HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Data fra varmepumpe
Bauta
Hej

Jeg har netop købt mig en Metrotherm I16 og er lidt usikker på hvordan jeg løbende kan holde øje med COPen på den. Jeg kan ikke læse i manualen at man han hente disse data, men det forekommer mig mærkeligt, hvis man ikke kan. Man kan i hvert fald på Panasonic produkter.

Nogle erfaringer? eller metoder til løbende at måle COPen?

Mvh. Hans
 
lars-jacobsen
Tja et par målere på den tilførte og afgivne energi.
I praksis en varme/energimåler på afgangen og (d)en lovpligtige elmåler på tilgangen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
En energimåler på fremløb, og holdt op imod bimålerens tal
Jeg har energimåler på vandet, og kan holde je med cop, det er rart, for der skal ikke ret meget ændres før at det kan ses

Hvis varmepumpen har flowmåler, og måler på frem og retur, så burde den kunne gi de samme oplysninger som en energimåler

Man er nød til at kende alle tre ting,,, frem retur og flow(mængden af vand der i gerningsøjeblikket transporteres)

men hvis du kører med FAST flow kan du lave en måling på frem og retur ,og få et forholds tal, det kan du så se om ændrer sig, men så skal flowet være fast, og kører du direkte , uden en parralel buffer, vil flowet næppe være fast, , mit er selv med en parralel buffer ikke helt konstant, det kan jeg også se på min energimåler
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
hov der manglede noget
En energimåler på fremløb,og retur og holdt op imod bimålerens tal
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Bauta
Hejsa

Tak for svarende. Jeg har tilkøbt en kamstrup energimåler så det burde løse opgaven.
Mit spørgsmål gik egentlig mere på om man i Metrotherm produktet kunne aflæse en cop direkte som fx i Panasonics produkter, men jeg har efterfølgende erfaret, at det man ikke.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,836 Unikke besøg
XHTML CSS