HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Omregning mellem forskellige energiformer
Carl Erik
Det var rart at slippe af med den "grimme" tråd, så kan vi måske diskutere noget relevant.
Tør jeg udbede mig lidt hjælp fra en person, som kan omregne fra kW til olie-gas og træ.
Jeg har som en ekstra service udvidet mit regneark http://www.jensensservice.dk/Varmestatistik.xls med tre kolonner, således at mit daglige varmebehov, som jo dækkes af min varmepumpe, automatisk omregnes til liter olie, m3 naturgas hhv. kg træ.
Jeg har efter bedste evne fundet frem til nogle vistnok ikke alt for dårlige omregningsformler, men jeg ville meget gerne høre om nogen kunne validere dem for mig, eller bare kommentere dem. Jeg ved godt at jeg burde tage højde for mange ting, kedeltab-skorstenstab etc., men på den anden side bør regnearket være så simpelt som muligt, derfor den simple formel. Omregningsformlen kan I se ved at gå ind i de respektive celler i regnearket.
Iøvrigt regner jeg nu også årseffektiviteten ud løbende i bunden af regnearket.
Tak
Carl Erik
 
OWL

Citer

Carl Erik skrev:
Det var rart at slippe af med den "grimme" tråd, så kan vi måske diskutere noget relevant.
Tør jeg udbede mig lidt hjælp fra en person, som kan omregne fra kW til olie-gas og træ.
Jeg har som en ekstra service udvidet mit regneark http://www.jensensservice.dk/Varmestatistik.xls med tre kolonner, således at mit daglige varmebehov, som jo dækkes af min varmepumpe, automatisk omregnes til liter olie, m3 naturgas hhv. kg træ.
Jeg har efter bedste evne fundet frem til nogle vistnok ikke alt for dårlige omregningsformler, men jeg ville meget gerne høre om nogen kunne validere dem for mig, eller bare kommentere dem. Jeg ved godt at jeg burde tage højde for mange ting, kedeltab-skorstenstab etc., men på den anden side bør regnearket være så simpelt som muligt, derfor den simple formel. Omregningsformlen kan I se ved at gå ind i de respektive celler i regnearket.
Iøvrigt regner jeg nu også årseffektiviteten ud løbende i bunden af regnearket.
Tak
Carl Erik


Se under "Navigation" - "Energipriser" - "Energipriser - beregning" her på siden - her er omregningsfaktor til diverse energiformer
OWL
 
Carl Erik
Det skal være i "rummål", ikke i kroner og øre
vh
Carl Erik
 
kla
Ja jeg er ked af at tråden tog overhånd, det var ikke meningen, undskyld til alle som føler sig tråd over tæerne.

Omregningstabel

http://www.linka.dk/Beregning/omregning.htm
 
Admin

Citer

Ja jeg er ked af at tråden tog overhånd, det var ikke meningen, undskyld til alle som føler sig tråd over tæerne.

Omregningstabel

http://www.linka.dk/Beregning/omregning.htm


[url]http://www.linka.dk/Beregning/omregning.htm[/url]


Vi arbejder videre herfra
Redigeret af Admin d. 25-09-2007 20:07
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
OWL

Citer

Carl Erik skrev:
Det skal være i "rummål", ikke i kroner og øre
vh
Carl Erik


Omregningstabellen fra Linka er nem at bruge, men tager den højde for virkningsgraden i de forskellige materialer ?

1 kg træ er opgivet til 4,19 kWh - hvilket stemmer nogenlunde overens med træpiller og måske meget tørt kvalitetstræ ?

Træstykker med 30 % fugt indeholder kun 2,09 kWh, fordi virkningsgaraden er nede på 60%.

Jeg har opdateret omregningstabellen her på Heatpump med en ekstra kolonne, der angiver "kWh pr. enhed" (liter, m3, kg)

Se under "Navigation" - "Energipriser" - "Energipriser - beregning" her på siden - her er omregningsfaktor til diverse energiformer
OWL
 
PeterKunz
Jeg bruger følgende tal til hhv brænde og olie:

1 m3 olie = 7000 kw.
1 liter olie = 7 kw.
1 m3 tørt brænde = 580 kg.
1 kg brænde = 0,45 liter olie = 3,15 kw.

Tallene er fremkommet ved at sammenholde alle mulige udregninger, jeg har fundet på nettet.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hvac
Vi bevæger os ud på noget meget usikkert. Brændeovne, træfyr og ikke mindst pillefyr svinger helt sindsygt i virkningsgrader. Jeg har kigget på (og efterfølgende pillet dem ned) pillefyr der antagelig lå under 50% i virkningsgrad. Gjorde de ikke det, kan jeg anvise en varmepumpe med 8,9 10 i COP. I mit gamle hus betød udskiftning fra en gaaaammel Hess støbejerns brændeovn til en fin ny billig dims fra Silvan at mængden af brænde der skulle slæbes ind, nøjagtigt blev halveret. Bare sådan for eksemplets skyld. Her i huset betød skrotningen af den gamle salamander og indførsel af en ny af de bedre, at udnyttelsen steg nøjagtig til det dobbelte. Derfor kan du kun med særdeles voldsom usikkerhed omregne til fastbrændsel. Regnestykket er ikke seriøst, og i bedste fald usikkert at det er ubrugeligt. Beklager Carl Erik. Ideen var ellers god.
 
hvac
Når man regner på fastbrændsel, skal der regnes til kg. Og mht kedelvvirkningsgrader kan noget så ringe som 25% forekomme. Med fyring op mod buffer i en kvalitetskedel kan du komme nogenlunde højt op (her taler vi om over 50%). Men regner du om. Og lytter på trækedel-folket, der rask væk brænder både 20, 30 og 40 kbm af om året hænger det jo slet ikke sammen. Seneste jeg hjalp fyrede 8 tons piller af. Regner du på det, skulle huset nærmest ingen vinduer have.

At jeg har fastbrændsel (som hygge og supplement) - det var her da jeg købte. Det jeg putter i er gratis. Er jeg doven, koster jordvarmen ungefær en tredjedel af den gamle oliekedel.
Skulle jeg nybygge eller flytte -> jordvarme og intet andet.
 
Carl Erik
OK meget fint, tak for svarene.
kla, undskyldningen accepteret. Det er min erfaring at dem man har haft de største kontroverser med, kan gå hen og blive ens bedste venner. Så lad os tro på det.
Jeg kan se på svarene at jeg bevæger mig ud på tynd is mht. fastbrændsel, så jeg tror jeg sletter den kolonne. De to andre er vel gode nok? Hvis jeg regner med en virkningsgrad på ca 90% er jeg vel på den sikre side.
vh
Carl Erik
 
hvac
Oliekedler er sjældent så gode. Gas kan godt luskes temmeligt højt op, ved lave fremløb og kondensering. Til gengæld svinger gassen så grusomt i brændværdi, hvilket igen gør omregning til gætteværk. Såehh Carl Erik, bøvl bøvl og gætteri! Men laver du det nu alligevel, skal du bare angive hvilke kriterier du anvender, så er der ikke noget spooky i det. Men folk der læser det, og f. eks. tror på opgivne virkningsgrader for fastbrændselkedler kan blive slemt forvirrede. Se nu bare manden med de otte tons piller (af den gode kvalitet). Det holder simpelthen ikke i et totaltrenoveret hus med nye vinduer og alt hvad hjertet begærer. En mand der ved en masse om emnet er Rene fra Varmehuset (tror jeg nok han hedder).
 
XJLN
Carl Erik

Den pumpe du regner med i række 42 er det cirkulationspumpen for centralvarmen eller en intern pumpe for ispinen?

Har lige regnet min cop ud fra 1-2-07 til nu = 3.85
Det er inkl. elektronik, brinepumpe samt bufferpumpen som kørte hele tiden indtil for en månedstid siden hvor det blev bygget om, så den skulle gerne blive bedre nu Smile

Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
Carl Erik
Ja, med pumpe menes cirkulationspumpe; der findes ikke andre pumper.
vh
Carl Erik
 
XJLN
Er stadig ikke helt med Frown ...er der ikke en pumpe i/ved kompressoren til at cirkulere væsken ud i ispinden eller hvordan virker det?

Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
Carl Erik
Nej, kompressoren sender "væsken" rundt, og denne "væske" består af luftformig R290 (=propangas). Varmeveksler og den udendørs enhed, fordamperen, er dermed i direkte serieforbindelse, og varmen overføres til centralvarmesystemet i varmeveksleren. Der findes ikke flere led.
vh
Carl Erik
 
kla
Øh Forhåbentlig er propanrøret ikke nedgravet i jorden ud til ispinnen, så skulle der søges i kommunen pga smørremidlet ???
 
hvac
Sig mig hvor stor er fyldningen? Der kan da stå temmelig meget gas i sådan en ispinnen? Jeg mener da du skrev det var ok selv at stille sådan en op?!?!?
 
hvac
Nåehhh, kompressoren står i udedelen. Ellers ville man da vist få et problem med et par direktiver eller tre. Så er systemet iøvrigt lig andre køleanlæg der anvender propan! Al propanen er samlet udendørs. Det var en af de ting der kimede lidt for ørene. Bare glem mit sidste indlæg.

-> Kla der er åbenbart ingen gasfyldte rør i jorden. Rør mellem udedel og radiatorsystem er vandfyldte! Er dette ikke korrekt forstået Carl Erik?

Gad godt at se lidt nærmere data og forklaring vedr produktet!
 
Carl Erik
Nej, I må ringe til leverandøren Niels, for at få alle de svar. Jeg gider ikke at diskutere Ispinden med jer igen.
Men I skal være utroligt hjertelig velkomne til en demonstration hos mig.
vh
Carl Erik
 
Admin
Hej Alle

JA X modellen der er det hele ´sammenkoblet, og der bliver kun trukket vand og El

På Xp modellen er det seperate enheder, hvor man trækker kobberrør i jorden.

Der er mellem 1 og 2 kg R290 ( propan ) afhængig af model

Hvis der er 1 kg skal det årligt efterses af en sagkyndig, akkurat ligesom en varmepumpe fra alle andre mærker med en fyldning på 1 kg og derover

[url]http://www.at.dk/graphics/at/pdf/at-vejledninger/koeleanlaeg-og-varmepumper/koeleanlaeg.pdf[/url]
Redigeret af Admin d. 26-09-2007 20:00
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,198,529 Unikke besøg
XHTML CSS