HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
rørføring
jnfire
hej alle så skal jeg til det. altså montere min ikke godkendte vp
fik vist købt den som uden at orientere mig ordentlig men pyt.
jeg har 2 steder jeg kan placere indedel. 1. sted nede ved gulvet men så er rørerne for lange. skal jeg så have det overskydende længde inde eller ude.
2. sted oppe ved loftet og så passer længden.
hælder mest til placering ved gulvet pga bedre udnyttelse
ved godt at jeg får nogen på hatten af jer for at købe ikke godkendt anlæg men sket er sket så lad det ligge og lad os se om det nu også er så dårligt.
mvh Jørgen
 
Admin
Hej jnfire

Ikke for langt nede ved gulvet, på grund af støv.
Overskydende rør længde ruller du pænt rundt uden at bukke rør sammen. ( og gemmer det bag udedel )

Ikke noget med at korte rør af så du kun har en meter.

Går ud fra vi snakker luft/luft varmepumpe
Redigeret af Admin d. 22-09-2007 14:42
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Totte
Hej

"Ikke noget med at korte rør af så du kun har en meter."

Hvorfor må man ikke korte røret op?
´

Hilsen Totte
 
Admin
Hej Totte

I flerer manualer står beskrevet min 3 meter rørføring
Bla Panasonic
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Totte
Hej

Ganske rigtigt, det står i deres manual, men hvorfor må det ikke være kortere end 3m, hvilken effekt har et kortere rør på anlægget.

Hilsen Totte
 
Admin
Hej Totte

Et for højt tryk i anlægget
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
airman
Njaaa admin. Anlæg med for korte rør er nærmere plaget af støj i indedelen, kommende fra kompressoren.
 
Admin
Njaaa airman

og hørt om ulykker i norge ved for korte rør. ( om det er sandt kender jeg ikke til )
og som tidligere nævnt står det i manuael for nogle panasonic
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
airman
Det kan kun være anlæg folk selv har monteret. En montør har et manometer på, checker og lukker de par gram af der måtte være for meget (på en flaske selvfølgelig)
 
airman
Og har du for meget kølemiddel på skal højtrykspressostaten stoppe den. Er der ingen højtrykspressostat på er anlægget ulovligt.

Mht Panasonic. Netop Göte Broström fra Kinnan, nævner støjen som det der skal animere til mindste rørlængder.
 
Admin

Citer

Det kan kun være anlæg folk selv har monteret. En montør har et manometer på, checker og lukker de par gram af der måtte være for meget (på en flaske selvfølgelig)


Enig

Citer

Og har du for meget kølemiddel på skal højtrykspressostaten stoppe den. Er der ingen højtrykspressostat på er anlægget ulovligt.


Enig

Citer

Mht Panasonic. Netop Göte Broström fra Kinnan, nævner støjen som det der skal animere til mindste rørlængder.


Jeg har desværre ingen installations manuael her, men som jeg husker det er der skrevet ikke under 3 meter rør.

Beskrevet på det papir der er så stort som et landkort, ( step by step vejledning )

Har du evt denne vejledning liggende airman, kunne være helt godt og få det afklaret.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
airman
Nix, i vejledningen optræder ingen advarsler om rør under 3m længde. Det står anført på databladet, brochuren som min. længde. Og i ydelsesdiagrammerne opererer man ikke under 3m. Göte oplyser at eneste problem ved for korte rør, er mulig støj i indedelen. Selvfølgelig skal trykkene kontrolleres mht fyldning. De små Panasonic'er er forfyldt til 7,5meter.

Det står så til gengæld advarsler om luft i anlægget, kan medføre forhøjede tryk.

Derforuden er anført at installation SKAL udføres af fagmand, ellers 0 garanti. Så har de jo den sat på plads.
 
Totte
Hej

Vil trykket ikke variere en del med temperaturen, så metoden med at måle trykket med manometer skal vil sættes i forhold til temp.

Hilsen Totte
 
Admin

Citer

Nix, i vejledningen optræder ingen advarsler om rør under 3m længde. Det står anført på databladet, brochuren som min. længde. Og i ydelsesdiagrammerne opererer man ikke under 3m. Göte oplyser at eneste problem ved for korte rør, er mulig støj i indedelen. Selvfølgelig skal trykkene kontrolleres mht fyldning. De små Panasonic'er er forfyldt til 7,5meter.


Hej Airman
Fint du lige så efter, har den ikke her hjemme.
og hvis det ikke står i nederste venstre hjørne på det tynde ark papir, ja så æder jeg den i mig igen. ret skal være ret.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
airman
Trawlede en af servicemanualerne (mange sider), og kunne intet finde. Af alle steder burde det stå der. Men ved der er angivet et min rørtræk på databladet. Har direkte adspurgt Göte Brôström og denne oplyste dette var pga kompressorstøj i indedelen. Og logisk set er det vel også den eneste plausible forklaring.
 
Sydkoel
Daikin foreskriver min. 4 meter rør på deres pumper. Afstanden er udelukkende for at undgå støj. Personligt har jeg monteret præfyldte anlæg med rør ned til 1,5 meters længde uden problemer (hverken støj eller højtryk).
Redigeret af Sydkoel d. 30-03-2008 12:08
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,143 Unikke besøg
XHTML CSS