HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaring med den nye buffertank
ojacobsen
Så har min nye 200l. buffertank erstattet den gamle 60l.
Jeg har etableret den med en del kuglehaner så den kan kobles som følger:
Uden buffertank (til de koldeste dage).
Volumenforstørrer (bare som et forsøg).
Med sekundær pumpe på varmesiden.
Har nu lavet en del forsøg, og indtil videre fungerer det bedst med den sekundære pumpe.
Til dem der kender Nibe:
Jeg måtte hæve gradminutter fra -60 til -20 for at opnå det samme som tidligere... måske dårligt, men der er ikke flere starter. Til gengæld er stuetemperaturen mere jævn.
Hvis jeg kobler den som volumenforstørrer, så er det lige før at der skal + gradminutter til for ikke at indetemeraturen skal svinge for meget.
Jeg ved at det ikke kan bruges til meget med de udetemperaturer vi har nu, men efter alt det vvs arbejde (er IKKE vvs'r, men det holdt tæt!), er det skide skægt at se hvordan det arter sig.
Jeg er iøvrigt HELT sikker på at den investering aldrig bliver tilbagebetalt, men: what the hell Cool

Hvis der er andre der kører med lignende konstruktion(er), så vil jeg meget gerne høre om erfaringerne.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
Hvordan er den koblet op? 3 eller 4 studse?
Min 100L buffer er koblet som Vølund foreskriver, sikkert som din 60L var!
Uden det giver mærkbare udsving i indetemperaturen, har ingen logger Sad , så er gradminutterne sat til -250 (minimum) dette gav den fogangende uge ca. 2 starter pr. dag.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
ojacobsen

Citer

Hvordan er den koblet op? 3 eller 4 studse?
Min 100L buffer er koblet som Vølund foreskriver, sikkert som din 60L var!

Fire studse. De foreslog at proppe den éne, men de er lavet sådan at vandet bliver kørt godt rundt, så jeg valgte at benytte alle fire studse.
60l. tanken havde kun tre studse, så det modsvarer en propning af den éne. Iøvrigt syntes jeg at det var lavet lidt underligt.....:
Pumpen cirkulerede kun på den nederste del af tanken, mens varmesystemet cirkulerede på hele tanken.....
Til at starte med havde jeg begge pumper på samme hastighed, men det gjorde at den bare trak det gennem i hhv. toppen og bunden, og det gjorde så at temperaturen fladt kraftigt efter kørsel (tenken var ikke varmet ordentligt op).
Nu er den interne på tre, og den eksterne på to.

2 starter pr. dag er godt gået.... hvilken slags gulvvarme har du, og hvilken kurve bruger du?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
Du kunne da ikke smide en bette skitse af opbygnigen?

Citer

2 starter pr. dag er godt gået.... hvilken slags gulvvarme har du, og hvilken kurve bruger du?


pt. køre jeg på kurve 3 nu må vi se om det holder hvis vinteren kommer sidste "vinter" kørte vi på 4.
gulvvarme... er det styringen du tænker på? I såfald er det IBI system (Smart House) der skal styre det men "teknikeren - læs undertegnede" har ikke fået det programmeret endnu. Så siden jul er det udelukke VP der har styret vores varme med 21-22°C, så spørgsmålet er om styringen nogensinde bliver programmeret.


Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
ojacobsen

Citer

gulvvarme... er det styringen du tænker på? I såfald er det IBI system

Nix, men jeg tror at jeg har luret den: du har gulvvarme i beton.
Det + den gode isolering sørger for de få starter... jeg er allerede oppe på ca. 14 starter i døgnet. Det falder dog når det bliver koldere.
Jeg ville nok ikke lade andet en varmepumpen styre din gulvvarme...
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN

Citer

Nix, men jeg tror at jeg har luret den: du har gulvvarme i beton


Jep 12-13cm betongulve over det hele.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
KBC
Jeg ville lige høre hvor i køber jeres buffertanke henne
jeg kan kun finde nogle som er på 500 L og over
Hilsen en glad jordvarme indehaver
1 stk. combi queen 7 med 3X150 m jordslange
 
XJLN
Jeg købte min 100L hos Vølund, men har også set dem på nettet.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,198,221 Unikke besøg
XHTML CSS