HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Problemer med IVTanlæg
Asoender
hej!

Jeg har netop overtaget et hus med jordvarme. Et IVT greenline anlæg. Jeg vil gerne nørde med det, men jeg er ny......

Når jeg rigtig gerne vil have jeres input er det self fordi mit anlæg fejlmelder, men også fordi jeg får noget forskellige udmeldinger fra VVS-mand ifht indstilling og de anbefalinger jeg så kan læse mig til i manualen. Dvs jeg bliver forvirret Smile

Ved overtagelsen fejlmeldte det på følgende:

Højt varmebærerdelta samt T8/T9 samt pressostat høj (HP)

Efter gennemskyldning (anbefaling fra bosch) kørte anlægget godt/bedre varme i huset. Tidligere ejer havde af en eller anden grund kørt med meget lav temperatur - faktisk var 4 rumfølere gennemirret og derved i udu ifht gulvvarmen.
VVS manden fortæller at varmebærerpumpen før skyldning kørte 200 og efter 700 l i timen. Indstilling på varmebærerpumpen er i hvert fald 0,7 kubikmeter i timen nu/ kan aflæses digitalt. De har heller ikke siden skyldningen været fejl på varmebærerdeltaet!

I nat fejlmelder den så på høj pressostat igen samt elpatron. Og det tror jeg muligvis skyldes at gulvvarmeslangerne har været lukket grundet meget høj temperatur i boligen i går eftermiddag og aften. Alle hætter var i hvert fald lukket. Og jeg kan så efterfølgende læse mig til at halvdelen skal være åbne for ikke at melde pressostat høj...... Vi har en wavin 8014styring med trådløse rumfølere. Kan det virkelig passe, at jeg på den måde kan sætte anlægget ud af drift ved at lukke gulvvarmeventilerne?

Nuvel: jeg vil utrolig gerne have hjælp til at forstå anlægget og hvordan det fungerer, så jeg kan afhjælpe de fejlmeldinger, vi har og optimere anlægget. Herudover om nye indstillinger kan afhjælpe problemerne og eller nye komponenter skal installeres. Jeg har svært ved at gennemskue hvad konsekvenserne af to separate systemer, jordvarmeanlægget og gulvvarmestyringen, er og hvordan de fungerer sammen optimalt.....

Så mine spørgsmål er:
Hvorfor denne fejlmelding på HP? Og hvorfor denne elptron-fejl? Hvad skal der gøres ifht reparation og/eller nye indstillinger på gulvvarme eller jordvarmeanlægget?

Håber nogen kan hjælpe mig på vej. - jeg har læst en del om det, men det hjælper jo ikke på konkret erfaring Smile

Indstillinger pt:
Varmekurve 4 (VVsmand foreslog 4,6 men så kan vi lave pizza indenfor)

I drift: (lige nu 2030)
GT1: fra 31gr, nuv 27,5
GT2 6,7 gr udenfor
GT3 varmt vand setp 47gr, nuv 47,1
Komp 64,3gr
Vp ud GT8 35,9
Vp ind GT9 28,2
IVT Greenline HT plus c/e6. 5,9/1,3 kw
Hældning: 3 , forskydning: 3,0
Wavin 8014 styring, 11 kanaler
Ingen buffertank - endnu Smile
184 kvm A2010 - standard.
Overvejende klinker
 
lars-jacobsen
Du har fundet det rigtige Forum.
Jeg vil anbefale du starter med at læse en del af de gamle/eksisterende tråde her på sitet. Ja det tager lidt tid, men der er masser af viden og guldkorn - generelt.
Mht til dit konkrete problem, så ja hvis gulvvarmekredsene lukker ned (pga høj rumtemperatur) for så har pumpen ofte ikke ret meget vand at arbejde med og så vil du opleve fejlene med varmebære alarm, og presostat alarm.
Alarm på elpatroner, kan være forbigående. Den bør alligevel sjældent være i drift alligevel, og kan ofte disables. (Der kan dog være noget galt med den (Tærring/overgang)
Men læs trådene her på sitet. Nogle anbefaler man afmontere telestatventiler på gulvarmekredsene, men du kan starte med bare at skrue rum setpunktet op på 30gr. Det vil svare til kredsene er åbne konstant.
Med varmekurven 4 vil der så sikkert blive helt vildt varm, hvilket så indikere den er for høj og kan sænkes, eller timmes vha knæk.
Men det tager lidt tid og man skal lige vente 1 dags tid inden man laver nye ændringer/justeringer.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Jeg er ikke xpert på det her , men hvis gt1 er fremløb så ,er det lidt højt for gulvvarme med de her ude temperaturer, men det kommer an på om det er tung eller let gulvvarme, og husets tilstand osv, så du bør nok nævne alt om huset og isolering osv,

Varmepumpe ud på 35,9, er det fremløb fra varmepumpen ??,,det er vildt højt, med mindre varmen fosser ud af huset

Hvis du beder om en høj fremløb, men huset ikke bruger nok af det, ja så bliver pumpen kvalt i det, med mindre du har en stor buffer,,,, er der i det hele taget en buffer??

Som Lars skriver , åbn helt for alle kredse,og hold dørene lukket, og se hvor lav et fremløb du kan klare dig med , forstået på den måde at når ET rum bliver for koldt, så ved du at det skal være lidt varmere fremløb, så må termostaterne kvæle de øvrige rum, for at de ikke bliver for varme

Hvis du er heldig,kan alle rum klare sig med den samme fremløb pt
Men i foråret, vil der pga sol være større forskel på de solrige værelser kontra de skyggefulde kolde sider af huset
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Kører du ren gulv? Eller er der bare en radiator? IVT's vildledning er faktisk temmelig brugbar omend lidt i modstrid med DS 469 norm for varmeanlæg. Hvis du skal køre fejlfrit har du en parallelkoblet buffer. Men du kan godt trimme uden. Der bør så være en AVDO der kan nuppe fejljusteringer og kraftigt solindfald. Og bagskylning er normen ved ældre IVT anlæg. Høj varmebærerdelta kan oftest tilskrives dette. Udfald overhedning er næsten altid luft. Måske skulle du finde en VVS'er der er lidt mere expert. Check ham selv på www.kmo.dk om han overhovedet må pille ved varmepumper.
 
hamselv
Og hvis du intet ved om varmepumper, bør du måske lære et og andet. Varmepumper skal som udgangspunkt køre med et halvhøjt væskeflow - altid. Deres yndlings er altid laveste fremløb, og relativ lav varmebærerdelta, altså i direkte modstrid med alt hvad VVS'ere har lært. Her kører vi med en lav kurve + lidt forskydning af kurven. Hele underetagen er bestemmende og kører på varmepumpen indstilling. Overetagen hænger på i slave med radiatorer der så er aldeles rigelige og kører på termostater. Og for at min Greenline HT+E9 har det perfekt er der en stor tyk buffertank imellem.
 
hamselv
...og den gamle ejer lød til at have kørt klogt med et lavt fremløb. Hvor er vi henne i landet?
 
Asoender
Super tak for input. Der er allerede en del at gå videre med Jeg er kommet til det
Rette sted fornemmer jeg.

Til orientering:

Hus er 184 kvm. Type A hus. Lavenergi ?!?!

Tidligere ejer kørte lavt. Ja tak 18gr og en tilstoppet varmepumpe! Jeg er ikke nær så tyk og det er min kæreste heldigvis heller ikke Smile

Vi skal lande 23,5 gr i huset. Jeg har revet op for ventilerne og vil justere herfra

Jeg ved ikke hvad en buffer er, men jeg after at finde ud af det Smile

Jeg har haft et anlæg, der konstant fejlmeldte i 14 dag, så jeg mangler nogle gode erfaringer med
Et anlæg, der arter sig efter eksperimenterne. Det lærer jeg af

De fysisk aspekter af nedkøling og opvarming i de respektive kredse er jo til at forstå, men jeg er blevet lidt overrasket over hvor meget bøvl de rumtermostater giver. Han vvs manden fortalt mig det, da jeg anmodede om et svar, så......

Nuvel. Jeg bor nær Skanderborg, så hvis nogen kender nogen, så giv en pb.

Sidste spørgsmål: hvor meget koster en udvidelse med buffer? Og fra min kæreste: hvor meget fylder det og går det ud over hendes garderobe?

Nok engang. Super tak. Jeg er igang og vender tilbage!
IVT Greenline HT plus c/e6. 5,9/1,3 kw
Hældning: 3 , forskydning: 3,0
Wavin 8014 styring, 11 kanaler
Ingen buffertank - endnu Smile
184 kvm A2010 - standard.
Overvejende klinker
 
Asoender
Jeg glemte lige:

Ja ren gulvvarme. Klinker i nærmest hele huset. Børnene og kæresten får varme sokker i år Smile

Ifht de gode råd: jeg trimmer og knækker kurven om et par dage. Så må vi se
IVT Greenline HT plus c/e6. 5,9/1,3 kw
Hældning: 3 , forskydning: 3,0
Wavin 8014 styring, 11 kanaler
Ingen buffertank - endnu Smile
184 kvm A2010 - standard.
Overvejende klinker
 
hamselv
Start med et eftersyn udført af en montør der ved hvad han laver. Få nulstillet styringen og start forfra. Vil vædde på der er indstillet 17 dårlige ting i styringen. Eftermontering af en buffer + en varmekredspumpe koster 10 - 15000
 
Asoender
Det giver go mening, men nyt nul-punkt, en go ny start. Tak for det!

Hvis der er nogen, der kender en VVS-mand med passende “know how”, så send endelig en besked!
IVT Greenline HT plus c/e6. 5,9/1,3 kw
Hældning: 3 , forskydning: 3,0
Wavin 8014 styring, 11 kanaler
Ingen buffertank - endnu Smile
184 kvm A2010 - standard.
Overvejende klinker
 
lars-jacobsen
Hvis det er på de kanter så ville jeg kikke efter et Kølefirma i en by lige sydfor der laver det som var det guld ;-)
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Asoender
Hej alle sammen

Tak for jeres gode råde. Det har givet
Bedre indeklima, ingen fejlmeldinger og mindre vrede Smile

Åbningen af alle ventiler gav en fantastisk varme. Vi have bla 28 gr i soveværelset og tropisk varme i stuen!

Altsammen på hældning 4. Det der gav 18-19 gr ved tidligere ejer på samme hældning før gennemskylningen af anlægget.

Jeg har endnu ikke fået en opkrævning, så hvis nogen kunne give et prej ifht typiske omkostninger, så ku det være fedt. Så er vi forberedte Smile Jeg må sige, at jeg har mistet lidt af tiltroen til Vvsen. Han kom nemlig med en række ideer af elektronisk ide til en god sum penge, som egentlig slet ikke ville hjælpe os af med problemet. Skidt med det

Jeg kører nu på hældning 3,3 og varmen passer sådan okay i næsten alle rum med en parallelforskydning på +1. Plus badevand hævet til 50) Her er nye tal, hvis nogen Gider kaste et blik på dem.... på forhånd tak! I har allerede været en kæmpe hjælp og kommende investering i huset, en buffer, skal foretages....

Radiatorretur: 23,9, nuv 25,1
Ude temp 10,4
Varmt vand 50 nuv 48
Kompr 34,2
Vp ud 25,5
Vp ind 25,4
Jordslange ind 25,1
Ud 22,3

Aller venligst!!!
IVT Greenline HT plus c/e6. 5,9/1,3 kw
Hældning: 3 , forskydning: 3,0
Wavin 8014 styring, 11 kanaler
Ingen buffertank - endnu Smile
184 kvm A2010 - standard.
Overvejende klinker
 
Asoender
Nb 23,5 centralt i huset plus minus 1 i andre rum
IVT Greenline HT plus c/e6. 5,9/1,3 kw
Hældning: 3 , forskydning: 3,0
Wavin 8014 styring, 11 kanaler
Ingen buffertank - endnu Smile
184 kvm A2010 - standard.
Overvejende klinker
 
hamselv
Dine data er ikke meget værd, da du opgiver dem med enslukket kompressor. Det fortæller intet. Kurven ville jeg n ok vælge til 3 ph køre med lidt mere i parallelforsskydning. Msåke ville jeg manipulere lidt i kurven, osv osv.
 
Asoender
Grrr. Øv ja..... tjek!
IVT Greenline HT plus c/e6. 5,9/1,3 kw
Hældning: 3 , forskydning: 3,0
Wavin 8014 styring, 11 kanaler
Ingen buffertank - endnu Smile
184 kvm A2010 - standard.
Overvejende klinker
 
Asoender
Jeg har observeret, at anlægget kører med kompressoren temmelig sjældent..... det er nærmest kun ved aftenstid som nu...... og self efter badevand.... jeg troede egentlig at sådan en kørte oftere, men ok, det har også været plus 10 et par dage.....

Nye tal ved tændt kompressor.... temp centralt i huset 23 gr, kurve 3,0, finjust: + 3,2 gr.

Retur: (til) 24,6 nuv 25,7
Temp ude 13,5
Badevand 50, nuv 50,6
VP ud 53,3
Vp ind 47
Jordsl ind 10,8
Jordsl ud 7,0

I anlæggets manu anbefales der en kobllingsdiff på min 5 gr. Nuværende indstilling siger 2 gr. Bør det ændres? I givet fald det ændres: vil jeg da ikke opleve større udfald, sænkning af temp før anlægget starter? Jeg synes faktisk det er sjællendt at anlægget kører. Typisk fra sent aften og ud på natten. Ellers ikke. Her er som sagt en del klinker (85% af 184kvm). Det konserverer en del varme, så hvordan skal/bør jeg forholde mig til det?

Overvejer et kurveknæk, da jeg spår en for høj varme, når vi rammer 0-5 gr udenfor. Sænker man så bare hældningen ved denne temp eller hvordan? Nogen gode råd her?

Har endnu ikke ramt 23,5 gr, men øger jeg i parallelforskyldning på 2. Aksen eller kører jeg højere hældning?

På forhånd tak derude!
IVT Greenline HT plus c/e6. 5,9/1,3 kw
Hældning: 3 , forskydning: 3,0
Wavin 8014 styring, 11 kanaler
Ingen buffertank - endnu Smile
184 kvm A2010 - standard.
Overvejende klinker
 
Asoender
Kompressor temp 78,1.
IVT Greenline HT plus c/e6. 5,9/1,3 kw
Hældning: 3 , forskydning: 3,0
Wavin 8014 styring, 11 kanaler
Ingen buffertank - endnu Smile
184 kvm A2010 - standard.
Overvejende klinker
 
hamselv
Vi kigger på den i brugsvandsopvarmning. Det fortæller stadig ret lidt, bortset fra at veksleren ikke ser ud til at være fyld med slam. Hedgassen ligger også ok og giver ingen skrækfornemmelser om en slidt termoventil. Delta T under brugsvandsopvarmning ligger til den høje siden, men det er så også ret varm brine ind. Koblingsdifferens på varmesiden skal helst være 5. At køre 2 er den rene gift for anlægget.
To ting er rigelige når man justerer en Greenline. Passer temperaturen ikke i varmere vejr (over 5-6 grader) ændrer man på finjustering. Passer temperaturen ikke i koldere vejr (under 5-6 grader) piller man ved kurven. Alle ændringer foretages med stor forsigtighed og gerne 0,2 -0,3 grader af gang. Afvent en dag eller to. Lav aldrig to ændringer af gange. Brug kun knækket til findpudse tvungen sommerdrift aht ikke kolde gulve og et lille plus på 0,1 -0,2 grader ved +5° ude. Ligger man med urimelig høje kurver pga ringe radiatorer, kan man i bunden ved minus koldt glatte kurven ud for at forhindre elpatrondrift.
 
hamselv
Delta T på brinesiden ser lidt høj ud (ikke faretruende)
 
Asoender
Klar besked. Tak.

Jeg retter ind ifht Diff ind på 5.

Tjek ifht Antallet Og typen af ændringer!

Når næste tal tikker ind er det varmetal. Jeg slæber en madras derud og håber på kulde og overskyet vejr! Smile
IVT Greenline HT plus c/e6. 5,9/1,3 kw
Hældning: 3 , forskydning: 3,0
Wavin 8014 styring, 11 kanaler
Ingen buffertank - endnu Smile
184 kvm A2010 - standard.
Overvejende klinker
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,147,548 Unikke besøg
XHTML CSS