HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ventilation i boligen
ldplusse
Jeg er ved at forbedre mig for mit nybyggeri af et nyt hus

Her er jeg så lidt forvirret over om man SKAL have noget ventilation i følge loven.

Vil hel klart have noget, nok en kombi sammen med jordvarme. Men er det et lovkrav, det kan jeg ikke helt finde ud af.

Hilsen
Lars Kuhlmann
 
XJLN
Det er ikke et lovkrav at der er mekanisk ventilation i huset, men der skal være ventilation, det kan være naturlig ventilation altså med alm ventiler i ydervæggene. Hvis jeg ikke husker helt fejl så skal luftskiftet være på 0,5 gang/time med specieller regler for bad og køkken.

Efter min mening vil et balanceret ventilationanlæg klart være at foretrække i nybyggeri hvor alle mulighederne er åbne. Du får også nemmere ved at opfylde BE06 samt der sparer på varmeregningen.
 
kla
Hej XJLN

Man sparer altså ikke noget ved ventilation, derimod koster det 10 % mere energi. årsagen er at du fjerner luften 0,5 gang i timen og du får kun 80 -85 % tilbage ventilationen koster dig nogle penge, men du får et hus som har et godt indeklima, og det er i virkligheden meget mere værd end penge.

kla
 
XJLN
Hvis man overholder loven med et luftskifte på 0,5gang pr. time så vil jeg nu stadig sige at man sparer på varmen ved at køre med mekanisk ventilation med varmegenindveinding frem for naturlig ventilation hvor det er direkte kold luft der kommer ind. Jeg ved godt at der skal el til at drive anlægget, i vores tilfælde godt 5 kWh/uge, men det spares vel også på varmeregningen? - godt nok ikke lige i tiden Cool
 
kla
Nej du sparer intet på varmeregningen, men du har ret i at det er bedre end at tage luft fra det fri. jeg har selv et eurodan hus på 163 m2 uden ventilation, jeg har været i et hus nøjagtig magen til med samme familiesammensætning og ventilation, deres opvarmningspris var 2.000,- kr dyrere end i mit hus, begge huse var indstillet til 22 grader.

Naturlig ventilation vil være ekstremt svært at få til at skifte luften 0,5 gange/time, det ville svare til luftskifte på 6,6 m3 pr time og det kræver på det nærmeste en orkan for at opnå dette.

kla
 
XJLN

Citer

Hvis man overholder loven med et luftskifte på 0,5gang pr. time[quote]

[quote]Naturlig ventilation vil være ekstremt svært at få til at skifte luften 0,5 gange/time, det ville svare til luftskifte på 6,6 m3 pr time og det kræver på det nærmeste en orkan for at opnå dette.


Så overholdes loven jo heller ikke ;-)

 
kla
I BE 06 står der at man skal sikre sig ventilation på 0,5 gang i timen, dette kan gøres med mekanisk ventilation eller ved udluftning af boligen.

kla
 
ldplusse
OK, det er svar nok til mig.
Tak for det.

 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,346,513 Unikke besøg
XHTML CSS