HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Risiko/ulempe ved overdimensionering
Razz
Jeg har i et stykke tid overvejet at anskaffe mig en Nibe Fighter 1235-10kW, da jeg synes at det virker som en god komplet løsning og så kan den kobles sammen med FLM modulet.

Mit problem er imidlertid at det hus den skal opvarme ikke er færdigbygget men bliver det løbende over den næste årrække, derfor vil varmebehovet naturligvis øges løbende.


Fakta om huset:
//
Grundplan 175kvm, 2 plan
275 m2 opvarmet
Vandbåret gulvvarme overalt
Forberedt for mekanisk ventilation med genvex
Brændeovn i hver ende af huset til hygge
3 Brugere (mål 5-6)
Isolering: 350mm tag, 200mm vægge, 300mm gulv.
Døre og vinduer er alle moderne lavenergi.
//

Til at starte med vil pumpen helt klart være overdimensioneret, men den vil så med tiden komme til at passe bedre og bedre til huset.
Derfor er mit spørgsmål - hvad er risikoen/ ulempen ved at have en overdimensioneret pumpe?

på forhånd tak for hjælpen.
venlig hilsen
Rasmus Eilertsen
 
PeterKunz
Jeg synes helt klart, du skal investere i en inverterpumpe.

Bagdelen ved en for stor pumpe er, at den kommer til at starte og stoppe mange gange, den bliver mindre effektiv, fordi det koster en del at starte pumpen op.

I x15, som jeg selv har, sætter man topydelsen efter huset. Pumpen kan yde fra 4,5 til 17 kW. Men hvis topeffekten i huset er 13 kW, sætter man også pumpens topeffekt til 13, og man har dermed en mindre pumpe. Efterhånden som forbruget ændrer sig, kan du stille om på topeffekten.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen
Måske en god idé med en buffertank, så vil den kompensere lidt, og give færre starter.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Admin
Hejsa

Efter min overbevisning, skal en varmepumpe altid betragtes som en del af huset, og altså en investering der tilhører huset.

Når dit hus netop bliver så stort med tiden, ja så skal pumpen svare til dette.

det er for dyrt med lappe løsninger, varmepumpen skal svare til det hus som man mener vil have den endelige størelse.

Havde jeg feks et hus på 140 kvm ville jeg overveje om jeg eller en evt køber af huset kunne finde på at bygge 60 kvm til..

Det er dette jeg mener med at investering skal følge huset.

Som Peter skriver længere oppe i tråden kan nogle indstilles i elektronikken, ( de fleste har i dag moderne elektronik )

Men få nogle udregninger fra nogle forhandlere på drifts omkostninger på både on/off og inverter modeller
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,300,962 Unikke besøg
XHTML CSS