HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft/vand pumpe og hvor starter man?
koden
Jeg bor i et 3 etagers 50'er hus på i alt 230 kvm som alle er opvarmet i en blanding af mest radiator og lidt gulvvarme.
Bruger 2500 kbm gas om året i et 3 år gammel Bosch gasfyr, som ikke er mere økonomisk end det gamle 2002 kondenserende gasfyr jeg skiftede det ud med.
Huset er efterisoleret i mure,skunk og loft for 5 år siden.
Det var lidt baggrund...

Jeg ville gerne have haft luft/vand for 5 år siden, men da gasfyr gik pludseligt i minus 8 grader, var jeg slet ikke forberedt.
Så det blev gas igen.

Nu vil regeringen så gerne at man får varmepumpe og ja det vil jeg som sagt også gerne selv. Gas har aldrig tiltalt mig.

Men tjekker man hvad man kan spare i forhold til gas, så siger sparenergi.dk ca. 9000 om året og OK siger 5000 om året.
Tror OK rammer bedst.

Mit gasforbrug er pt. 15.000 kr. om året og kunne man komme ned på 10.000 med VP ville det jo være fint.
Men på f.eks. sparenergi.dk sætter de ny VP luft/vand til 100.000 i pris.
Så får man et tilskud.

Men er en VP så meget mere avanceret end et gasfyr som kun koster 35.000kr.
Eller er det simpelthen fordi det stadig er nyt og gasfyr produceres i mange gange større mængder end VP?

Min grund er for lille til jordvarme og er i øvrigt fyldt op med faskiner :-)

man kan altid få nogen ud og rådgive.
Men rådgivning fra nogen der sælger det man ønsker...hmm.. det huer mig ikke.
Har for mange dårlige erfaringer med det.

Skal sige jeg har sat gasfyr til fremløb 45 grader et par dage nu og det varmer fint hus op ved de her 0 til minus 2 grader.

Holdninger, erfaringer udbedes :-)
 
lars-jacobsen
Mht uvildige rådgivere så tjek evt.
https://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/bedrebolig
Der behøver ikke blive lavet en komplet plan, du kan også aftale specifikt at der kun skal kikkes på udskiftningen af gas til VP.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
2500 kbm gas om året=ca 25000 kwh VARME
hvis vp kan lave det med en cop på bare 3, skal du købe 25000/3=8333,333Kwh STRØM
, det koster måske 0,8 kr pr kwh, så det vil koste dig 6666,666kr= besparelse på 8333,33,, det såfremt du bruger præcist 4000kwh strøm lige pt, bruger du mere lige nu, så sparer du endnu mere

Hvor bor du, der er STOR forskel på cop, alt efter hvor du bor
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Chr
Jeg er ikke enig i beregningen om de 6666,666 kr
Der er kun 2 decimaler på elregningen, hvorfor 0,3 øres besparelse ikke kan realiseres.
Vi skal have det hele med for at kunne træffe en beslutning på et tilstrækkelig oplyst grundlag.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
koden
Jeg bor i Lyngby... den nord for Kbh. :-)

Det hele med?.. bare skyd løs så skal jeg skrive hvad i mangler af oplysninger.

EL forbrug pt. 6000 kWh
Men da jeg har fået el bil og luft/luft i stuen, så kommer det meget højere op.
Nok op på 12000 kWh
 
skov
Koden:
Vertikal jordvarme kræver, alt andet lige, kun ca. 1 m2.
Kan du virkelig ikke finde 1 m2 ledig plads?

Nu farer de fleste læser nok op i det ”røde” felt, fordi de opfatter Vertikal jordvarme, som prisen på en vis del af et Jagerfly.

Prøv at forestille jer hvad f.eks. jordprisen pr. m2 koster f.eks. nord for København, for ikke at glemme hvad grundskyld også koster.

Såfremt man har eller skal erhverve sig det nødvendige areal for horisontal jordvarme, spec. omkring de større byer, for slet ikke at glemme Hovedstadsområdet, koster det langt mere end hvad Vertikal jordvarme koster. Den årlige grundskyld skal man også have med i betragtningen.

En anden betragtning, if. flere Ejendomshandler, stiger husets værdi ligeledes med Vertikal jordvarme.

Et varmebehov på ca. 25.000 KWh/år for 230 m2 etageareal er ikke ligefremt lavt, der burde måske være plads til forbedringer i klimaskærmen?

Har selv et hus fra 1968, med et opvarmet etageareal på 230 m2. Sidste kalenderår, 2020, var varmebehovet, incl. varmt vand på 12.425 KWh. Det fremkom af/fra kombineret Vertikal jord- og Solvarme, med et samlet Elforbrug på 2.595 KWh. Husets totale Elforbrug var i kalenderåret 2020, på 4.546 KWh.
 
koden
Jeg har kigget på vertikal jordvarme.
Men det koster jo typisk 100.000 mere end luft/vand.
Vigtigst synes jeg stadig det er for udokumenteret hvor godt det fungerer.

Jeg ved ikke om 15.000 i varme og vand om året er meget til et hus i 3 plan.
Men ingen tvivl om at klimaskærm 1. sal kunne forbedres med ekstra isolering.
Tror der er 200 til 300 mm nu.
 
Varmeihuset
2 til 300mm , det skal du ikke forbedre, med mindre dampspæren er perfekt,, og det er den næppe ,,besparelsen vil aldrig komme hjem igen,,og du risikerer skimmel pga fugt i den for tykke isolering

I de 2500 kbm gas går hvor meget til varmt vand ??det skal trækkes fra huset varme behov,, hvor mange bade er der typisk pr uge ,og er det lange, eller fornuft bade ;o)

www.dmi.dk/fileadmin/tkdata/KlGridDK/grid_maps/month/122/interpolated_1/2021/202101.png

du bor jo ikke det værste sted, for en luft til vand,, på det viste kort gør jeg ;o(, men har da i jan holdt en cop på 3,56, og det med vv vedligeholdelse, dog ingen bade i hjemmet,, jeg har kunnet klare mig med 32,6 i fremløb, og holder ikke 20 grader i huset, men har en kælder med rå beton vægge ,, den koster
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
https://www.dmi.dk/fileadmin/tkdata/KlGridDK/grid_maps/month/101/interpolated_1/2021/202101.pngwww.dmi.dk/fileadmin/tkdata/KlGridDK/grid_maps/month/101/interpolated_1/2021/202101.png
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,174,109 Unikke besøg
XHTML CSS