HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Rørisolering.
XJLN
Nu nærmere tiden sig hvor vores anlæg har kørt et år, så er det vel på tide at få isoleret varmerørene i teknikrummet til trods for at den er fuldt isoleret.
Er der nogen i den forbindelse der ligger inde med viden om hvor man kan købe rørskåle fra rockwoll, jeg har hørt at de skulle være bedre en alm. skum rørskåle? Gerne med et link til netbutik.

Eller kan det ikke betale sig økonomisk, tænker her på at rockwool sikkert er dyrere end skum?

ojacobsen
Kuldesiden eller varmesiden?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]

XJLN
Varmesiden

ojacobsen

Varmesiden

Hmm, ja så kan man jo godt bruge rørskåle, men jeg ved ikke om det giver så meget mere.....
Har selv brugt Tubolit tidligere, men vil denne gang bruge Armaflex.
Begge dele kan købes hos [url]http://www.privatgrossisten.dk[/url]
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.

XJLN
Ok tak for det.

Hvad gik der lige galt med dit varmevand i nat - var lige inde og se på dine log >logger.smalspor.org< Wink

ojacobsen

Ok tak for det.

Hvad gik der lige galt med dit varmevand i nat - var lige inde og se på dine log >logger.smalspor.org< Wink

He he, jeg har lige sat min nye buffertank i drift (huh hvor jeg hader at lave VVS arbejde), og nu har jeg rykket lidt rundt på sensorerne, så navnene passer ikke... må nok pille lidt ved sitet i week-enden.
Ser iøvrigt lidt underligt ud. Har testet med den interne pumpe i serie. Det giver lange kørsler, men ikke det resultat jeg havde håbet på (lavere temperatur-udsvingning). Efterfølgende har jeg testet med pumper på begge sider, og det ser mildest talt lidt besynderligt ud....
Har nu hævet den interne pumpe til at gå hurtigere end den eksterne, det kunne jo være at det bare fiser fra rør til rør, uden at varme vandet i tanken op.
Godt at man installerede alle de kuglehaner, så er det gjort med et snuptag!
Og så en del rørisolering i wek-enden.

XJLN

He he, jeg har lige sat min nye buffertank i drift

Hvilken buffertank fik du fat i? til en god pris?

Jeg har for kort tid siden bygget en buffer relæ kit i min 1220ér så den internepumpe kun kører når der prodiceres varme til buffer/gulvkredsen, så der det kun den eksterne alpfa pro + der kører hele tiden = sparet 65W for hver time den interne pumpe ikke kører, det skulle jo gerne give en bedre COP.

ojacobsen

Hvilken buffertank fik du fat i? til en god pris?

Nibe UKV200 (200l.), købt for 4500.- i Sverige (har en 60l. i overskud hvis det skulle være interessant Wink )

Jeg har for kort tid siden bygget en buffer relæ kit i min 1220ér så den internepumpe kun kører når der prodiceres varme til buffer/gulvkredsen, så der det kun den eksterne alpfa pro + der kører hele tiden = sparet 65W for hver time den interne pumpe ikke kører, det skulle jo gerne give en bedre COP.

Har lavet det samme, dog bare ved at luse VB pumpen over til KB pumpen. Fungerer fint, men man udnytter dog ikke det varme vand der står i pumpen/rør, og når den laver varmtvand, så får man heller ikke glæde af overskudsvarmen når vekselventilen svinger tilbage.
Redigeret af ojacobsen d. 03-09-2007 14:09

XJLN

Har lavet det samme, dog bare ved at luse VB pumpen over til KB pumpen. Fungerer fint, men man udnytter dog ikke det varme vand der står i pumpen/rør, og når den laver varmtvand, så får man heller ikke glæde af overskudsvarmen når vekselventilen svinger tilbage.

Det er nøjagtigt det et Buffer pumpe relækit fra Vølund gør, så det endte også med at jeg sendte det meget "dyre" relæ retur for at bruge et af dem jeg havde på lager Smile

ojacobsen

Det er nøjagtigt det et Buffer pumpe relækit fra Vølund gør, så det endte også med at jeg sendte det meget "dyre" relæ retur for at bruge et af dem jeg havde på lager

Er der en forsinkelse der gør at VB pumpen kører lidt længere end KB pumpen?

XJLN

Det er nøjagtigt det et Buffer pumpe relækit fra Vølund gør, så det endte også med at jeg sendte det meget "dyre" relæ retur for at bruge et af dem jeg havde på lager

Er der en forsinkelse der gør at VB pumpen kører lidt længere end KB pumpen?

Nej - den er luset på KB pumpen som du også har gjort med den "ekstra" detalje at VB pumpen kører hele tiden når man kører nøddrift med patron.
Synes det er lidt frækt at Vølund skal have over kr. 350,- for et relæ man kan købe for kr. 25,- ved Solar, men det er jo det samme med RG10 rumføler. Havde du selv bygget din? Jeg skal vist til at kigge på det snart.

ojacobsen

men det er jo det samme med RG10 rumføler. Havde du selv bygget din?

Nix, den er købt før jeg fandt opskriften, men når man tænker på hvor stor en fordel det har været, så kan jeg godt leve med den pebrede pris. Købte den iøvrigt i Sverige, så er der da sparet 20%.

XJLN

Nix, den er købt før jeg fandt opskriften, men når man tænker på hvor stor en fordel det har været, så kan jeg godt leve med den pebrede pris.

Er det en stor fordel? Er det noget du har erfaring/målinger på?

ojacobsen

Er det en stor fordel? Er det noget du har erfaring/målinger på?

Ingen målinger, men når man f.eks. har gæster, så er det tydeligt at mærke forskellen. Det er ikke nok, men det forlænger tiden inden man skal åbne døren Smile )
Det bedste er ved sol-infald:
Den trimmer det lidt ned (ikke optimalt), men det giver bare en mere jævn temperatur i foråret/efteråret. Man kan se på loggeren at den holder længere pauser; altså mindre slitage på kompressor (vores dyrbare barn).

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.