HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Pumpe til at efterfylder jordslanger
XJLN
Er der nogen der kender til en lille og billig pumpe til at efterfylde jordslangerne med?

Har prøvet med en boremaskinepumpe uden større held, ville godt have trykket lidt højere op.Frown
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
hvac
En hånddrevet trykprøver klarer snild opgaven hvis du bare skal have trykket op på de påkrævede 1 - 1,5 bar. Taber du væske skal du have fundet ud af hvor.

Mere sansynligt kan dårlig udluftning være problemet. Og det klarer du ikke med billige fittelifut pumper. Af samme årsag anvender vi hærdebrede CPI pumper fra Danfoss i forskellige størrelser. Og senest har jeg lige bygget en småkraftig Danfoss pumpe på et skraldespand, til brug ved udluftning af systemer med luft i jordkredsen. Skraldespanden kan tømmes på 10 - 15 sekunder vha pumpen.

Er vi på skråninger eller har dårligt nedgravede slanger, trækker vi det tunge gods frem , med en 3 kW centrifugal mejeripumpe. Så er luftlommer og grus fortid i jordslangerne.
 
PeterKunz
'Varmt vand fra solen' har en håndpumpe til påfyldning af brine.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hvac
????? Peter
 
hvac
Faldende tryk er ofte tegn på dårlig skylning og udluftning. Dette fikses med særdeles kraftige og ydedygtige pumper. Ikke noget der fåes for småpenge. Skal trykket bare pumpes lidt op, en 1/2 til en 1 liter, er et simpelt trykprøvningsudstyr (hånddrevet) fuld tilstrækkeligt.
 
PeterKunz

Citer

hvac skrev:
????? Peter


Hvis det blot er for få skabt tryk på brinen er en håndpumpe, som man bruger til at efterfylde solvæske egnet.

Den kan blandt andet købes hos [url]http://www.varmtvandfrasolen.dk/[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hvac
Okay......

Men XJLN, hvordan har man oprindelig fyldt anlægget? Er slangerne gennemskyllet? Har trykket været faldende over længere tid? Hvilken væske har du på? Hvis ikke der er skyllet grundigt, kan du bøvle med faldende tryk længe!
 
XJLN
hvac -
Ved opstart skyllede montøren slangerne ud med en mejeri look a like trykpumpe, de blandede glycol og vand i en 1000L beholder for derefter at skylle slangene igennem i en times tid for derefter at sætte tryk på.
På knap et år er den faldet i tryk fra 1,85bar til 1,45bar så det vil jeg antage det er luft i systemet.
Montøren sagde dengang til mig at trykket skulle ligge mellem 1,5 og 2 bar men du siger 1 til 1,5. Så er det jo ikke nødvendigt med mere tryk, med boremaskinepumpen fik jeg trykket op på 1,55 bar så det må være nok.

PeterKunz

Citer

Hvis det blot er for få skabt tryk på brinen er en håndpumpe, som man bruger til at efterfylde solvæske egnet.

Den kan blandt andet købes hos http://www.varmtvandfrasolen.dk/



Tak for oplysningen, men det lade til at min utætte boremaskine pumpe har gjort jobbet for denne gang Grin
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
ojacobsen

Citer

Hvis det blot er for få skabt tryk på brinen er en håndpumpe, som man bruger til at efterfylde solvæske egnet.

Øhhh, jeg sætter da bare vandslangen på, og så er den ged barberet (har micro udlufter på).
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
Vandslangen, skal det ikke være frostvæske du hælder på?
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
PeterKunz
I mit system er det nok, at der bare ikke bliver undertryk. Der behøver ikke være et bestemt overtryk.

Hvis der bliver undertryk, kan jordslangerne blive suget sammen og deformere.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hvac
Det lyder seriøst nok med den skylning. Men en af de ting der sker, der få trykket til at falde, er at din temperatur i brinen og den omkringliggende jord falder. Så falder trykket også. At hælde vandværksvand på selvom det kun er sjældent, må frarådes.
 
ojacobsen

Citer

At hælde vandværksvand på selvom det kun er sjældent, må frarådes.

Der er da masser af det i forvejen, det er en blanding af IPA og vand.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
hvac
Ja, da, men hvor ligger dit frostpunkt så henne om 10 år? Har en vandprøve fra et 22 år gammel anlæg stående på mit bord. Frostpunktet kan vi måle til 0°. Men der har været glykol i engang (siger man).
 
ojacobsen

Citer

Ja, da, men hvor ligger dit frostpunkt så henne om 10 år? Har en vandprøve fra et 22 år gammel anlæg stående på mit bord. Frostpunktet kan vi måle til 0°. Men der har været glykol i engang (siger man).

Som nævnt i anden tråd, så betaler man fyrsteligt for kontrolbesøg. Burde målingen af frostpunkt ikke være en del af denne... jeg ser potentionelt fare for udslip hvis slangerne fryser, med efterfølgende frostsprængning til følge....., og det er vel udslip vi forsøger at undgå med denne kontrol?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
ojacobsen
Og så dukkede man pludseligt op her (igen).
Vedr. udluftning, så er der en ting der har undret mig:
Der blev, så vidt jeg observerede, aldrig kørt med hverken store eller små pumper inden det blev sat i drift.
Der sidder en micro udlufter temmeligt højt (men ikke på højeste punkt), og slangerne går nedefter fra huset, og derefter op igen inden de vender, altså en potentiel luftboble.
Jeg har målt på begge slanger under "højsæsonen", og der var maks 1 grad forskel på dem. Jeg prøvede herefter at lukke enkeltvis, og her var resultatet ca. det samme (katastrofalt!).
Hvordan ville man mærke hvis der var en sådan luftboble i den fjerne ende?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
hvac
Luft i systemet mærkes ved støj. En sær fjedren i anlægget ved trykprøvning. Forhøjet modstand i systemet. Måske for høj kuldebærer delta.

Almindeligvis skylles anlægget vha kraftig pumpe med returløb til et kar. Klogt er det at filtrere vandet. Ikke sjældent er der plasticrester og jord i slangerne. I svære tilfælde anvendes meget kraftige industripumper og temmelig store slanger for at opnå tilstrækkelig hastighed i slangerne i jorden. Du har to løb, så der vil man skylle een kreds af gangen.
Sluttelig pumpes kredsen op til fire bar. Trykprøvningspumpe monteres på. Trykkes op 3 på hinanden følgende gange og trykket skal så holdes i 30 minutter. Herefter sænkes trykket til normalt arbejdstryk, f. eks 1,5 bar.
 
ojacobsen

Citer

Luft i systemet mærkes ved støj. En sær fjedren i anlægget ved trykprøvning. Forhøjet modstand i systemet. Måske for høj kuldebærer delta.

Kan få helt ned til 2 grader delta ved en 3'r.
Hører hele tiden en "skurren" hvis jeg tvangskører KB pumpen, men det kunne evt. være envejsventilen der sidder over min FLM.
Jeg renser årligt filtret, og der er der ikke meget at hente.... kun en lille smule smuds.
Tror iøvrigt aldrig at den er trykket op til 4 bar, men jeg kan have været fraværende da de gjorde det...
Men med optimalt delta, så må jeg nok bare konstatere at min slangelængde er lige i underkanten, da jeg uden min FLM kommer ned til minus 2 meget hurtigt (den kommer til gengæld ikke meget længre ned end -3 under vinteren).
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
hvac
Din jord lyder kold, hvilket kunne tyde på at lidt længere slange havde været udemærket. Jeg kender ikke Nibe's anbefalinger til kuldebærerdelta, men dit er rigeligt lav. 3- 4 stykker plejer at være fint. Trykprøvningen bør du have fået et stykke papir på. Hvordan og hvorledes de har gjort det. Vi er lige blevet færdig med et gammel anlæg hvor man i mange år har haft mistanke til utætheder. De kan vi efter behørig gennemskylning og trykprøvning nu sige det ikke er. Men en af zonerne havde aldrig rigtig været med, og anlægget har i virkeligheden kørt på kun to tredjedele af slangerne. Pga rimelig overdimensionering og sjaskvåd jord har dette intet betydet, men forskellen ved pludselig at få slangelængden øget med 50% var mærkbar.
 
ojacobsen

Citer

Pga rimelig overdimensionering og sjaskvåd jord har dette intet betydet, men forskellen ved pludselig at få slangelængden øget med 50% var mærkbar.

Det kan man da kalde bonusrunden Wink, jeg må nok bare leve med de lave værdier, men selvfølgelig giver min FLM lidt tilskud. Det kunne være "sjovt" at se hvad en hård vinter bringer, for den foregående siger ikke noget om noget......
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,197,529 Unikke besøg
XHTML CSS