HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
32mm slanger? De er billige i Tyskland
DIY
Hejsa

Er der nogen, som har erfaring med at bruge tyndere absorberrør, altså 32mm i stedet for 40mm? Lysningen er godt nok mindre og dermed skal man vel have flere rør for at opnå det samme flow/tryktab, men til gengæld er de markant billigere, så vidt jeg kan se.

I Tyskland kan jeg købe 100 meter 32mm PE-80 brugsvandsslange/rør med 3mm godstykkelse for EUR 72 plus forsendelse. Det bliver lige omkring 7 kr/meter leveret på min matrikel. Det virker ret billigt, synes jeg. Det billigste, jeg har kunnet finde 40mm slange for i DK er 15 kr/meter leveret, inkl. moms, og så er det 4mm gods.

Kan det lade sig gøre? Og er det det værd? Har jeg bare ikke kunnet finde de gode priser i DK?

På forhånd tak for råd og vejledning.

mvh
DIY
 
hvac
Sørg for det er godkendte iht ds 2119. Men skal du have specielt meget slange siden du er klar til at begynde at eksperimentere? Hvis det er en almindelig husholdningsstørrelse VP du har brug for, laver du bare en masse mas ud af ingenting. En 7 kW er kører fint på 300 - 350 meter slange. Det kan du få i een længde i 40mm og koldbærerpumpen kan almindelig sagtens trække det. Laver du flere løb, skal du lige pludselig bruge brønde, flere løb, en masse fittings, en masse bøvl.
 
PeterKunz
Jeg har købt tyndvægget slange 40 mm x 2,4 mm, pn 6,3, DS 2119 til 8,1 kr / m inklusive moms og i afklippet længde. Købt i Sverige.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,281,150 Unikke besøg
XHTML CSS