HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaringer med IVT X 15 varmepumpe?
C-Hansen
Hey. Vi bygger nyt hus og vil have jordvarme.
Jeg er mest varm på at få en frekvensstyret pumpe,helst en IVT X 15.
Så jeg ville høre om der var nogen der har erfaringer med denne pumpe,den er vist ret ny på markedet,hvis jeg ikke tager fejl?
Huset bliver 152m2 i grundplan-100m2 på 1.sal. Gulvvarme overalt.Bygget med de nye krav,dog er der kun 125mm i hulmur. Derudover vil jeg på et senere tidspunkt bygge en garage på 75 m2 fuldt isoleret med gulvvarme. Jeg kan få plads til ca 600-650m jordslange.
 
Admin
Hej C-Hansen

Ja Peter kunz har en sådan kørende, jeg er temmelig sikker på at han gerne deler sin erfaring
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Ja, jeg har haft en x15 siden den 6. april.

Den har kørt upåklageligt siden. Jeg har ikke et øjeblik fortrudt købet.

Det skal dog siges, at den endnu ikke har lavet varme for alvor, så jeg håber snart, det bliver hundehamrende koldt, så den kan komme op i omdrejninger.Grin

Betjening og design er lige som jeg kunne tænke mig.

Den laver en høj tone, når den kører. Tonen kommer fra frekvensomformeren. Den kan dog ikke høres, når man går nogle meter væk og slet ikke i et andet rum. Der er ingen støj i varmerørene overhovedet.

Du er velkommen til at komme og se den i funktion, hvis du er i nærheden.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Triplus
Jeg får min X15 installeret den 17. september, og det ser jeg rigtig meget frem til. De 400 meter slange er just nedgravet uden større vanskeligheder. Jeg skal gerne supplere med mine erfaringer, når anlægget er kørt ind.

Indtil videre kan jeg kun sige, at jeg har været tilfreds med den vejledning og service jeg har fået fra leverandøren.
 
PeterKunz
Jeg er igang med at finde en energimåler, så jeg kan komme med nogle oplysninger om effekten af x15 senere.

Foreløbig har jeg bare en strømmåler.
Fra 6. april til i dag har x15 brugt 763 kW, hvilket er 5 kW pr dag i gennemsnit. Men jeg har jo solvarme, så det er meget svært at sige noget før senere på året.

Indendørs temperaturen er sat til 22 grader.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
C-Hansen
Det lyder jo kun positivt med x 15.Jeg får besøg af en IVT forhandler torsdag,det bliver spændende at høre om han mener at den passer til huset. Jeg har selv tænkt på en varmtvandsbeholder på ca. 300 liter,men det er måske for voldsomt? Synes bare ikke man kan få for meget varmt vand.
 
PeterKunz
Jeg synes ikke det lyder for meget med 300 liter. Det er kun godt.

Jeg købte en 200 liters, men det var fordi den passede på centimeter ind i mit rum. Ellers havde jeg taget en 300 liters.

IVTs varmtvandsbeholder synes jeg dog ikke nødvendigvis er den bedste. Jeg synes min taber meget varme og ville nu investere i en billigere med skumisolering.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hvac
Prøv at kigge på Smart beholderne fra Varmehuset. Det ligner noget der er ok. Prisen er heller ikke forskrækkelig. Bruger du kappevandvarmer + x15 og har 200 liter i kapacitet, tvivler jeg på du har vandværkstryk til køre den tør. Styrttap kapaciteten bliver temmelig stor. 300 liter er efter min klare mening ren overkill.
 
kla
X15 skal have meget vand at arbejde med, for at få lange drifttider. kappen indeholder 160 liter og for at varmepumpen ikke lynhurtigt skal varme vandet i beholderen op, er det vigtigt med en stor vandmængde som kappen kan arbejde imod, X-15 kører max frekvens når den varmer vand altså 17 kW direkte på kappen, det kræver en korrekt beholder for at dette skal fungere derfor skal jeg have en 300 liter vandbeholder.
 
XJLN

Citer

Foreløbig har jeg bare en strømmåler.
Fra 6. april til i dag har x15 brugt 763 kW, hvilket er 5 kW pr dag i gennemsnit. Men jeg har jo solvarme, så det er meget svært at sige noget før senere på året.


Sjovt tal Grin Jeg har i samme periode brugt 778kWh.
Dette dog uden solvarme men tilgængæld er huset "kun" 180m2 men nyt med de isoleringskrav det giver. Wink
 
XJLN
Glemte at sige at det var med en Figther 1220.
 
PeterKunz

Citer

XJLN skrev:

Citer

Foreløbig har jeg bare en strømmåler.
Fra 6. april til i dag har x15 brugt 763 kW, hvilket er 5 kW pr dag i gennemsnit. Men jeg har jo solvarme, så det er meget svært at sige noget før senere på året.


Sjovt tal Grin Jeg har i samme periode brugt 778kWh.
Dette dog uden solvarme men tilgængæld er huset "kun" 180m2 men nyt med de isoleringskrav det giver. Wink


Ja, det var da godt nok tæt på hinanden! Mit hus er desværre ikke alt for godt isoleret. 127 år gammelt murværk.. Men jeg vil lægge noget mere på vores loft.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz

Citer

kla skrev:
X-15 kører max frekvens når den varmer vand altså 17 kW direkte på kappen, det kræver en korrekt beholder for at dette skal fungere derfor skal jeg have en 300 liter vandbeholder.


Min x15 kører IKKE max-frekvens ved varmtvandsdrift. Den ligger mellem 40 og 60, og ligger kun på 60 ganske kort tid.Wink
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
kla
jamen Peter er det ikke fordi du har begrænset frekvensen til 60 Hz ?
 
PeterKunz
Nej, frekvensbegrænsningen er sat til 85.

Jeg har holdt øje med frekvensen under hele processen med at varme vand (en stol, kaffe, blok og blyant Pfft)

Det kunne måske have noget med temperaturen at gøre. Jeg varmer kun op til 55 grader.

Jeg vil følge det nogle flere gange.
Redigeret af PeterKunz d. 24-09-2007 09:56
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Det forlyder i øvrigt, at ved frekvenser mellem 60 og 90 på X15, skal der være 8 - 10 graders forskel på frem og retur på varmebærer. (Ikke ved varmtvandsproduktion, hvor den er lavere).
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
kla
nu ved jeg hvorfor x15 ikke køre max frekvens på brugsvand,X15 vil når den køre vandproduktion beregne frekvensen på vandproduktion så drifttiden tæller ned fra 30 min. afhængigt af mængden af vand som bliver tappet vi frekvensen blive justeret til at passe på 30 min, samtidigt tjekker den radiatorvand, og kan selv justere frekvensen op og ned efter det aktuelle behov. ( hvis huset mangler varme er der en maxtid på 20 min. så skifter den til varmeproduktion )
 
PeterKunz
Hej kla
Ja, det lyder logisk!

Det undrer mig egentlig at varmebærerpumpen ikke er frekvensstyret.
Ville det ikke være et enkelt at have en pumpe, der følger frem- og returløbsdifferencen?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
kla
Ja det kunne man vel, men med variable størrelse alle steder ville styringen have svært ved at justere, den er nød til at have et fast holdepunkt, og det er cirkulationen på gulvvarme.

kla
 
ulrikro
Att Peter
Vi overtager sidst på året en nedlagt gård på Bornholm fra ca. 1870 i 2 etager, hvor grundarealet er ca. 190 og 125 på første salen. Der anvendes radiatorer.
Der er p.t. et kornfyr, men vi overvejer en kombination af jordvarme og solvarme.

Vi ville være meget taknemmelige, hvis du ville dele lidt af dine erfaringer :
Dit hus er det blevet isoleret meget eller ?
Er huset i to etager ?
Hvor meget kostede henholdsvis jordvarme anlægget og solvarme ?
Hvordan er det gået med strømforbruget her i efteråret/vinter ?

På forhånd tak
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,346,513 Unikke besøg
XHTML CSS