HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe og varmegenvinding
veisfeld
Hej med jer,

Jeg har installeret et Nilan passiv varme genvindings anlæg (Comfort 300 EC) i mit hus, og jeg overvejer at supplere centralvarmen (pillefyr) med en varmepumpe til at dels forkorte fyringssæsonen, dels at køle huset på de varme sommerdage.

Min tanke er at montere en 'stor' luft-luft varme pumpe i et centralt alrum, hvor jeg vil etablere en ventil til Nilan'ens friskluft ind kanal, og kan dermed cirkulere den kolde luft fra alrummet rundt i resten af huset. Der skal så selvfølgelig etableres et friskluft ind til til alrummet, hvis ikke der skal dannes voldsomt undertryk i huset.

er der nogen herinde der har erfaringer eller meninger omkring denne konfiguration.

pft veisfeld
 
Admin
Hej veisfeld

Køling kræver meget af en luft/luft varmepumpe, jeg tror ikke du får noget godt ud af dette.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hvac
Du vil med andre ord bruge Comforten som recirkulationsanlæg, hvilket der i og for sig ikke er noget odiøst i, meeenn....

Luftmængden er begrænset - du flytter ikke mange kølekalorier.

Du har ingen frisklufttilførsel mens du gør det.

Med mindre du sætter krydsrør i, istedet for veksleren, vil comfort'en overføre varme fra udsugning til indblæsningen, hvilket ikke er ønsket i denne situation.

At bruge en klimavarmepumpe til køling er helt ukritisk. Elforbruget dertil afhænger helt af driftmønstret. Klimavarmepumper kan som oftest præstere en bedre COP end rene klimaanlæg (når vi tale kvalitetsvarmepumper).
 
hvac
Har fintænkt lidt mere over opgaven. Hvad er det eksakt du gerne vi? Både køle og varme, sådan alt efter behov?

Regner du på tingene, vil du se at for at yde væsentlig køling og varme via et ventilationsanlæg, skal du have rimelig store luftmængder, set i forhold til hvad der er nødvendigt, for opretholdelse af en god luft i huset. På varmesiden kunne man derfor fristes til væsentlig overventilering, hvilket koster på driftbudgettet. På kølesiden vil køling med ventilationsluft koster ekstra, derhen at du skal affugte relativ tung luft når det for alvor er sommer. Overkapaciteten der skal anvendes i forhold til den sensible køling kan snildt være 100%.

Men sidste eksperiment jeg har hørt om, var anvendelse af en billig kina-varmepumpe til formålet, koblet på en køle/varmeflade på VE anlægget. Hjemmefuskprojekt lavet af en kølemand. Og VP'en har fæle problemer med vinterdrift, men til køling duer det hæderligt. Det affugter indblæsningsluften rimeligt, hvilket giver en ret kraftigt forbedring af det oplevede indeklima. Ligeledes har jeg set en tilkobling af brine fra jordslanger til en køleflade. Dette var dog udført temmelig fusket og som udført tror jeg ikke det bliver en succes. Regner selv med at lave det samme i mit custom-made modstrømsveksleraggregat. Men jeg har pladsen og muligheden for at lave det korrekt.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,275,397 Unikke besøg
XHTML CSS