum har en BST120 fra Bosch på.
 
Bauta
Kælderen er ikke isoleret. Jeg har lavet et enkelt rum hvor jeg har foret lecablokke på indersiden, men ellers ingen ting. Gulvene i kælderen er dog isoleret med 300 mm da vi har lavet gulvvarme dernede.

Vi bruger ca. 4000 kg træpiller om året (gennemsnit over de sidste 6 år) . Det er inkl. det varme vand.
Om sommeren levere en solfanger på taget det varme vand med en lille smugle tilskud fra en el-patron. Ca. 250 kWh hen over sommeren.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,040
Nyeste bruger: OnkelNulle
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2019 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2020 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

13,698,963 Unikke besøg
XHTML CSS