HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gradminutter -699
jeanwochner
Hej allesammen,

Jeg har fået trimmet mit anlæg meget godt. Vi bor i et nyt hus fra 2018 (Isoleret efter 2020 reglerne) og har en Vølund/Nibe 1245PC-6Kw med et Uponor Smatrix Pulse styring.

Her når temperaturen er så lav (Pt. -5 grader udenfor) så har oplever jeg at den ofte bare står på -699 gradminutter i mange timer. Jeg formoder at det er fordi at det er det mindste den kan vise, og at den så måske er -900. Giver dette problemer? Skal jeg ændre i min kurve? Vi har ikke problemer med at det bliver for koldt.
Vores temperatur i huset svinger max 0,5 grad negativt (Typisk om morgenen).

Min kuldebærerpumpehastighed står til fast 75% - Overvejer at sætte denne til auto? Nogle anbefalinger?
 
kkrede
Når gm er så lav er det fordi den er bagefter, men når du ikke mangler varme i huset, så tænker jeg ikke der er grund til at ændre noget. Du har sikkert koblet elpatronen fra, for den vil være aktiveret normalvis ved så lav gm.

Kuldebærepumpehastighed ved jeg intet om.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
tagestavsdal

jeanwochner skrev:

Hej allesammen,

Jeg har fået trimmet mit anlæg meget godt. Vi bor i et nyt hus fra 2018 (Isoleret efter 2020 reglerne) og har en Vølund/Nibe 1245PC-6Kw med et Uponor Smatrix Pulse styring.

Her når temperaturen er så lav (Pt. -5 grader udenfor) så har oplever jeg at den ofte bare står på -699 gradminutter i mange timer. Jeg formoder at det er fordi at det er det mindste den kan vise, og at den så måske er -900. Giver dette problemer? Skal jeg ændre i min kurve? Vi har ikke problemer med at det bliver for koldt.
Vores temperatur i huset svinger max 0,5 grad negativt (Typisk om morgenen).

Min kuldebærerpumpehastighed står til fast 75% - Overvejer at sætte denne til auto? Nogle anbefalinger?


Hej
Tænker at det er et jordvarmeanlæøgt du har??
Kuldebærerpumpen er den som sidder på brinekredsen
På mit anlæg står den på auto
og dens hastighed følger kompersserfrekvensen nogenlunde
Jeg har blokkeret mit anlæg hver dag 17-20 (her er transport af strømmen dyr)
og så bliver både kuldebærerpumpe og kompresser frekvens til nul.
Så jeg tror at indstilling auto er det korrekte

Min gradminut falder til mere end -900, lidt afhængigt af udetemperatur

Er din indregulering i orden, således at alle dine termostater åbne, således at fremløbstemperaturen styres af udetemp og en passende varmekurve??

Hvis du vil, kan du se min VPs data på Nibeuplink.com
opret dig som bruger og send mig en mail og jeg åbner for kontakten

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
jeanwochner

kkrede skrev:

Når gm er så lav er det fordi den er bagefter, men når du ikke mangler varme i huset, så tænker jeg ikke der er grund til at ændre noget. Du har sikkert koblet elpatronen fra, for den vil være aktiveret normalvis ved så lav gm.

Kuldebærepumpehastighed ved jeg intet om.


Det er korrekt. Elpatronen har fået besked på at sove videre :-) ... Vi har ikke mangel på varme, men kan godt se at vi skal ikke meget længere ned før jeg skal ændre på kurven. Kører kurve 4 og med max. 35 grader fremløb (Dette sker ved -5 og ned efter)
 
jeanwochner

tagestavsdal skrev:

jeanwochner skrev:

Hej allesammen,

Jeg har fået trimmet mit anlæg meget godt. Vi bor i et nyt hus fra 2018 (Isoleret efter 2020 reglerne) og har en Vølund/Nibe 1245PC-6Kw med et Uponor Smatrix Pulse styring.

Her når temperaturen er så lav (Pt. -5 grader udenfor) så har oplever jeg at den ofte bare står på -699 gradminutter i mange timer. Jeg formoder at det er fordi at det er det mindste den kan vise, og at den så måske er -900. Giver dette problemer? Skal jeg ændre i min kurve? Vi har ikke problemer med at det bliver for koldt.
Vores temperatur i huset svinger max 0,5 grad negativt (Typisk om morgenen).

Min kuldebærerpumpehastighed står til fast 75% - Overvejer at sætte denne til auto? Nogle anbefalinger?


Hej
Tænker at det er et jordvarmeanlæøgt du har??
Kuldebærerpumpen er den som sidder på brinekredsen
På mit anlæg står den på auto
og dens hastighed følger kompersserfrekvensen nogenlunde
Jeg har blokkeret mit anlæg hver dag 17-20 (her er transport af strømmen dyr)
og så bliver både kuldebærerpumpe og kompresser frekvens til nul.
Så jeg tror at indstilling auto er det korrekte

Min gradminut falder til mere end -900, lidt afhængigt af udetemperatur

Er din indregulering i orden, således at alle dine termostater åbne, således at fremløbstemperaturen styres af udetemp og en passende varmekurve??

Hvis du vil, kan du se min VPs data på Nibeuplink.com
opret dig som bruger og send mig en mail og jeg åbner for kontakten

Tage


Nej, vores anlæg er styret med termostaterne i rummet. Jeg har fået at vide at med det anlæg vi har, er det meget begrænset hvad effekten er da det er super effektivt. Det holder øje med vejrudsigten og kan forudsige varme/kolde dage, og kører med automatisk regulering på hver kreds så der altid er samme tryk og sådan, så de anbefaler det ikke med den styring her (Uponor Smatrix Pulse) - Men skal da indrømme at jeg har overvejet at lege med det :-)

Det lyder godt med kuldebærerpumpen. Jeg syntes også auto giver mere mening end bare 75% altid. Selv når jordvarmen ikke arbejdede så var der 75% drøn på cirkulationen udenfor i brinen.
 
lars-jacobsen
Uponor Smatrix er smart på den måde at det selv kan lære responstiderne for rummene og tilpasse sig, så det med at indregulere kredsene er ikke så nødvendigt. Dvs det kan benytte PWM styring istedet for on/off. Og det kan tænde for en kreds og holde de andre lidt mere lukkede, hvis der er behov for det for at fordele varmen.
Men det kan altså ikke lave predictive forcast ud fra vejrudsigten, og dermed skrue op/ned på forhånd. Heller ikke med gateway og app. Det er kun til fjernkontrol.
Men enig med sådan en styring og en ny frekvensreguleret VP er der ikke det store behov for det gamle fif med at pille telestaterne af og bare lade VP klare det på den indbyggede pumpe.
Basalt set drejer det sig jo også primært om comfort og hvordan det opretholdes bedst og billigst. Har man et “varierende” behov vil jeg også mene at en dedikeret styring til dette er bedre, end at man bare skal finde sig i VP drifts mønster, som måtte være optimeret efter minimum antal stop/start.
Så her kommer man i dilemma mellem den primære funktion, nemlig comfort, og så den langsigtede driftsøkonomi, som her må betragtes som den sekundære. Meningen er ikke hvordan det køres med mindst mulig udgift, for så kan du da bare skure ned for temperaturen eller slukke for anlægget. Så skal du se så bliver det nemlig meget billigt ;-)
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
Der er nogle ting du har misforstået. Du burde læse installatørhåndbogen, den giver svar på mange spørgsmål.

Når brinepumpen står til fast hastighed på 75% i menu 5.1.9, betyder det ikke at brinepumpe er i drift selvom varmepumpen er stoppet. Det er alene hastigheden der sættes her, og du bør vælge auto.
I menu 5.1.8 skal vælges intermitterende for at brinepumpen stopper når varmepumpen stopper.

Når gardminutterne stopper på -699 er det fordi elpatronen ville starte ved -700 hvis den ikke var blokkeret.
Har du f. eks. valgt start ved -300GM så bør du sætte elpatronen til -100GM når den er blokeret. Så får du GM til at stoppe ved -399GM hvilket er klart bedre. Det sker i menu 4.9.3. startdifference tilskud.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
jeanwochner

pmp skrev:

Der er nogle ting du har misforstået. Du burde læse installatørhåndbogen, den giver svar på mange spørgsmål.

Når brinepumpen står til fast hastighed på 75% i menu 5.1.9, betyder det ikke at brinepumpe er i drift selvom varmepumpen er stoppet. Det er alene hastigheden der sættes her, og du bør vælge auto.
I menu 5.1.8 skal vælges intermitterende for at brinepumpen stopper når varmepumpen stopper.

Når gardminutterne stopper på -699 er det fordi elpatronen ville starte ved -700 hvis den ikke var blokkeret.
Har du f. eks. valgt start ved -300GM så bør du sætte elpatronen til -100GM når den er blokeret. Så får du GM til at stoppe ved -399GM hvilket er klart bedre. Det sker i menu 4.9.3. startdifference tilskud.


Hej PMP,

Der er mange ting omkring det her jeg skal lære endnu :-) ... Jeg har læst installatørhåndbogen igennem tidligere, og ja den var faktisk meget informativ og lærende. Det hele giver også mening nu i forhold til de ting du skriver.

Det der driller mig lidt, hvilket jeg bare tror er temperaturene nu er at den ikke rigtigt rykker sig. Pt. står den nu på -399 og der kan den godt stå i en 5-6 timer for så stille og roligt at ryge op på de 100 hvor der ikke er et varmebehov længere. Er det normalt (Og sundt for anlægget) med en driftstid på 4-6 timer?
Ved du om gradminutter beregnes ud fra fremløbstemperatur (BT2) eller eksternt fremløb (BT25)?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,978,999 Unikke besøg
XHTML CSS