HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varm vand cirkulation
Shelduck
Vi har i dag et pillefyr og en metro kombi vandvarmer stående i vores garagebygning. Vi har cirkulation på det varme vand gennem et fjernvarmerør til vores hus. Det varme vand fungerer fint med meget kort tid for at få varmt vand i hanen. Vi har hidtil slukket for cirkulationen når fyret ikke kører (midt om sommeren).

Vi kigger nu på jordvarme og jeg er kommet i tvivl om hvordan vi bedst opnår samme komfort i den nye løsning og undgår problemer med legionella.

Et tilbud indeholder en CTC Gsi 12. Når jeg kigger i specifikationerne på denne er der ikke en egentlig varmvandsbeholder. Men alligevel kan man som tilbehør få et udvidelseskort til VV-cirkulation. Hvordan fungerer det?

I selve hovedhuset ligger alle hanerne indenfor 6 m, når der ses bort fra de lodrette rør til 1. sal. (cirkulationen i dag kører kun rundt i kælderen). Så vi kunne undgå cirkulationen med en varmvandsbeholder/gennemstrømning i krybekælderen under hovedhuset. Der er 125 cm loftshøjde og den er isoleret/affugtet med minimum 17 grader om vinteren.

Men det vil så give os udfordringer med tilskud fra bygningspuljen (34.000), da der kræves en løsning med varmtvandsbeholder i/ved varmepumpen.

Vi er to personer sidst i 50'erne. Så vores forbrug af varmt vand er ikke specielt stort. Ingen spa, inden badekar.

Hvad er jeres tanker?

/Bjørn
 
holst
Jeg havde også træ fyr i min stald, og et oliefyr med brugsvandstank som stod i stuehuset, de var sammenkoblet så vis træfyret gik ud tog olifyret over jeg kørte 15 år med det setup,.
fik så jordvarme i 2017
jeg satte jordvarmepumpen ind der hvor oliefyret stod og rev alle de andre installationer ned
træ fyr/oliefyr skårsten osv..
jeg bruger ikke en extra buffettank der er 223L i varmepumpen
GSI modelen kan lave mere varmt vand en den jeg har, da den har en Gennemstrømsvandvarmeren den har en 229L buffer også er den frekvensstyret.
CTC ecoheat 412 på 600 meter slange i overfladedrænet sø.
jordvarme siden 2017.
 
Varmeihuset
Hvis jeres vv forbrug er lavt nok, så kan en el gennestrøms varmer være en go ide,, i får jo strøm til meget lav pris,

så kan i sætte en med en lille tank op i bade værelset til håndvasken og en i køkkenet, og en ren gennemstrøms til bruse badet, de koster, men en vv beholder koster også

legionelle burde ikke være et problem, på den måde ,
Det kommer an på jeres forbrug, og om huset skal laves så en alm familie med højere vand forbrug ville kunne overtage det

Den næste faktor er jeres alm elforbrug, mit er så lavt at det er under de 4000kwh som der skal bruges inden man får rabat,,hos mig ville elvandvarmere være en fordel , kontra den vv beholder jeg lige nu har,,cop er dårlig ved vv, og tomgans tab skal jo betales, det ville være næsten nul med gennemstrøms varmere ved selve tappestedet,, lige nu er der tab i de laaaange rør fra vvbeholder og ud til tappestedet

har man været længe væk hjemmefra uden forbrug, anbefales det at skylle vvbeholder, det slipper man også for ved gennemstrøms

det kommer som sagt an på forbrug
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
kla
Du skal overveje om du vil ha den komfort som hedder brugsvandscirkulation når du skifter til varmepumpe, personligt anbefaler jeg aldrig brugsvandscirkulation, da det gør at varmepumpen kører unødigt meget, samtidigt vil varmepumpens driftskema gøre så varmepumpen ofte kommer bagud med varme, da de fleste varmepumper er brugsvands prioriterede. måske er tiden sat til 2 timers varmtvandsproduktion før der tillades varmeproduktion, og hvis varmepumpen i 2 timer har stået og kørt varmt vand på grund af måske forbrug og varmetab på grund af cirkulationen, vil huset alt andet lige komme bagud. og enddag så meget at der opleves komfortproblemer på varmesiden, derfor vil jeg anbefale en 30 liters VVB ved toilet/køkken/bad eller en el gennemstrømning til at give varmt vand til ledningen fra VVB er fyldt op, men el.gennemstrømning har den ulempe at de kan kalke til relativt hurtigt afhængig af din vandkvalitet.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,970,873 Unikke besøg
XHTML CSS