HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft til luft-varmepumpe i semi-isoleret tidligere stald
Storogblaa
Jeg har en tidligere stald, jeg tænker på at få noget varme ud i. Det er en tilbygning til stuehuset. Jeg skriver semi-isoleret i overskriften, fordi en tidligere ejer har isoleret på indersiden og sat gipsplader op, og der er også noget på loftet, men jeg har ingen idé om, hvor godt det er lavet. Jeg er rimelig sikker på, der ikke er noget i gulvet.

Indretningsmæssigt er der tre rum, og man kommer gennem bygningen ved at gå fra rum til rum. Først et rum på 4,5 x 5 m. Så et på 4,5 x 2,5 m. Så et på 4,5 x 10 m. Gennemgangen sker langs med den ene ydervæg.

Jeg går og overvejer, om en luft til luft-varmepumpe kan lave noget varme derude, men jeg er nok lidt kritisk over, hvordan luften skal kunne fordele sig, når rummene hænger sammen, som de gør. Jeg tænker dog også, at det ikke kan være helt unormalt at skulle tage hensyn til rumfordelingen. Kan man risikere simpelthen at skulle droppe luft til luft-pumpe som løsning pga. indretningen, eller finder man som regel en måde at få det til at fungere på?

Lidt bonusinfo: De to mindre rum skal være værksteder og hobbyrum. Jeg forestiller mig, at pumpen ville skulle holde hele fløjen på et minimum antal grader, og så kunne man booste lidt, hvis man fx skal have små børn med derud. Det lægger op til, at indedelen skal være i et af de mindre rum, fordi det er der, man oftest vil opholde sig - men så vil den jo til gengæld være gemt væk i den ene ende af bygningen. Det store rum er tænkt som en gildesal. Det vil være mere sjældent, at det skal varmes helt op, men den sjældne gang det er nødvendigt, vil man nok være træt af, at det virker dårligt, fordi pumpen er gemt væk nede i værkstederne.
De to mindre rum ligger i øvrigt ud for husets fyrrum (pillefyr). Jeg tænker mig, at det skal tages med i betragtning, at der måske kan trækkes varme herfra, men jeg er ikke sikker på, hvad der økonomisk er den bedste løsning, og jeg ved heller ikke, om det er sværere at fordele varmen fra radiatorerne.

Er der nogen herinde, der kan se en oplagt løsning?
 
Chr
Hvad med noget varmefordeling via mekanisk cirkulation.
Noget med at kunne suge lige foran indedelen og så blæse det ind i gildesalen via et ventilationsrør til ety godt stykke ind i rummet.
Jeg tænker, at de to mindste rum kan klares ved at have døren åben.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Storogblaa
Hvis der kan flyttes nok varm luft på den måde til at det fordeler sig ordentligt rundt, så lyder det da i hvert fald oplagt! Tak for indsparket! Så har jeg lidt at søge på.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,970,372 Unikke besøg
XHTML CSS