HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmebrinesolfanger
PeterKunz
Jeg kom på en tanke:
Lige nu kommer mine jordslanger op af jorden ved mit hus og går 2 meter op af væggen, før de går ind i huset.

Jeg har ikke isoleret dem endnu, så de sorte slanger virker jo faktisk som en mini-mini-solfanger, da brinen varmes, når solen rammer dem.

Ville man kunne styre følgende:

Et lille solfanger-panel sættes på brinereturen, sådan at brinen går gennem panelet før det går i jorden.

Det giver direkte opvarmning af jorden.

Og forstyrrer vp mindst muligt.

For at undgå nedkøling om vinteren kunne man jo lave et isoleret skab til panelet, der kan stå åbent om sommeren og lukket om vinteren.
Ja, man kunne måske sætte en slags drivhusvindueåbner på, der automatisk åbner lågen i sol, sådan at man også får opvarmning af brinen om vinteren. - Jeg har jo tit haft 40-50 grader i mine solvarmepaneler på klare dage i januar.

Det eneste det koster, er et panel, cirkulationspumpen er der jo i forvejen.
Redigeret af PeterKunz d. 17-09-2007 13:09
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Nej, der skal selvfølgelig sidde en lille cirkulationspumpe, så panelet ikke koger over når KB står stille.

Der står i manualen til X15 at driftstemperaturen på brinen er -5 til +20 grader, men der udløses kun alarm ved for lav brine-temperatur. Regner med højtrykspressostats-alarmen udløses ved for høj brine-temp.

Hvis ikke x15 kører ved brine-temp over 20 grader, skal der jo være en regulering på et eventuelt jordvarmebrinesolfangersystem (dejligt ord, tror jeg reserverer det hos dandomain..)
Redigeret af PeterKunz d. 17-09-2007 13:42
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
XJLN
Det er vel lidt samme princip som Energifangeren omtalt her: http://www.heatpump.dk/readarticle.php?article_id=9

Risikoen for en temp på mere end 20°C er vel større med en reguler solfanger som energifangeren, her tror jeg det kunne lade sig gøre uden regulering.

Har selv vendt flere løsninger med at lade jorden uden dog at have lavet noget endnu.
 
XJLN
Faktisk har jeg lagt de 100m gulvvarmerør jeg havde i overskud oppe mellem lægterne under de sorte tagsten. Men jeg ved ikke rigtigt om de kan/skal bruges til et jordvarmebrinesolfangersystem Wink. Er lidt nervøs for det som jeg læste i ovenstående artikel >>Selv for den mest erfarne jordvarmeejer er det et sælsomt syn at iagttage, at det på en varm tørvejrsdag ofte regner under energifangeren. Fænomenet skyldes naturligvis, at energien den pågældende dag flyttes fra energifangeren til varmelageret omkring jordslangerne.<<
 
hvac
Hulens jeg ingen tal har for hvordan det arter sig. Men jeg kender et køleanlæg hvor man hiver varmen af i jordslanger! Men hvis man nu sætter sig, regner ganger og dividerer kan man estimere lidt med hvad der sker.

Desværre er der ingen tal for COP for X15 under forskellige forhold, men vi kunne tage en en IVT G21. Kører den med 10° koldbærer ind og 35° fremløb, bliver forbruget ca 5 kW og ydelsen 27 kW = COP 5,4. Hæver du koldbæreren til 15° er forbruget stort set uændret, men ydelsen stiger til 30kW = COP 6. Og en G 21 kan æde op til 30° i koldbæreren (ved 35°) fremløb yder den så 40 kW = COP 8. Men en eller anden skal nok liige tages i ed, inden man begynder på det.
 
ojacobsen
Man burde jo nok sætte panelerne på vej ud mod jorden, så er den jo i stand til at køle... men vil det være nok hvis der er tale om et solpanel, og ikke energifangeren?
Dem med en ventilationsenhed der veksler mod jordslangerne har allerede en cirkulationspumpe der kører konstant, så her er det jo ikke noget problem..
Ser fem til at der er nogen der kan rapportere om resultaterne. Har desværre ikke økonomisk råderum til at eksperimentere, men tanken har været der et utal af gange... især når man nu har en cirkulationspumpe der kører konstant, og flere optimale sydvendte tagflader.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
ojacobsen
Man burde jo nok sætte panelerne på vej ud mod jorden, så er den jo i stand til at køle... men vil det være nok hvis der er tale om et solpanel, og ikke energifangeren?
Dem med en ventilationsenhed der veksler mod jordslangerne har allerede en cirkulationspumpe der kører konstant, så her er det jo ikke noget problem..
Ser fem til at der er nogen der kan rapportere om resultaterne. Har desværre ikke økonomisk råderum til at eksperimentere, men tanken har været der et utal af gange... især når man nu har en cirkulationspumpe der kører konstant, og flere optimale sydvendte tagflader.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
hvac
Nu tror jeg mestendels man skal kombinere lidt mere sofistikeret. Solfangerens problem er netop evne til at producere varme når du ikke har noget at bruge det til.

Men hvis nu man lavede et godt stort solfangeranlæg.

Smed en veksler på for at kunne udnytte til varme i overgangsperioden. Helst med en fornuftig buffertank.

OG så som overkogningssikring, kølede med brinen!!!!!

Fidusen skulle så være = 0 overkog på solfangeren. Og godt nok "spilder" du så lidt pumpe power, men gevindsten skulle så i teorien være at jordmonet'et henover sommeren blev et par grader eller 5 varmere. Dvs når solen holdt op startede vi med måske 6 i virkningsgrad istedet for 5. Hvis princippet var smart kunne man måske overveje om man kunne tillade reduktion i slangelængden, idet permafrost med sikkerhed elimineres hen over sommeren. Måske en fabelagtig ide til folk med for lille grund?!?!?
 
PeterKunz
Spændende svar, og det kunne da være rart om nogen havde overskud til at eksperimentere med det! Håber, vi kommer videre med det.

Hvad mener I så om dette:

I min solvarmebeholder er der en snegl til solbrinen og en til det gamle oliefyr. Sneglen til olifyret har jeg nu koblet ind på radiatorsystemet, således at overskudsvarme fra solen kan smides i radiatorerne.

Men jeg ville med ganske få rørstumper og fittings og en times arbejde kunne føre jordvarmebrinereturen gennem oliefyrs-sneglen og videre ud i jorden. Altså benytte solbeholderen som veksler for brinen:

Koldbærer ind i X15 - koldbærer ud af X15 - koldbærer ned i solbeholder-snegl - koldbærer ud af solbeholder-snegl - opvarmet koldbærer ud i jorden - koldbærer ind i X15.

Solbeholdervandet vil jo næsten altid være varmere end brinen. Eller vil det? Hvis det bliver kølet af brine under mange skyvejrsdage, går det måske ikke. Men så kunne jeg lave en bypass, måske med en termostatstyret motorventil.

Spørgsmålene er om:
der er flow nok i den rørstørrelse, der er i sneglen?
kan det betale sig rent energimæssigt?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz

Citer

hvac skrev:
Hæver du koldbæreren til 15° er forbruget stort set uændret, men ydelsen stiger til 30kW = COP 6. Og en G 21 kan æde op til 30° i koldbæreren (ved 35°) fremløb yder den så 40 kW = COP 8.


Da det åbenbart betyder ret så meget, hvad brinetemperaturen er, er det da oplagt at arbejde meget mere i det.

Prøvede for sjovt et regnestykke:
Varmepumpebehov 30000 kW x 20 år / cop 3,5 x 1,60 kr = 274286 kroner
Varmepumpebehov 30000 kW x 20 år / cop 4,5 x 1,60 kr = 213333 kroner
Besparelse 60953 kroner. Pr år 3048.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hvac
Tanken var nærmere at sikre mig mod overkogning i solfangeren, uden at det ligefrem "kostede" noget. Idag er eneste alternativ jo nærmest at varme på huset, med nedsat komfort til følge. Der er sgu folk der køber klimavarmepumper til at køle stuen med, fordi de skal fjerne varmen fra solfangeren.
 
XJLN

Citer

Spændende svar, og det kunne da være rart om nogen havde overskud til at eksperimentere med det! Håber, vi kommer videre med det.


Håber der er lidt i overskud på byggekontoen når der sidst på året gøres op Smile har nemlig selv leget med forskellige tanker i denne retning.

Citer

I min solvarmebeholder er der en snegl til solbrinen og en til det gamle oliefyr. Sneglen til olifyret har jeg nu koblet ind på radiatorsystemet, således at overskudsvarme fra solen kan smides i radiatorerne.


Har tænkt det samme, sad lige og regnede lidt på at bruge betongulvet som buffer tillige. Har læst i en rapport fra DTU at man kan øge udnyttelsen af et solfangeranlæg med op til 20% - mener jeg det var, hvis man laver en lille overtemperatur i gulvet på 2-3°C. Hvis man så kombinerer med koldbærer ud må det da blive bedre endnu eller

Citer

Solbeholdervandet vil jo næsten altid være varmere end brinen. Eller vil det? Hvis det bliver kølet af brine under mange skyvejrsdage, går det måske ikke. Men så kunne jeg lave en bypass, måske med en termostatstyret motorventil.


Kunne det ikke gå hen og fryse en kold vinternat?

 
XJLN

Citer

sad lige og regnede lidt på at bruge betongulvet som buffer tillige. Har læst i en rapport fra DTU at man kan øge udnyttelsen af et solfangeranlæg med op til 20% - mener jeg det var, hvis man laver en lille overtemperatur i gulvet på 2-3°C


Ved 20m³ betongulv kan der lagre yderlig ca. 25kWh ved en temperetur signing fra 23 til 25°C.
 
PeterKunz

Citer

XJLN skrev:
Kunne det ikke gå hen og fryse en kold vinternat?


Ikke med en motorventil, der kører brinen uden om solbeholderen ved for lave temperaturer i solbeholderen.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
XJLN
Enig - men kunsten er vel også at lave tingene så simpel som muligt, så kunne man undgå en komponent eller 2 så ville det jo være bedre.
 
PeterKunz
Jeg fandt hos Stiebel-eltron et link, hvor man kan se, hvordan effekten påvirkes af forskellige brine temperaturer:

[url]http://www.stiebel-eltron.com/imperia/md/content/mba/254588_33427_7932_wpf5_13_mit_wpm_ii_se.pdf[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hvac
Rodede lige andet steds og fandt at IPS sprit i 30% blanding med vand, bliver lidt småbrændbart ved omkring de 30°, såehhh man skal nok være lidt varsom med at varme det op.

 
PeterKunz
Ja, det har jo et ekstremt lavt flammepunkt, men det burde vel ikke give de store problemer så længe det er lukket inde, eller der ikke er åben ild.

Men selvfølgelig.. : op i 90 grader gennem solvarmen og så en god gang overtryk på brinen, en overtryksventil, der slipper en ordentlig vind, netop da svigermor har sneget sig til en smøg i fyrrummet... ... der vil nok være et par samlinger, der skal efterspændes bagefter.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
XJLN

Hvad hvis man anvender Glycol?
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
hvac
Så burde der ikke være noget problem. Men IPA'en lyder lidt kriminel.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,270,808 Unikke besøg
XHTML CSS