HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmeanlæg til stordrift
glerup
Hej alle i Jordvarmebrugere..

Jeg har nu gennemlæst en del af indholdet og indlæggene på denne fremragende side, og håber på, at I kan hjælpe mig med mine spørgsmål til jordvarmeforsyning.
Jeg er bestyrelsesmedlem i en forening som skal opføre en idrætshal i til knytning til en landsbyskole. Kommunen har bevilget investeringsbeløbet til den almidelige opførsel og de er også med på en driftsfinansiering af hallen.
Vores tanker går nu på, om det kunne være en farbar vej og investere i et jordvarmeanlæg til brug for opvarmning af såvel skolen (benytter idag olie), og så selve hallen. Der er rigeligt jord tilknyttet området, da der skal etableret en hel fodboldbane i tilknytning til hallen.

Kan det overhovedet lade sig gøre, og hvilke økonomiske, tekniske
og praktiske til skal vi tage med i vores betragtninger.

Er der nogen som kan give mig en tommefingerregel omkring bespareklsesmuligheder ved sådant et anlæg, og er der nogen som kan give mig navn og adresser på jnogen som har fået lavet sådanne projekter.

Håber I kan hjælpe os.

Hilsen Jan Smile
 
kla
Der er ikke mange som laver så store anlæg som vi taler om her, men jeg ved at IVT varmer det svenske kongeslot op med deres varmepumper, de laver store varmepumper helt op til 65 kW og de kan serieforbindes så der burde ikke være nogen begrænsninger i størrelsen, besparelsen vil være ca 50-65% i forhold til olie, samtidigt vil skolen blive en grøn skole med de fordele som hermed følger med, arealet som skal overmes er vigtig at kende idet slangen skal passe til det., hvis det er en normal skole vil jeg anslå at der skal bruges et sted mellen 3 - 4 kilometer slange. investeringen er lidt vanskeligere at definere et sted mellem 500.000,- 1.000.000,- hvis jeg skulle gætte. jeg ved at IVT forsøger med nedpløjning af slangen, dette skulle være til en rimelig pris uden de store skader må grunden, desuden er det velegnet til store arealer.

kla
Redigeret af kla d. 31-07-2007 14:40
 
Admin
Hej glerup

Som kla skriver kan varmepumper serie forbindes og det bliver da også gjort. ( i skive opvarmer man rådhuset med varmepumpe, endvidere er fordamper koblet på den skøjtebane byen har )

Så må politikere gøres op om det er rådhuset der fyres gratis eller man har en gratis skøjtebane Grin

Boligselskaber bruger også store varmepumper, så bare klø på og få en grøn og miljøvenlig skole Pfft


Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Hvor er det dog et fremragende initiativ!Grin
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen
Hørte at Vølund har et anlæg som forsyner et sommerhusområde eller noget i den retning. Det gøres ved at den næste pumpe starter når der er behov for elpatron, o.s.v.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
hvac
Niels Holbech fra JF Køleteknik, lavede for mere end tyve år siden et 200 kW jordvarmeanlæg på nordsjælland, der opvarmer en hel skole. Dette anlæg har kørt stort set uproblematisk og er stadig i drift. Til efteråret skyller man alle slangerne og frostsikrer installationen med sprit. . Ligeledes har JF udført et luft/vand anlæg der leverer varme til 5 ungdomsboliger, så de piller ved anlæg af den karat.

Admin har fjernet tlf nr, er sikker på jf kan findes i telefonbog
Redigeret af Admin d. 15-08-2007 23:02
 
hvac
Umiddelbart kan du forventes at få en årseffektfaktor i størrelsesordenen lidt over 3. Hvis dit varmedistributionssystem udføres sådan du kan anvende vejrkompensering optimalt, dvs meget lave fremløbstemperaturer må man kunne forvente en særdeles spændende driftøkonomi. Tænker man videre, kunne sammenkobling af ventilation og udsugningsvarmepumpe måske være smart til varmtvandproduktion. Ellers må et produkt som IVT's slingtanke, eller Varmehusets smart beholdere være sagen der. Byggede jeg sådan noget ville jeg anvende en Web baseret undercentral til styring. Evt kombineret med øvrig ventilationsstyring. Overvågning og justeringer kan så udføres via nettet af dem der har et logon. Skal man alligevel anlægge boldbaner, vil udlægning af slanger der kunne laves rimelig nemt. Ellers kan de med fordel pløjes ned, når vi snakker så store mængder slange som der her nok er behov for. Tænker vi videre, kunne man lave naturkøling, vha brinen på de ventilationsanlæg der antagelig skal indgå i hallen - cafeteria og den slags.

Men vær obs på at der skal en småheftig el-installation til sådan en hal.

 
hvac
Senest har Panasonic i DK lanceret sine nyeste luft/luft VP'er kaldet BIGRAC. Spændende maskiner hvor man har anvendt ret store e-scroll maskiner. Virkningsgraderne er noget sjovere end on/off maskinerne og de skulle du ned til minus temmelig koldt. Klimaanlægget får man så gratis med. Eksempel L34'eren kan yde op til 12 kW køling, og den slæber du på en sølle 16A sikring (enfaset forsynet vel at mærke). Måske kunne sådan noget også bruges et eller andet sted i projektet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,278,679 Unikke besøg
XHTML CSS