HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaring med kommende anlæg
Thomas-Midtfyn
Hej

Jeg er ny på siden, og vil egenligt have nogle svar. Men jeg kan se at alle er i samme båd som mig. Derfor vil jeg give mine erfaringer videre.

Jeg er ved at bygge nyt hus, og har besluttet at ville lave jordvarme. Kun fordi det skulle være let og billigt, ikke noget miljø-pjat.

Jeg har læst en del på nettet, og har også været forbi den"30% besparelse" artikel, men firmaet der arbejdede på anlægget har desværre ikke strømlinet anlægget.

Så jeg tror ikke at jeg vælger det.

Problemet er også at deres samarbejde var med Danfoss, og de har i mellem tiden købt det Svenske firma "Thermia". Derfor tror jeg bestemt at deres samarbejde er stoppet. Synd !!!

Derfor har jeg valgt at satse på et anlæg fra Thermia, da Danfoss plejer at være 100% iorden. Og at deres køb derfor er velovervejet.

Men jeg hører meget gerne hvis nogen ved bedre.

Huset jeg bygger er 1½ plan. 135m^2 i stueplan(gulvvarme) og 110m^2 på 1 sal(radiator).

Håber på en god debat!!!!!!!!!!
 
Admin
Der er lagt link til thermia under producenter

admin Grin
Redigeret af Admin d. 18-06-2006 21:25
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
poul_s
Den problem stilling du løber ind i er at for at du får ordenlig udnøttelse af dine radiatorer skal du bruge en temp. på 55 grader, ment il gulv varme er det nok med 35 grader hvis det er designet korrekt.
Hvis du havde gulv varme i hele huset ville din cop værdi være væsentlig højere fordi din varme pumpe så kun skulle varme vandet op til 35 grader, nu skal den varme det op til 55grader og så sænker du temperaturen til dit gulv varme i en blande sløjfe.

Forslag: du laver gulv varme på første sal også, det er ikke så svært men varme fordelings plader.

mvh Poul
 
Thomas-Midtfyn
Hej

OK, det var en ny vinkel.. Jeg har fået fortalt at man sagtens kan bruge radiatorer på 1 sal, men at de skal være 20-40 % større.
Derved kan de virke med selv de 35 °C.

Er der nogle der har erfaringer med det?


Hej

Thomas
 
poul_s
Hej Igen

Det er korrekt, når man beregner max. varme afgivelse for en radiator er det ved 55 grader, den effekt som du kan tage ud svarer til temp, diff. mellem rum og radiator, det er selvfølgelig rigtig at det kan lade sig gøre, men der skal løbe væsentlig mere vand gennem for at opnå den samme effekt.
Jeg ved ikke om der er nogen radiator fab. der angiver varme afgivelse / effekt.

Jeg vil umiddelbart mene at når man halverer temp. diff, skal radiatoren være dobbelt så stor. 55-20 = 35 og 35-20 = 15 grader.

Jeg vil igen foreslå dig at lave gulv varme, hvis du ikke har lavet gulvet på 1. sal endnu.

sorry

Poul
 
Thomas-Midtfyn
Jeg forstår din synspunkt.
Dif er nu kun 17°C iforhold til 35°C, altså en halvering.

Men ingen radiator står på 5 for at kunne varme et værelse op, de står på 2,5-3.. Hvilket betyder at flowet er småt.

Så jeg håber at de 30 % større radiatorer, + evt lidt højere flow vil virke fint.

Grunden til at jeg ikke vil have gulvvarme på første salen, er at jeg ikke mener det er godt i værelser. Man kan ikke lige skrue op/ned hvis det er nødvendigt.(Og jeg har ikke støbt dæk)

Hvis jeg er på et sidespor, så ret mig endelig.


PS: Jeg har egenligt hørt at det ikke er nødvendigt med radiatorer på 1.sal. Man kan bare tage den fra stueplan og igennem en "genvex".
Er der nogle med erfaringer med det?

Hej

Thomas
 
Thomas-Midtfyn
Hej Igen

Så har jeg fået tilladelse fra kommunen(Ringe), selvom jeg kun ligger 200 meter fra en drikkevandsboring. Kommunen startede ellers med at sige at det kunne jeg vist ikke, men efter snak med amtet(fyns), var det åbenbart ikke et problem.
Skriver igen, når jeg er nået længere.

Hej
 
kla
Jeg er da sikker på at en thermia jordvarmepumpe sagtens kan styre flere temperaturer samtidigt, så du har max 35 grader på gulvvarmen, op til 60 grader på radiatorkreds, og 57 grader til varmt vand, 57 grader til vandproduktion er rigeligt idet legionærbakterier dør ved 54 grader og ved at sætte temperaturen på 57 grader undgår du at kalken bindes i beholderen.

styringen foregår på denne måde 1 føler til gulvarme 1 føler til radiator og en shuntventil med tilhørende cirkulationspumpe til at fordele produktionen til de respektive kredse.

Hvis du laver gulvvarme med varmefordelingsplader på 1 sal skal du bare vide at gulvet holder ikke så længe på varmen som i Beton, du vil få lidt "pjatdrift" på jordvarmeanlægget, idet temperaturen falder hurtigere på 1 sal.

Jeg anbefaler løsningen med gulvvarme/radiatorer hvis Thermia kan håndtere det.

Tal evt med teknisk afdeling om det, det er normalt standart på alle svenske varmepumper de skal bare sættes op til det.

om Thermia er bedre kvalitet ved at Danfoss er medejer ???

Bosch ejer IVT, IVT ejer Carrier gør det dem til bedre varmepumper ???,

Danfoss ville også købe IVT men Basch kom først, markedet for varmepumper udvikler sig og derfor opkøber store multinationale selskaber varmepumpefabrikanter, så de er gearede til det fremtidige energimarked.

Det hele handler om tryghed ved det køb man laver, Thermia har nogle fine tal og haler ind på Nibe & IVT i Sverige, den er desværre ikke testet i DK.

hvis du er tryg ved at Danfoss har købt Thermia, vil det være oplagt at vælge Thermia.

kla
Redigeret af kla d. 28-07-2006 20:33
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,275,542 Unikke besøg
XHTML CSS