HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Afstandskrav til vandværk.
C-Hansen
Er der nogen der har været igennem det samme problem?
Vi bygger hus i en lille landsby.Der er ikke andre jordvarme anlæg.Der ligger et vandværk der forsyner de ca.40-50 husstande. vi har lige nøjagtig 100 meter fra nærmeste skel mod vandværk. Er klar over at der normalt skal være 300 meters afstand,men jeg havde fået opfattelsen af at man kunne komme ned på ca. 75 meter med bla. IPA sprit,evt. indele i flere små sløjfer. jeg har snakket med flere producenter af jordvarme,og det lyder til at det er meget svært at få dispensation fra de 300 meter.Vi ligger i silkeborg kommune. Er klar over at jeg bare kan sætte en luft/vand op men er ikke helt så glad for ideen.

Mvh. C-Hansen
 
ojacobsen
150 m. var grænsen her hvis man benytter IPA, og det var intet problem at få tilladelsen. Naboen har iøvrigt fået jordvarme efterfølgende, også her uden problemer.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz
Det var de gamle regler, der gjorde det muligt at lave flere sløjfer og på den måde få nedsat afstandskravet.

Reglerne er nu:

§ 8. Der må ikke gives tilladelse til etablering af et jordvarmeanlæg nærmere end 300 meter fra et alment vandindvindingsanlæg og 50 meter fra andre vandindvindingsanlæg.

Stk. 2. Afstandskravene kan nedsættes, hvis de hydrogeologiske forhold sandsynliggør, at der ikke er øget risiko for forurening af vandvindingsanlæg.

Jeg ville tage ind og tale med en fra teknisk forvaltning, og forhøre mig om muligheden for dispensation.

Sæt dig ind i pumpens sikkerhedssystem. Men det bliver nok meget svært.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
kla
Jeg ville vælge den indgangsvinkel til kommunen, at alternativet til jordvarme er et oliefyr, som udleder CO2, og med den fokus som er på CO2 vil jeg tvivle på at du får meget svært ved at få tilladelse, du kunne jo samtidigt henvise til den gamle bekendtgørelse, hvor man kunne regulere på afstandskravet ved at opdele slangerne i flere kredse, desforuden er det vigtigt at du gør opmærksom på at der er et trykovervågningssystem som sikrer minimalt udslip, hvis uheldet er indtruffet. Husk at det er kommunen som er øverste myndighed og hvis du er god til at tale din sag er kommunen ikke særligt firkantet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 16

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,345,948 Unikke besøg
XHTML CSS