HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hjælp til indstilling af vølund 1245-10
Skawbo
må arbejde lidt på at få ens flow imellem de forskellige dele.
Der er helt åbnet for manifolden, griber kun lige fast i gevindet, det samme med termostaterne.
Der er ca 5 meter fra vp til shunten.
Har desværre ikke indeføleren liggende, den har vvs nok taget med, da huset blev bygget.

nu når min buffer er parallelforbundet, er der så brug for de 2 extra pumper?
Når min bypass ventil er blokeret i shunten (den kan ikke åbne) kan jeg så stadig få retur vand blandet i fremløbs vand?https://photos.app.goo.gl/UxLQMKELRBiSQqoT7
Vølund F1245-10kw med 100 L buffertank, 350 meter Ø40mm slange.
H-hus fra 2011 isolerings grad A20
230kvm 1 plan, tung gulvvarme over alt.
 
Varmeihuset
Som PmP nævner, det ser ud som om din buffer er parallel,og så kan du altid få både det ene og andet vand blandet

DET SKAL den være , HVIS ,man vil kunne lukke alle gulvvarme kredse, og det vil de fleste styringer

og bypas er for at beskytte gulvvarmens cirkulationspumpe

igen HVIS ,man vil kunne lukke alle gulvvarme kredse

Bufferen vil også fungere som en mini akumuleringstank

mit er sat såadn op, undtagen jeg har kun radiatorer

HVIS fremløb fra vp er tæt på det der BEHØVES, så svinger det mellem at Husets cirkulationspumpe har mest flow , og at vps cirkulationspumpe har mest flow

men det er fejl sikkert

og min stue der er solfølsom , kan skrue ned for varmen når solen skinner, alt imens mit nordvendte soveværelse kalder på varme ,og får varme ;o)

HVIS du kan leve med at der ikke kan skrues ned for en kreds, så kan du køre på ren fremløb,, ellers kan du ikke

til nød kan du lade nogle kredse være konstant åbne,

alting koster , enten penge eller komfort,,eller hvis det er forkert, begge dele

hvis der er en blandesløjfe med sin egen cirkulationspumpe, kan begge dele undværes
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
tagestavsdal

Skawbo skrev:

må arbejde lidt på at få ens flow imellem de forskellige dele.
Der er helt åbnet for manifolden, griber kun lige fast i gevindet, det samme med termostaterne.
Der er ca 5 meter fra vp til shunten.
Har desværre ikke indeføleren liggende, den har vvs nok taget med, da huset blev bygget.

nu når min buffer er parallelforbundet, er der så brug for de 2 extra pumper?
Når min bypass ventil er blokeret i shunten (den kan ikke åbne) kan jeg så stadig få retur vand blandet i fremløbs vand?https://photos.app.goo.gl/UxLQMKELRBiSQqoT7


Hej Skawbo

som jeg skrev tidligere, jeg have en opsætning som din.
jeg valgte denne løsning.
lukkede for bufferen, så vandet fra VP kun løber ind i toppen og straks ud igen, altså den virker ikke som buffer.
Har erstattet den eksterne pumpe, med en rør gennemføring.
klarer mig alene med cirkulations pumpen i varmepumpen,
og så en blande sløjfe på gulvvarmen med manifold.
Den er nødvendig i mit tilfælde i nuværende bolig, fordi jeg har et blandet system med radiator og gulvvarme, uden blande sløjfen til gulvvarmen, så var fremløb til denne blevet for varm.
Alle mine termostater er fuldt åbne hele tiden, og min varme er i fin balance.

i vores kommende bolig har jeg kun gulvarme, en manifold i grundplan og en manifold på første sal,
ingen blande sløjfer, ingen buffertank, og alene den interne cirkulations pumpe i varmepumpen.

Jeg troede også at jeg kunne savne en indføler til temperatur styrringen, men savner den ikke,
Varmekurven er i nuværende bolig på trin 9, da det er blandet radiator og gulvvarme.
den valgte varmekurve er så efektiv, at jeg har konstant tempoeratur inde.
Dog kan det være en udfordring med stærk kold vind fra nord, men det skyldes utæt hus.
så får pumpen midlertidigt et hak op.

Det du skriver om din VVSer tyder på manglende kvalifikationer.
Med rent gulvvarme og et velisoleret hus, så burde varmekurven fra start have været omkring 3 eller 4,
Det burde ikke være en cirkulations pumpe ved manifolds til gulvvarmen, fordi hele dit system er et lavtemperatur system. ligesom du enten burde undværre en buffertank, eller den burde være alene en serieforbindeelse for at have tilstrækkeligt med vand,

Justeringen af dit anlæg er du ihvertfald bedre til end din VVSer

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
pmp
Du skal bruge 2 ekstra pumper sådan som din installation er sat sammen.
Parallelforbundet buffer = ekstra pumpe
Blandesløjfe ved gulvmanifold = ekstra pumpe

Du kan ikke koble bufferen fra så let som Tage kunne. Som jeg husker det var de to rør i bunden af bufferen samlet og med et T der via en ventil gik op til bufferen Hos Tage. Derfor kunne den ventil bare lukkes. Ret mig hvis jeg husker forkert Tage.

Jeg er ikke enig med "Varmeihuset" i, at serieforbundet buffer kræver åbne telestater. Der kan anvendes en trykstyret bypass-ventil.

Men prøv at få styr på dit flow først - det er ikke rigtig tiden til ændre rørføring i det vejr.

Det kan blive et problem at varmepumpen står væk fra gulvarmemanifold. Jeg ved ikke om den står i en uopvarmet garage eller andet sted, men det er ikke optimalt.

Jeg kan ikke se på dine foto hvor stor slange der er mellem buffer og gulvvarme. Men du skal tænke på, at der skal samme mængde vand igennem som de 14 gulvkredse til sammen, når du har lukket bypass.
Ventilen ved indgang/udgang til gulvsløjfen er også en udfordring, og den skal måske fjernes, før du kan få vand nok igennem.

Der er kun at prøve sig frem.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Varmeihuset

pmp skrev:

Du skal bruge 2 ekstra pumper sådan som din installation er sat sammen.
Parallelforbundet buffer = ekstra pumpe
Blandesløjfe ved gulvmanifold = ekstra pumpe

Du kan ikke koble bufferen fra så let som Tage kunne. Som jeg husker det var de to rør i bunden af bufferen samlet og med et T der via en ventil gik op til bufferen Hos Tage. Derfor kunne den ventil bare lukkes. Ret mig hvis jeg husker forkert Tage.

Jeg er ikke enig med "Varmeihuset" i, at serieforbundet buffer kræver åbne telestater. Der kan anvendes en trykstyret bypass-ventil.

Men prøv at få styr på dit flow først - det er ikke rigtig tiden til ændre rørføring i det vejr.

Det kan blive et problem at varmepumpen står væk fra gulvarmemanifold. Jeg ved ikke om den står i en uopvarmet garage eller andet sted, men det er ikke optimalt.

Jeg kan ikke se på dine foto hvor stor slange der er mellem buffer og gulvvarme. Men du skal tænke på, at der skal samme mængde vand igennem som de 14 gulvkredse til sammen, når du har lukket bypass.
Ventilen ved indgang/udgang til gulvsløjfen er også en udfordring, og den skal måske fjernes, før du kan få vand nok igennem.

Der er kun at prøve sig frem.


vi er da enige ;o) jeg skrev jo at bypas var for at beskytte gulvvarme kredsen HVIS alle kredse var lukket

Men trådstarter vil jo ikke ha en bypas,,så derfor vil han være nød til at ha nogle kredse åben
ELLER en gulvvarme styring der slukker cirkulations pumpen hvis alle kredse lukker

gøres det sidste , når/hvis der kun køres med vps cirkulationspumpe, så gir DET et problem

Med det nuværende anlæg, ser jeg blandesløjfen som værende en fejl, den burde ikke ha været der fra start

Måske blev huset lavet og et firma satte gulvvarmen op, uden at vide hvad der ville blive af varmekilde,,eller måske havde været planer om noget med høje fremløb, eller bare tilskud fra solvarme

DEM der satte vp op skulle ha fjernet blandesløjfen

hvis loven forlanger at hvert enkelt rum kan styres selvstændigt, kan det ikke laves uden bypas eller parallel buffer

Den paralle buffer har ved vp pause,, også den fordel at den blander retur vandet fra de enkelte kredse, og kan lades lidt op,,så helt tosset er det ikke med sådan en
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Skawbo

pmp skrev:

Du skal bruge 2 ekstra pumper sådan som din installation er sat sammen.
Parallelforbundet buffer = ekstra pumpe
Blandesløjfe ved gulvmanifold = ekstra pumpe

Du kan ikke koble bufferen fra så let som Tage kunne. Som jeg husker det var de to rør i bunden af bufferen samlet og med et T der via en ventil gik op til bufferen Hos Tage. Derfor kunne den ventil bare lukkes. Ret mig hvis jeg husker forkert Tage.

Jeg er ikke enig med "Varmeihuset" i, at serieforbundet buffer kræver åbne telestater. Der kan anvendes en trykstyret bypass-ventil.

Men prøv at få styr på dit flow først - det er ikke rigtig tiden til ændre rørføring i det vejr.

Det kan blive et problem at varmepumpen står væk fra gulvarmemanifold. Jeg ved ikke om den står i en uopvarmet garage eller andet sted, men det er ikke optimalt.

Jeg kan ikke se på dine foto hvor stor slange der er mellem buffer og gulvvarme. Men du skal tænke på, at der skal samme mængde vand igennem som de 14 gulvkredse til sammen, når du har lukket bypass.
Ventilen ved indgang/udgang til gulvsløjfen er også en udfordring, og den skal måske fjernes, før du kan få vand nok igennem.

Der er kun at prøve sig frem.


VP står i isoleret skur, med kun varme fra vp og en olie radiator der kun lige holder graderne oppe på ca 10-15c.

slangen fra buffen til strunden, tror jeg er en 22mm slange (tjekker når jeg kommer hjem)
kan godt se problemet at, en 22mm slange skal føde 10-14 åbne 18mm gulvvarme kredse og derfor behov for bypass ventilen i strunten,

MEN.ved ikke om jeg har forstået det rigtigt.
Når bypass ventilen er blokeret i shunten, cirkulere vandet ikke igennem den Parallelforbundet tank og gulvvarme kredsene når vp ikke køre. pga de 2 extra pumper, der køre konstant.
Og termostaterne er sat ud af spillet.
og det er vel en god ting?

Eller kan vandet cirkulerer igennem vp, når den ikke køre.

ikke noget problem at lave om på rørføringen ved bufferen, men skal bare være sikker på der er noget at hente ved det, især hvis der ikke kan cirkulerer vand igennem vp i stilstand.

Kan se jeg har meget at lære endnu, mon ikke det kommer hen af vejen.
Vølund F1245-10kw med 100 L buffertank, 350 meter Ø40mm slange.
H-hus fra 2011 isolerings grad A20
230kvm 1 plan, tung gulvvarme over alt.
 
Skawbo

Skawbo skrev:

pmp skrev:

Du skal bruge 2 ekstra pumper sådan som din installation er sat sammen.
Parallelforbundet buffer = ekstra pumpe
Blandesløjfe ved gulvmanifold = ekstra pumpe

Du kan ikke koble bufferen fra så let som Tage kunne. Som jeg husker det var de to rør i bunden af bufferen samlet og med et T der via en ventil gik op til bufferen Hos Tage. Derfor kunne den ventil bare lukkes. Ret mig hvis jeg husker forkert Tage.

Jeg er ikke enig med "Varmeihuset" i, at serieforbundet buffer kræver åbne telestater. Der kan anvendes en trykstyret bypass-ventil.

Men prøv at få styr på dit flow først - det er ikke rigtig tiden til ændre rørføring i det vejr.

Det kan blive et problem at varmepumpen står væk fra gulvarmemanifold. Jeg ved ikke om den står i en uopvarmet garage eller andet sted, men det er ikke optimalt.

Jeg kan ikke se på dine foto hvor stor slange der er mellem buffer og gulvvarme. Men du skal tænke på, at der skal samme mængde vand igennem som de 14 gulvkredse til sammen, når du har lukket bypass.
Ventilen ved indgang/udgang til gulvsløjfen er også en udfordring, og den skal måske fjernes, før du kan få vand nok igennem.

Der er kun at prøve sig frem.


VP står i isoleret skur, med kun varme fra vp og en olie radiator der kun lige holder graderne oppe på ca 10-15c.

slangen fra buffen til gulvvarmekredsen, er en 22mm slange.
kan godt se problemet at, en 22mm slange skal føde 10-14 åbne 18mm gulvvarme kredse og derfor behov for bypass ventilen i strunten,

MEN.ved ikke om jeg har forstået det rigtigt.
Når bypass ventilen er blokeret i shunten, cirkulere vandet SÅ rundt igennem den Parallelforbundet tank og gulvvarme kredsene når VP IKKE køre. pga de 2 extra pumper, der køre konstant.
Og termostaterne er sat ud af spillet, (fuldt åbent)
og det er vel en god ting, at den bruger tankvandet i cirkulationsringen?

Eller kan vandet også cirkulerer igennem vp, når den ikke køre?

ikke noget problem at lave om på rørføringen ved bufferen, men skal bare være sikker på der er noget at hente ved det, især hvis der ikke kan cirkulerer vand igennem vp i stilstand.

Kan se jeg har meget at lære endnu, mon ikke det kommer hen af vejen.

Vølund F1245-10kw med 100 L buffertank, 350 meter Ø40mm slange.
H-hus fra 2011 isolerings grad A20
230kvm 1 plan, tung gulvvarme over alt.
 
Skawbo

Skawbo skrev:

[quote name=pmp post=22501]Du skal bruge 2 ekstra pumper sådan som din installation er sat sammen.
Parallelforbundet buffer = ekstra pumpe
Blandesløjfe ved gulvmanifold = ekstra pumpe

Du kan ikke koble bufferen fra så let som Tage kunne. Som jeg husker det var de to rør i bunden af bufferen samlet og med et T der via en ventil gik op til bufferen Hos Tage. Derfor kunne den ventil bare lukkes. Ret mig hvis jeg husker forkert Tage.

Jeg er ikke enig med "Varmeihuset" i, at serieforbundet buffer kræver åbne telestater. Der kan anvendes en trykstyret bypass-ventil.

Men prøv at få styr på dit flow først - det er ikke rigtig tiden til ændre rørføring i det vejr.

Det kan blive et problem at varmepumpen står væk fra gulvarmemanifold. Jeg ved ikke om den står i en uopvarmet garage eller andet sted, men det er ikke optimalt.

Jeg kan ikke se på dine foto hvor stor slange der er mellem buffer og gulvvarme. Men du skal tænke på, at der skal samme mængde vand igennem som de 14 gulvkredse til sammen, når du har lukket bypass.
Ventilen ved indgang/udgang til gulvsløjfen er også en udfordring, og den skal måske fjernes, før du kan få vand nok igennem.

Der er kun at prøve sig frem.


VP står i isoleret skur, med kun varme fra vp og en olie radiator der kun lige holder graderne oppe på ca 10-15c.

slangen fra buffen til strunden, tror jeg er en 22mm slange (tjekker når jeg kommer hjem)
kan godt se problemet at, en 22mm slange skal føde 10-14 åbne 18mm gulvvarme kredse og derfor behov for bypass ventilen i strunten,
VP står i isoleret skur, med kun varme fra vp og en olie radiator der kun lige holder graderne oppe på ca 10-15c.

slangen fra buffen til gulvvarmekredsen, er en 22mm slange.
kan godt se problemet at, en 22mm slange skal føde 10-14 åbne 18mm gulvvarme kredse og derfor behov for bypass ventilen i strunten,

MEN.ved ikke om jeg har forstået det rigtigt.
Når bypass ventilen er blokeret i shunten, cirkulere vandet SÅ rundt igennem den Parallelforbundet tank og gulvvarme kredsene når VP IKKE køre. pga de 2 extra pumper, der køre konstant.
Og termostaterne er sat ud af spillet, (fuldt åbent)
og det er vel en god ting, at den bruger tankvandet i cirkulationsringen?

Eller kan vandet også cirkulerer igennem vp, når den ikke køre?

ikke noget problem at lave om på rørføringen ved bufferen, men skal bare være sikker på der er noget at hente ved det, især hvis der ikke kan cirkulerer vand igennem vp i stilstand.

Kan se jeg har meget at lære endnu, mon ikke det kommer hen af vejen.
Vølund F1245-10kw med 100 L buffertank, 350 meter Ø40mm slange.
H-hus fra 2011 isolerings grad A20
230kvm 1 plan, tung gulvvarme over alt.
 
pmp

Skawbo skrev:

[quote name=Skawbo post=22505][quote name=pmp post=22501]
MEN.ved ikke om jeg har forstået det rigtigt.
Når bypass ventilen er blokeret i shunten, cirkulere vandet SÅ rundt igennem den Parallelforbundet tank og gulvvarme kredsene når VP IKKE køre. pga de 2 extra pumper, der køre konstant.
Og termostaterne er sat ud af spillet, (fuldt åbent)
og det er vel en god ting, at den bruger tankvandet i cirkulationsringen?

Eller kan vandet også cirkulerer igennem vp, når den ikke køre?



Cirkulation mellem vp og buffer skulle gerne kun ske når vp er i drift. Det indstilles på vp.
Pumpen under tanken giver cirkulation mellem buffer og gulvarmemanifold altid.


Det ser ud til installationen er bygget til et pillefyr - helt uegnet til varmepumpe.

Der er temperaturtab mange stedet - jeg nævner nogle:
Vp i uopvarmet skur
Parallelforbundet buffer
Buffer i uopvarmet skur
Afstand mellem buffer og gulvvarmemanifold
Tynde slanger (og måske dårlig isolering gennem jord) mellem buffer og gulvarmemanifold.
Blandesløjfe/shunt ved gulvvarmemanifold, og selvom den står til max temperatur er der stadig lille lysning i ventilen.

Det er alt det du skal arbejde med. Det gælder om, at temperaturen ud i de enkelte gulvkredse er så tæt som muligt på fremløbstemperaturen fra varmepumpen. Du må måle tabet trin for trin - mål når vp er i drift.

Du må prøve hvor langt du kan nå med ændrede indstillinger, og så evt. bygge installationen om, der hvor temperaturtabet ikke kan komme ned på et tilfredsstillende niveau.

PS Vil stadig gerne se flere foto. Gerne at tegningen ! og det der gemmer sig bag tegningen.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Skawbo

pmp skrev:

Skawbo skrev:

[quote name=Skawbo post=22505][quote name=pmp post=22501]
MEN.ved ikke om jeg har forstået det rigtigt.
Når bypass ventilen er blokeret i shunten, cirkulere vandet SÅ rundt igennem den Parallelforbundet tank og gulvvarme kredsene når VP IKKE køre. pga de 2 extra pumper, der køre konstant.
Og termostaterne er sat ud af spillet, (fuldt åbent)
og det er vel en god ting, at den bruger tankvandet i cirkulationsringen?

Eller kan vandet også cirkulerer igennem vp, når den ikke køre?



Cirkulation mellem vp og buffer skulle gerne kun ske når vp er i drift. Det indstilles på vp.
Pumpen under tanken giver cirkulation mellem buffer og gulvarmemanifold altid.


Det ser ud til installationen er bygget til et pillefyr - helt uegnet til varmepumpe.

Der er temperaturtab mange stedet - jeg nævner nogle:
Vp i uopvarmet skur
Parallelforbundet buffer
Buffer i uopvarmet skur
Afstand mellem buffer og gulvvarmemanifold
Tynde slanger (og måske dårlig isolering gennem jord) mellem buffer og gulvarmemanifold.
Blandesløjfe/shunt ved gulvvarmemanifold, og selvom den står til max temperatur er der stadig lille lysning i ventilen.

Det er alt det du skal arbejde med. Det gælder om, at temperaturen ud i de enkelte gulvkredse er så tæt som muligt på fremløbstemperaturen fra varmepumpen. Du må måle tabet trin for trin - mål når vp er i drift.

Du må prøve hvor langt du kan nå med ændrede indstillinger, og så evt. bygge installationen om, der hvor temperaturtabet ikke kan komme ned på et tilfredsstillende niveau.

PS Vil stadig gerne se flere foto. Gerne at tegningen ! og det der gemmer sig bag tegningen.

Hmm evt lavet til pille fyr, der var hvis også meget der blev lavet om under byggeriet af huset.
Link med flere billeder
https://photos.app.goo.gl/UxLQMKELRBiSQqoT7
Vølund F1245-10kw med 100 L buffertank, 350 meter Ø40mm slange.
H-hus fra 2011 isolerings grad A20
230kvm 1 plan, tung gulvvarme over alt.
 
tagestavsdal

Skawbo skrev:


Hmm evt lavet til pille fyr, der var hvis også meget der blev lavet om under byggeriet af huset.
Link med flere billeder
https://photos.app.goo.gl/UxLQMKELRBiSQqoT7


Hej Skawbo
Ja det kan forklare meget , hvis huset oprindelig er tiltænkt til træpiller.

Nu er jeg langt fra ekspert, så jeg spørger pmp,
hvis man fra starten af tænker en VP til et godt isoleret hus, alene med tunggulvvarme.
kan man så ikke klare sig uden cirkulations pumpe ved gulvvarme manifolden??

i min kommende bolig har jeg rent gulvvarme tung nede og let på førstesalen, men ingen cirkulations pumper ved manifoldene.

og her så lidt detaljer om min installation i min nuværende bolig.

Lidt historie om mit anlæg

Indtil 2006 et oliefyr til stuehuset (en lille landejendom).
2006 skiftes til træpillefyr, der er en stor buffertank som opvarmes fra kedlen, en cirkulations pumpe bringer varmen til beholderen.
En anden cirkulations pump bringer varmen til husets radiatorer.

I 2008 renoveres en staldbygning der laves radiatorer og gulvvarme, gulvvarmen med egen cirkulations pumpe ved manifolden, ca 10-15 rørmeter fra fyret
Varme bringes derhen med en ekstra cirkulations pumpe, denne suger også fra buffertanken på samme måde som den til stuehuset.
Der var en udfordring indtil jeg fik det justeret, med at de 2 pumper ved buffertanken ”sloges” om vandet.

I oktober 2014 fik jeg varmepumpe, og en ukv 100 buffertank på systemet.
Resten af installationen blev ikke ændret.
Så cirkulations pumpe til stuehus og ombygning trak varme fra UKV buffertanken.
Det er en parallel forbundet buffertank, fra VP ind i den ene side af toppen og videre ud i den anden side af toppen, som er fremløb til varmen.
Returvandet kunne løbe dels direkte til VP eller via et T stykke til bunden af buffertanken.

Det fungerede også rimeligt i starten, men jeg syntes at det måske var overflødigt med de 2 eksterne pumper, når det nu var en i varmepumpen.
Der var en hane mellem returen og til bunden af buffertanken, den lukkede jeg og erstattede de 2 eksterne cikurlationspumper med gennemgangsrør af 5/4” propper med ¾” hul.
Alt sammen noget jeg kunne udføre selv, og med det formål, at jeg let kunne vende tilbage til den oprindelige opsætning.

Det fungerede fint!
Så siden december 2014 har min buffertank været uden funktion, den er bare på systemet og vandet løber ind og ud i toppen.
Jeg har da overvejet at få en VVSer til at ændre rørføringen, så buffertanken kommer på i serie på radiatorkredsen, men jeg tror ikke at jeg vil ofre pengene, min frekvensstyrrede pumpe kører stort set uden stop i tiden oktober til midt april, og resten af året har jeg 4-5 kørsler om dagen.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,588 Unikke besøg
XHTML CSS