HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Alpha 2 25-60 til 420 kvadratmeter gulvarme ?
Fighter 1145
Hej

Jeg har i alt 420 kvadratmeter vandbåren gulvarme, hvoraf de 158 kvadratmeter er på første sal. I 2013 fik vi installeret jordvarme og VVS'eren installerede en Cirkulationspumpe Alpha 2 25-60. Pumpen er placeret placeret helt oppe ved loftet i stueetagen, og jeg har en 100 liter UKV buffer installeret, ligeledes helt oppe ved loftet i stueetagen.

Når jeg læser om disse pumper, er det min vurdering, at min pumpe er alt for lille. Er der evt. nogen, som ved, hvilken størrelse der bør være korrekt til mit hus ?
 
holst
Vis du ikke har manglet varme i huset siden installationen 2013 så er anlægget vel i orden.
Jeg ville ikke ændre ved noget som virker.
CTC ecoheat 412 på 600 meter slange i overfladedrænet sø.
jordvarme siden 2017.
 
Fighter 1145
Hej Holst

Jeg har haft varme, men uden sammenligning eller anden erfaring, er det svært for mig at vurdere om der har manglet varme i forhold til det evt. optimale. Vil en størrer pumpe evt. giver en bedre drift/økonomi ?

Jeg kan ikke finde eksempler på, nogen har installeret en pumpe som min til 420 kvadratmeter (18 kredse).
 
lars-jacobsen
Jeg har godt nok ikke 420m2 og 18 kredse, men min pumpe er dog også stor nok. Alt efter princip/filosofi, så er der jo flere muligheder med disse pumper. Min står altid på så lavt flow/Volume som mulig, og jeg har heller ikke haft problemer.
Man kan lave lidt beregninger med gulvvarme producenternes værktøjer for at finde ud af det reelle behov, og så kan man tjekke om pumpen kan levere det den skal. (Tryktab og flow mængde) Det kan de fleste. Specielt når der er tale om lukkede kredse. Så betyder løftehøjden ikke så meget.
Så jeg ville ikke være bekymret. Du kan jo prøve at stille den på auto og se om den kører fuld skrald, eller selv drosler ned.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Glemte at skrive jeg har 16 kredse.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Fighter 1145
Hej Lars
Tak for dit svar. Når pumpen kører på Auto står der 45 på displayet. Hvis 25-60 størrelsen betyder at 60 er det maksimale, er det vil fint nok. jeg er dog ikke klar over, om det er sådan størrelsen på pumpen skal forstås.
 
lars-jacobsen
25-60 betyder 25 mm lysning i røret og 60 er løftehøjden/trykket => 6m
Så er der også et tal for “byggemålet” som ofte er 130 eller 180 mm.
Mht til effekten på display så skulle en 60’r ikke komme højere op end 35w så hvis den står på 45 tænker jeg det må være en 80’r.
Du kan læse lidt mere om pumpen her, men man skal naturligvis vide lidt om hvad meningen er med alle parameteren detaljerne og de forskellige modes.
http://net.grundfos.com/Appl/ccmsservices/public/literature/filedata/Grundfosliterature-6154247.pdf
Hvis alle kredse står åben og kalder på varme og måske heller ikke er indreguleret og bare står åbne, ja så er der nok behov for fuld flow (ca 35w). Men ofte vil et lavere flow betyde bedre afkøling (varmeafgivelse) i rummet. Derfor er det jeg mener man ikke behøver en kæmpe stor pumpe, men ofte kan nøjes med modellen mindre end man tror. (Ligesom med varmepumper)
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Link til den danske dokumentation

http://net.grundfos.com/Appl/ccmsservices/public/literature/filedata/Grundfosliterature-971070.pdf

Og heri fremgår det at et 60’r bruger 45w ved fuld skrald.

Men stadigvæk. Hvis ikke du mangler/manglede varme i vinters, så er den sikkert OK.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Fighter 1145
Hej Lars
Mange tak, det er interessant at 45 er det maksimale. Dog også lidt bekymrende at den også kører på 45 når jeg lukker hanerne til 1. sal. Ved nærmere eftertanke har jeg gennem årene undret mig over at en de to fjerneste kredse i henholdsvis stueetagen og 1. sal har været været lidt køligere end de øvrige rum. Dog har det aldrig været kritisk idet dørene for det meste er åbne så varmen i huset fordeler sig. Det er faktisk netop disse 2 værelse som i kolde perioder har fået mig til at vælge en højere varmekurve.

Nu ved jeg ikke hvor lang tid en sådan pumpe typisk holder, men mon ikke det vil være fornuftigt at gå en størrelse op når den på et tidspunkt skal skiftes. Jeg kan se, at den også findes i en 25-80.
 
hamselv
Umiddelbart lyder det til at være en for klejn pumpe til opgaven. Interessant var det at kende varmepumpestørrelse, og temperaturer under drift ved dimensionerende udetemperatur. Det der er det essentielle, er om der kan holdes en tilpas lav delta T over pladeveksleren, eller om varmepumpen konstant kører med et for højt fremløb. Ønsket delta T er som udgangspunkt mellem 5 og 10°. De gange hvor jeg har lavet større huse, har pumpen været noget større.
 
Fighter 1145
Mit anlæg er Vølund Fighter1145 15KW med 2x300 meter slange. Jeg har naturligvis ikke tændt for gulvvarmen endnu, så jeg kan ikke huske data, som jeg formoder er forskelle på fremløb og returløb til varmepumpen. Min tanke er at en Alpha 2 25-80 faktisk også er i underkanten.
 
lars-jacobsen
Hvis du virkelig vil have en ny pumpe så skal du ikke bare købe en på “fornemmelsen” eller efter “vi plejer” eller tommelfinger regler. Du bør få lavet en beregning af dine gulvvarmekredse (og samtidig kan du så lige tjekke indreguleringen) for en sådan vil nemlig vise behovet. Så kan man med god samvittighed vælge “den rigtige størrelse” pumpe.
Det kræver dog lidt mere detaljeret viden om din bygning, rummene, materialerne osv,. Det kan en Energiteknolog nok beregne for dig, du kan måske være heldig der en der hedder Lars i Strammelse der kan lave den for dig hvis han får en mail ;-)
Hvis du skal have en ny og større pumpe så er det nok heller ikke en Alpha, men en Magna du skal op i. Jeg tror bare den kommer til at “kede sig”, men den kan selvfølgelig også regulere ned efter behov. Og din eksisterende burde I øvrigt også skrue helt ned hvis der er lukket for alle kredsene. Måske ikke til 0 men så 2-4W. Med mindre den er monteret (forkert) så den laver cirkulation gennem din buffer, eller du har en bypass sløjfe på som altid er åben.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
15 kW, så skal du bruge 2,5 m³/h hvis din Delta T ligger i smørhullet med 7°. Det kan du ikke for godt med en Alpha. Det er noget langt ude på kurven. Som Lars siger: Sådan noget skal man beregne. Det er lidt underordnet i huse på den lave størrelse, med en varmepumpe på halv størrelse.
 
Fighter 1145
Endnu engang tak for jeres super gode svar. Jeg tvivler på at VVS'eren har foretaget nogen som helst beregninger på min installation. Efter at have fulgt med i dette forum i en del år, kan jeg efterhånden lave en lang liste af direkte fejl og mangler i forhold til min installation. Jeg bliver bare så ærgerlig når den faglige stolthed tilsidesættes, men det kan jo ikke hjælpe noget nu.

Nu er pumpen 7 år gammel, så på et tidspunkt står den jo nok af og skal skiftes, og så må jeg jo lige sikre at det bliver den korrekte, som bliver installeret. I forhold til det Lars skriver om buffer og bypass, kan jeg se, at der i toppen af bufferen er 2 rør. Det ene fører direkte ind i varmepumpen. Det andet fører hen til Cirkulationspumpen, som er placeret lige ved siden af. I bunden er der et rør, som går til varmepumpen. På dette rør er der et T-stykke hvor et andet rør fører ind i varmtvandsbeholderen.

I forhold til indregulering, kan jeg huske at VVS'eren ville vide, hvor mange meter slange der var på de enkelte kredse. Dette var ifølge ham for at han kunne indregulere. Alle mine kredse er altid åbne, og jeg har faktisk aldring brugt de rumfølere, som skal sidde i de enkelte rum. Åbne/lukke motorerne på de enkelte kredse er løftet af og strømmen slået fra. Dette er mit eget valg efter at have fulgt med i dette forum.

Jeg ved ikke om pumpestørrelsen har noget at gøre med gulvkonstruktionen, men det har den jo nok i forhold til Delta, som Hamselv skriver. Jeg har betongulve overalt, også på første sal, så det giver jo i sig selv en buffer.
 
majmik
Fra Videncenter for Energibesparelse
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
majmik
https://byggeriogenergi.dk/media/2380/varmeafgiversystem-til-varmepumper_2019.pdf?fbclid=IwAR1iKQuG8V20pel7KtThfJDZ5WnTkl_ZIrSqZvhiw-XOcX48o93bCpmoeNE
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
lars-jacobsen
Yep har godt set den. Det er logik for perlehøns for os “nørder” ;-)
Bare utroligt at rigtig mange håndværkere ikke har den fornødne viden eller faglige stolthed til at efterleve den, når/hvis de vil kloge sig med at sælge VP og installation heraf.
Hamselv har masser af skrækeksempler på den slags.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
majmik
VÆLG KORREKT PUMPESTØRRELSE
I forhold til olie- og gaskedelanlæg er flowet større i forbindelse med varmepumpeanlæg, og der kan være et betydeligt tryktab i varmepumpens kondensator.
Derfor vil man ofte skulle anvende en 6 meter pumpe (60 kPa) – eller op til en 80 kPa pumpe, mens de meget udbredte 40 kPa pumper normalt ikke har tilstrækkelig kapacitet.
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
lars-jacobsen
Yep, men bemærk det er hvis man kun har 1 pumpe der skal klare det hele. I min installation her jeg 2. (Det har de fleste nok, vil jeg vurdere).
Den i VP sørger blot for cirkulation til VVB og ud til min buffer. Og så har jeg endnu en der som sædvanligt klare gulvvarme kredsene. Den kan man sløjfe, hvis den internt i VP er kraftig nok.
Mit bud er at det er den sjældent, da VP producenten jo ikke ved hvilken installation og varmeanlæg den ender med at blive monteret i, så derfor er der bare en “standard” pumpe der vil være OK i måske 70-80% af tilfældene. Det er også OK, men der vil så være situationer hvor den ikke er.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,125,459 Unikke besøg
XHTML CSS