HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp, er i gang med grave arbejdet og smeden midt i et bryllup
agreen
Jeg er ved at grave indførings rør ind til rummet hvor min jord varmepumpe skal stå og der er et par ting jeg ikke er helt sikker på og smeden skal giftes i morgen så ham vil jeg helst ikke forstyrre Sad

Første spørgsmål er om jordvarme slangerne skal isoleres i bygningen. Jeg føre dem ind i 1m dybde med 1,5m afstand ved soklen og 6m undergulv i indførings rør hvor de til sidst er 20 cm fra hinanden. Skal de så isoleres og hvis ja med hvad ?

Andet spørgsmål går på om jeg må ligge en vandledning sammen med jordvarmen slangerne, nu har jeg jo gravet renden inde i bygningen og ud under soklen, så ville det jo være nemt. Men er der chance for at vandet fryser når det ligger sammen med jordvarme slangerne.

Det var hvis de spørgsmål jeg har lige nu, håber der er nogen der kan hjælpe. Det ville være tris at ha en minigraver stående og ikke kunne komme videre fordi man er en klovn der ikke har fået afklaret alle spørgsmål inden man gig i gang Shock

/Grønne
 
OWL

Citer

agreen skrev:
Jeg er ved at grave indførings rør ind til rummet hvor min jord varmepumpe skal stå og der er et par ting jeg ikke er helt sikker på og smeden skal giftes i morgen så ham vil jeg helst ikke forstyrre Sad

Første spørgsmål er om jordvarme slangerne skal isoleres i bygningen. Jeg føre dem ind i 1m dybde med 1,5m afstand ved soklen og 6m undergulv i indførings rør hvor de til sidst er 20 cm fra hinanden. Skal de så isoleres og hvis ja med hvad ?

Andet spørgsmål går på om jeg må ligge en vandledning sammen med jordvarmen slangerne, nu har jeg jo gravet renden inde i bygningen og ud under soklen, så ville det jo være nemt. Men er der chance for at vandet fryser når det ligger sammen med jordvarme slangerne.

Det var hvis de spørgsmål jeg har lige nu, håber der er nogen der kan hjælpe. Det ville være tris at ha en minigraver stående og ikke kunne komme videre fordi man er en klovn der ikke har fået afklaret alle spørgsmål inden man gig i gang Shock

/Grønne


Jordvarmeslanger, der føres et sted hvor solen ikke kan skinne direkte og tilføre jorden varme, skal altid isoleres - ellers dannes der permafrost. Det kunne være aktuelt, hvor man fører jordvarmeslanger ne ind i huset eller hvis man senere bygger en garage hen over eksisterende jordvarmeslanger.

Permafrost kan skade bygninger og forårsage frost i tætliggende vandledninger og afløb, derfor SKAL de altid isoleres under et hus.

Det bedste er at føre hver enkelt jordvarmeslange under huset i et tykkere indføringsrør, hvor der er plads til en passende isolering.

Et jordvarmefirma har oplyst mig at jordvarmeslangerne minimum skal isoleres med 25 mm isolering hele vejen rundt om slangen.

Et 40 mm jordslange vil således fylde 40mm + 2 * 25mm = 90 mm.

Indføringsrøret skal således kunne tillade at der trækkes en jordslange med isolering (90 mm) ind til varmepumpen.

Pas på med bøjninger - brug aldrig en 90 graders bøjning - så kan du ikke trække slangerne igennem.

Jordvarmefirmaet foreslog et 110 mm kloakrør, men problemet er at selv om du anvender flere 15/30 graders bøjninger, for at lave et blødt sving op til varmepumpen, så er der altid en kant ved samlingerne, hvor det kan være svært at trække jordvarmeslangen med isolering forbi.

Anvendes et 110 mm kloakrør og jordvarmeslangen fylder 90 mm med isolering - så er der kun 20 mm "ekstra plads"............

Mine varmepumpe skal stå inde midt i huset, og jordvarmeslangerne skal føres cirka 7 meter inde i huset + 1 meter op til varmepumpen og 1 m uden for huset - ialt 9 meter indføringsslange.

For ikke at risikere problemer med at trække jordvarmeslanger med isolering igennem denne afstand og for at undgå bøjninger og samlinger, har jeg valgt at lægge flexrør.

Jeg har anvendt PEH Flexrør korrugeret udvendig og glatte indvendig.

Mine Flexrør er 160mm udvendig og 135 indvendig - dette giver 45 mm "ekstra plads" i røret og er måske "lidt overkill".

Jeg har gravet indføringsrørene ned i 1 m dybde inde i huset og lavet en blød bue op til selve varmepumpen, så det er let at trække jordvarmeslangerne igennem, når jeg får gravet haven op engang.

Jeg har ikke typen på isoleringen - spørg et varmepumpefirma for at være sikker.

Jeg købte mit Flexrør i en 50 m rulle, og har lagt 4 parallelle Flexrør for at undgå en samlebrønd ude i haven.

I den gamle bekendtgørelse stod der følgende:
"Hvis rørene placeres mindre end 1,5 m fra bygninger og mindre end 1 m fra vand- og kloakrør, skal rørene isoleres med poretæt isolering. Hvis rørene føres igennem fundament, skal der anvendes bøsningsrør"
Ovennævnte er slettet i den nye bekendtgørelse, men er stadig aktuel, for at undgå problemer

Når du isolerer dine rør inden i et indføringsrør, skulle der ikke være problemer med at du lægger din vandledning i samme grav, men jeg ville stadig holde en afstand på 10 - 20 cm imellem jordvarmeslanger og vandledninger eller afløb - bare for at være helt sikker.

Anvendelse af et indføringsrør hele vejen under huset sikrer også at du senere kan udskifte jordvarmeslangen uden at skulle hugge gulvet op i hele huset igen ;-)
Redigeret af OWL d. 04-08-2007 09:58
OWL
 
Daffy
Jeg arbejder bl.a med udgravning til fjernvarme til daglig.
vi har nogle færdigisolerede "flex" rør som vi bruger til at føre ind fra hovedledning til huset -dimension indvendig som vand d.v.s også 40 m.m. - udvendig ca 110 m.m.
Spørg din smed om ikke han kan skaffe nogle af dem - og slip selv for det med isoleringen Smile
 
OWL

Citer

Daffy skrev:
Jeg arbejder bl.a med udgravning til fjernvarme til daglig.
vi har nogle færdigisolerede "flex" rør som vi bruger til at føre ind fra hovedledning til huset -dimension indvendig som vand d.v.s også 40 m.m. - udvendig ca 110 m.m.
Spørg din smed om ikke han kan skaffe nogle af dem - og slip selv for det med isoleringen Smile


At anvende færdigisolerede flexrør må være nemt, men det er kun en god ide, hvis der skal være en samlebrønd udenfor - ellers skal det færdigisolerede rør samles med den almindelige jordvarmeslange udenfor - og samlinger i jorden skal være tilgængelige og kan muligvis blive utætte med tiden.

Hvis der er planlagt en samlebrønd udenfor, skal størrelsen på hovedledningen fra varmepumpen og ud til samlebrønden sikkert også være en større dimension - muligvis 50 mm.



Husk at det er utroligt vigtigt at få dimensioneret anlæget til huset og varmepumpen - ellers kommer det aldrig til at fungere optimalt.
Redigeret af OWL d. 04-08-2007 17:27
OWL
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

23,374,685 Unikke besøg
XHTML CSS