HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Valg af luft til vand pumpe
bombur
Kære Forum

Vi har for et hus på ca. 170 m2 med 100 m2 kælder. Der er ikke plads til jordvarme, så vi overvejer luft til vand varmepumpe. Huset er fra 70’erne og med radiatorer. Der er pt. et gammelt oliefyr og det årlige forbrug er ca. 3000 liter olie.

Jeg forestiller mig at indhente tilbud på en IVT Optima og en Danfoss DHP-A. Er der andet, jeg bør overveje eller har overset? Hvad skal jeg regne med i pris for et sådan system? 60-70.000 kr?

Mange hilsener
 
Admin
Hej bombur

har du et hus på 170 kvm + 100 kvm kælder ?

eller er det 170 kvm ialt

hvis det er 270 kvm der skal opvarmes bliver det nok for meget, sidst jeg hørte lidt på det var smerte tærsklen noget længere nede

60-70 tusinde kroner monteret er nok i underkanten.

Men få to til tre tilbud som du er inde på, og få lavet en energi beregning så du kan se om du overhovedet kan spare noget Shock

luft/vand varmepumper dykker noget i cop når der er koldt
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Carl Erik
Jeg synes bestemt du burde interessere dig for Ispinden fra Octopus. Den koster fra 46000 kr + montering i den størrelse du skal have. I stedet for at skrive lange indlæg ville jeg hellere henvise til min egen hjemmeside www.jensensservice.dk, hvor der står alt hvad du har brug for at vide om effektforhold o.l.
vh
Carl Erik
 
hvac
Jamen det er da ikke dyrt Carl Erik. Jeg har med interesse kigget på din hjemmeside. Men jeg synes du opremser en række ting du vist ikke har belæg for.

For det første: Alle varmepumper kan fremvise en imponerende COP målt i perioden fra Maj til september. Ikke mindst når du holder fremløbet på 44 gr. Intet imponerende i det.

For det andet: Hvordan i alverden kan du finde på at mistænke jordslanger for kun at have levetider på måske ti år??????? Jeg har kendskab til flere installationer hvor man har pillet "de gamle orange" ned og monteret nye moderne VP'er. Man har trykprøvet de 25 - 26- 27 år gamle jordslanger med 6 bar - fundet dem 100% tætte. Skyllet dem og kører igen. Ved den ene af dem fik man en halvering af den tidligere driftudgift - altså fra varmepumpe til varmepumpe. De slanger der nedgraves i dag, har en forventet levetid på ikke under 50 år, og bruges også til drikkevand. Så den mistænkeliggørelse giver jeg ikke meget for.

For det tredje: Jeg glæder mig bravt til at se hvad der sker, når du nu til efteråret/starten af vinteren får en væsentlig isopbygning på ispinden. Jeg kan ikke se anden fordel ved ispinden, end at den ingen ventilator har, og derved selvfølgelig bruger lidt mindre hjælpeenergi. Til gengæld kan jeg se et væsentlig problem med at opnå en ordentlig COP ved tilfrysning og problemer med at opnå en anstændig fremløbstemperatur ved tilfrysning.

Du har ret derhen at man har ulyst til at dokumentere den samlede COP. Samme "sygdom" lider man af i væsentlig grad når man taler om frikøling i serverrum. Skægt er det så når man regner tallene hele vejen igennem og finder ud af at incl pumpedrift, ringere virkningsgrad mv skrumper besparelserne ind til næsten ingenting.

Men for nu at koncntrere sig om fyringsbudgetter kender jeg flere eksempler på vildt imponerende driftbudgetter på jordvarmeanlæg. De fleste almindelighuse hvor man har eftermonteret jordvarme har den reelle besparelse vist sig større end den af sælgeren påståede. Dette skyldes uden tvivl en fornyet interesse for hvad der sker og hvad der kan gøres for at optimere. Men tidligere oliekunder der sænker omkostningen fra 35000 til 9000 har jeg kendskab til. Og almindelige familier med 4 personer i 170 kvm huse med fyringsomkostninger på 6 - 7000 kr. Og i mit hjerte (og hjerne) er der ingen tvivl. Jordvarmen er det ubetinget bedste. Er der ingen plads til slanger, kan vi overveje luft/vand. Ispinden må du meget undskylde mig, er ikke noget jeg falder på røven over. Der er en ide i den, men dæleme også nogle begrænsninger. I øvrigt tror jeg godt jeg turde tage væddemålet med at eftervise en højere virkningsgrad på en luft/vand udmålt i sommermånederne.
 
PeterKunz
Men hvor er det godt, Carl Erik, at du har taget initiativ til at måle cop på Ispinnen.Smile

Jeg har nu fået monteret energimåler på X15, og jeg vil snarest lægge nogle målinger ud her på heatpump.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Carl Erik
Det var en ordentlig svada! Nu skal vi vel ikke her på forummet skændes om hvad vi personligt synes er bedst, for indtil videre er det jo mere tro end viden. Det er jo det jeg hele tiden har argumenteret for, at de enkelt leverandører skal levere konkrete data, så vi kan sammenligne anlæggene og give den enkelte bruger mulighed for at tage stilling på en ordentlig baggrund.
Det er da muligt at Ispinden får problemer når vi kommer under 0 grader, men så må du da også indrømme at det er på tide at det bliver dokumenteret og distribueret, ikke ?
Jeg beklager hvis jeg har fået forkerte oplysninger om jordslanger, det skal snarest blive rettet! Hvis der er andre ting som nogen finder forkert, hører jeg også gerne om det, det skulle jo gerne være rimeligt korrekt altsammen!
vh
Carl Erik
 
hvac
Netop Carl Erik.

Min allerstørste anke, er at din hjemmeside som du henviser til, indeholder slet skjult mistænkeliggøresle af jordvarme og komponenterne der er opbygget af. At du er faldet for ispinden er da fint. At gøre den til den utilmative opfindelse, forholder jeg mig lidt mistroisk til. Men jeg ser da frem til at få detaljerede fakta - især hvis jeg tager fejl.

Muligt du ikke stoler på jordvarmen og deres tro tjenere. Det skal så også siges at erfaringerne med hæderligheden hos jordvarmefolkene for 25 år siden da jeg startede som VE mand var så som så. Og idag finder vi stadig gamle katastrofe-anlæg hvor dimensioneringer er en middelsvær katastrofe og slangerne er fyld med svineri. Men som det laves idag, er det i min verden et helvedes godt produkt.
 
hvac
Og Carl Erik vil du se dokumentation, kan det fremskaffes.....
 
hvac
...og er som sagt hulens interesseret i hvad du får dig målt frem til når det bliver ordentlig koldt.
 
bombur
Hej igen

Tak for svarene. Arealet er 170 + 100 m2. Det er klart, at opvarmningsbehovet primært ligger i de øverste m2, men der er åbent mellem etagerne, skal der selvfølgelig ikke være 0 grader i kælderen. Vi har mulighed for at supplere varmen med en brændeovn.
Admin, mener du, at det bliver for stort areal at opvarme med en luft til vand pumpe? Vil et jordvarmeanlæg i så fald være den eneste løsning?
 
Admin
Hej bombur

Den manøvre tror jeg ikke på kan blive en god foretning, prøv evt når du er logget ind at klikke på egen beregning under navigation

Ved 3000 liter olie og en strøm pris på 1,60 kr
Et luft/vand i den størrelse koster ikke langt fra jordvarme


Opvarmningspris luft vand 10714 kWh Anslået tilskudseffekt 2571 kWh
Beregnet topeffekt 8,24 kW

Prøv at få et par konsulenter ud, du finder flere fabrikater her på heatpump.dk

Måske kan de trylle en slange plan til dig så der alligevel er plads til jordvarme Wink
Redigeret af Admin d. 15-09-2007 23:35
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
Ja- det er rart at der en gang imellem bliver smækket lidt med dørene, og jeg glæder mig ligesom hvac til at se en vinter med en ispinnen, håber for carl erik at han ikke har købt katten i sækken, men jeg har før forholdt mig tvivlende til en luft vand varmepumpe uden afrimning, mig bekendt isolerer is temligt meget.

Ispinnen som Carl erik har laver så vidt jeg ved ikke brugsvand. og årsnyttefaktoren (ikke COP) er på IVT varmepumper på 2,9 ved 45 graders fremløb og 58 graders varmt vand til vandhanen. så en gennemsnits COP på 3,1-3,4 ved temperaturer så høje som de er nu er i virkeligheden ikke noget særligt.

Jeg ved at der findes temmelig store luft vand varmepumper IVT har både optima 6-9-11-14 og 17 kW varmepumper, så mon ikke du får behovet dækket.
 
hvac
Jeg har kendskab til en af de store, der kører med en slænge tank. Den kører langt mere blæret, idet den som Greenlinen udnytter fidusen med "flydende kondensering". Den kører med endnu bedre virkningsgrad.

Og kniber det med at få plads til slanger, kan de nedgraves i to lag, sådan lige til en orientering. Ikke perfekt, men det duer!

Ellers skulle man måske støve Vølunds gamle energifanger af (det kunne rette op på for lidt slange). IVT's VBX har jeg ikke den vilde fidus til. Ellers se tråden med at kombinere solfanger ind på systemet. Det ser klogt ud. Ingen kogning. Overskudsvarmen smides i jorden. Har du permafrost fikser du det. Og en Greenline E skulle kunne holde til ret varm vand ind i bagdelen, såehhh sådan et anlæg gad jeg godt eje.
 
Carl Erik
Hej hvac
Jeg glæder mig lige så meget som I andre til at se hvordan effektiviteten udvikler sig i løbet af de næste 4 måneder.
Du skriver at dokumentation for et jordvarmeanlægs effektivitet kan fremskaffes!! Nu har jeg igennem de sidste 4 måneder forvivlet forsøgt at fremskaffe den, for at kunne sammenligne mit anlæg op imod andre anlæg, men det er første gang at jeg hører nogen sige at det "sagtens" kan fremskaffes. Hvorfor kommer det først nu? Og jeg så meget gerne at du offentliggjorde det!
Iøvrigt kla, så er COP jo ikke afhængig af om jeg varmer forbrugsvand eller ej, det indvirker kun på det totale kWh, ikke på COP, og derfor er det bedøvende ligegyldigt ved en effektivitetssammenligning!
vh
Carl Erik
 
hvac
Nu bor du jo på Sjælland Carl Erik, og det er ikke min hjemmebane. Men vi har skam samlet en del data, med førforbrug - efterforbrug på indtil flere fabrikater varmepumper. Dissiderede energimålinger er vi ikke i besiddelse af, men det tror jeg da jeg vil sætte igang. Og ja, det er fælt beskæmmende at man ikke for især luft/luft og luft/vand har mere specificerede data. Men jeg har en stor luft/vand kørende med el og energimålere (udlejning). Eksakte data kan jeg dog ikke få før næste år. Men jeg skal forespørge om halvleg resultat.

Og jo Carl Erik, der er en væsentlig forskel i COP om du varme brugsvand op eller ej. Varmepumpen vil falde væsentlig i COP når der varmes brugsvand pga de højere temperaturer varmepumpen skal op på. På industrielle applikationer hvor du skal køre en konstant, relativ høj fremløbstemperatur kontra hvor du udnytter flydende kondensering er forskellen i høj grad til at få øje på. Har siddet og nulret med nogle lidt skægge konfigurationer, hvor du anvender flere ens moduler. Og der er saftsusemig forskel om en enhed skal op på 55gr eller kan nøjes med at køre 30 - 35 gr. Iøvrigt undrer det mig du kører så højt som 44 gr på din på denne årstid. Der er skillinger at spare ved hele tiden at knibe fremløbet til det absolut laveste. Prøv det, så burde du kunne få lavere tal. Så når du nu regner det totale op, skal omkostningen til tilsatsvarmen jo med ind i billedet. Og bruger du foreksempel el-vandvarmer vælter ideen total med ispinnen. Bruger man den til at halvere sit olie eller gasforbrug, og f. eks. bruger en solfanger til brugsvandet om sommeren er den vel smart nok. Men den kan ikke meget mere end Pioneer'en og prisen er væsentlig over den. Vælger du istedet større Luft/vand øger du energidækningen væsentlig og kan også dække det varme brugsvand. Og brugsvandet udgør immervæk mellem 20 og 30% af ældre bygningers energiforbrug. At varmepumpen er i stand til det må alt andet lige være en fordel. Ikke mindst når vi er over + 5- 8 gr. Der bliver der meget fornuftig virkningsgrad på dette. Og flere af de nye varmepumper er istand til at opretholde hæderlige virkningsgrader ned til minus meget koldt og dør først helt mellem minus 10 og minus 15. Om man så gider have et fyr til at stå for at dække det, må være et temperamentspørgsmål. Men beregningsmæssigt er direkte el ikke at foragte.

Men du bør stadig lige skimme din side for udokumenterede hantydninger om jordslangers levetid. At du føler jordvarmesælgeren ikke har været pålidelig er en ting, men har du noget at have dine mistanker til produkterne der indgår i den slags anlæg i, vil jeg da meget gerne høre om det. Dette er alene årsagen til jeg farer lidt op over din henvisning til egen side. Læg fokus på fordelene ved dit eget anlæg, fremfor at forsøge at miskreditere andre typer. Sidstnævnte tror jeg iøvrigt du har oplevet hos jordvarmesælgeren.
 
PeterKunz
Jeg ved godt, det er ekstremt lidt målemateriale at skrive om, men nu har jeg haft energimåler på i nøjagtig et døgn.

Den sidder på radiator ud og ind, så den måler ikke varmtvandsproduktion.

Der har været i en cop på 4,32 i det forløbne døgn.
Fremløbet ligger på omkring 32 grader.

Desuden har jeg solvarme, men den laver kun varmt vand for øjeblikket.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hvac
Er det incl begge pumper Peter. For så er da da temmelig fint. Hvad ligger din kuldebærer ind/ud på?
 
hvac
Hov og uden brugsvand???? Så er det helt skrækkelig godt, hvis i har brugt bare en anelse til varmt vand?!?
 
hvac
Har du iøvrigt tænkt på at sommerkøling af solfangeren, burde kunne overføres til jorden Peter? Med endnu vildere virkningsgrad til følge om efteråret!
 
PeterKunz
Jeg måler strømforbruget på x15 totalt set. Altså alle pumper er med.

Jeg skrev en masse med andre på det svenske forum om koblingen mellem sol og vp, men det endte i så mange vekslere og ventiler, at jeg ikke kunne overskue det, så jeg endte med at sætte solbeholder og vvb i serie. Derudover kører solen overskudsvarmen ud i centralvarmesystemet.

Hvordan mener du man kunne koble det, så kølingen ryger i jorden?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,207,789 Unikke besøg
XHTML CSS