HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Dobbelt pris!
Michael0610
Hej, jeg er helt ny her, jeg har talt med en konsulent i dag og han tilbød mig et IVT Optima anlæg til en pris på 33900+ moms. Dertil skal anlæget monteres. COP mellem 3,1-4,0. Jeg har også set en fra Scan-Air der har en COP på mellem 3,82 og 4,74, men prisen der er så lav som 17000+ moms. Det er halv pris for bedre ydelse, hvis den passer. Er der nogle her der har erfaringen med disse?
 
kla
Det er lidt trættende alt den snak om pris, hvorfor er vi mennesker ikke i stand til at kunne forholde os til produktet i stedet for til prisen,

jeg tror ikke at der er mange der kender dette produkt, men at opgive COP ved +7 +30 er ikke i tråd med virkeligheden.

"resten af svaret er fjernet af mig selv" se iøvrigt det lidt bedre svar længere nede i tråden
Redigeret af kla d. 15-10-2007 22:51
 
Michael0610
Dejligt svar at få som ny bruger her på forumet, mange tak!Sad
 
jnfire
ja michael det er åbenbart tonen herinde. prøv og kig på sverige de har en rigtig god tone på deres varmepumpeforum
 
kla
Ja du må undskylde hvis du synes at det lyder hårdt, men fakta er at COP er nogle tal som man kan fifle med hvis man har en lav COP kan man ændre fremløbstemperaturen så varmepumpen har nogle fantastiske værdier, det er jo også derfor at EU har harmoniseret måden at måle COP på til at gælde ved luft vandvarmepumper på +7 +45, og ved jordvarme på 0 +45, så alle varmepumper er samligninge, derudover er afrimningscyklus, laveste arbejdstemperatur og meget andet vigtige parametere når varmepumpens kvalitet skal måles, luft vand varmepumper bruger normalt R407 eller propan som kølemiddel idet temperaturskalaen for disse væsker kan give høje temperatur på vand, R410 kan derimod arbejde ved lave temperaturer, men kan ikke løfte temperaturen så højt som ved R407. samtidigt gøres der i brochuren opmærksomt på at den kan opvarme 312 m2 bolig i 90 % af året, til orientering kan nævnes at det nuværende isoleringskrav er på ca 25 W pr m2 for normalisolering her er altså tale om huse opført efter BE 06, hvis jeg udregner 312 X 25 er topeffekten ved -12 ude 7,8 kW, den varmepumpe som du har skrevet om er på 6,2 kW ved + 7 hvordan effekten (COP) er ved - 2 ved jeg ikke men meget optimistisk vil jeg tro den er omkring 2,5-2,7 det er en meget normal virkningsgrad for rigtig gode varmepumper, dette giver en topeffekt på varmepumpen på 4 kW, lang fra nok til at varme 312 m2 hus op. hvis du har et gammelt hus altså fra før 2006, kan varmetabet variere fra 25 og helt op til 80-100 w pr m2 og hvordan skal den så kunne varme ret meget op med lille effekt og lave fremløbstemperaturer.

Som tidligere skrevet kender jeg ikke Scan-airs varmepumper, det er muligt at de er rigtig gode, men ovenstående er fakta.

min holdning er og vil altid være køb en varmepumpe som er officelt godkendt af en statslig prøvestation, i Danmark eller andre steder, bed om dokumentation, og vær naturlig skeptisk over "fantastiske" varmepumper med høje COP værdier.

kla
 
Admin
Hejsa

ja det var nok på sin plads netop at fortælle en ny bruger hvorfor en af grundende til at nogle varmepumper er dyrer end andre.

En af grundende hertil er at netop i vores klima her i lille danmark, der har vi det meget fugtigt næsten året rundt og det kræver en meget god afrimnings teknik der er økonomisk.

på netop en luft/vand varmepumpe skal dette være så godt som muligt

Dette kan gøres på flere måder nogle er dyrre end andre og lave.

og selvfølgelig kan der være avance forskelle.

okay kla kom selv før mig Shock
Redigeret af Admin d. 15-10-2007 22:58
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Jeg synes, det er vigtigt, at sælgere forstår kundernes situation.

Det er DESVÆRRE ikke sådan, at det billigste produkt er det dårligste. Hvis man følger med i forbrugertests, kan man som forbruger ofte se, at det er ikke er så ligetil at orientere sig i varers pris og kvalitet. Og det kan der være mange grunde til: mangel på konkurrence, billige produktionslande, store indkøb, tilfældigheder og meget andet.

Det nytter ikke noget at sælgere SKÆLDER ud på kunderne, for på den måde at overbevise dem om varens pris/kvalitets-værdi.

Man må være tålmodig og tro på, at det bedste produkt sejrer til sidst.

Derfor er det så godt med et forum, hvor der er mulighed for at stille spørgsmål om de mange forvirrende tilbud, der er derude. Og mulighed for, at folk med forstand på tingene kan forklare sig.

Jeg bakker op om forbrugere, der er på vagt og undersøger tingene. Både om noget sælges for dyrt, eller om der bliver lovet noget som ikke kan holdes.

Der er faktisk forhandlere, som sælger varer indenfor byggeri alt for dyrt, og man skal ikke gå til den første den bedste. Det er bare synd, at de, der rent faktisk yder god service og leverer gode varer til de rigtige priser, skal forklare sig p.g.a. andre, der handler sådan, at forbrugerne skal se sig godt for.

Så jeg kan godt forstå, at Michael0610, der måske ikke er så meget inde i branchen er forvirret, finder heatpump og leder efter et svar på, hvorfor han skal købe en dobbelt så dyr pumpe, (og måske sige nej til familiens næste ferie). Det er netop en af grundene til at sitet er her.Grin

Husk på, det er kun een, der spørger, men der kan være rigtig mange, der læser svaret, så det kan altid betale sig at give nøgternt og oplysende svar. Det er til gavn for alle.Wink
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
kla
Hej peter

Du har ret i at forbrugeren er den som ved mindst om varmepumper,
men besparelsen i indkøb giver kun 1 ferie, en varmepumpe med god økonomi giver en ferie hvert 2 år, så ved at vælge rigtigt og måske betale lidt mere, kan give væsentligt flere ferier end at vælge en som skal have masser af servicebesøg og bruger meget tilskudseffekt.

Varmepumper er ikke bare sort og hvidt.

Den varmepumpe som du selv har købt er væsentligt dyrere end en standard varmepumpe, men efter 25 år har du måske sparet 75.000 i opvarmning selv om du regner merinvesteringen med, så selv om du har købt dyrt, har du alligevel sparet mest,

Dette kan mange brugere i dette forum desværre ikke gennemskue og ved at sige til dem at det er ok at købe til halv pris, er det vigtigt at kunne se konsekvensen af sin investering.

Når man køber ny bil er man jo også nød til at indregne værditabet og gensalgsværdien inden man køber ny bil, her kan det også betale sig at købe en bil som andre vil købe, når man selv sætter den til salg. prøv at se på de gamle skoda 105 120 og hvad de ellers hed, de var billige, kørte elendigt, holdt ikke så lang tid og var stort set umulige at sælge igen. men det var på et tidspunkt den mest solgte bil i Danmark. de fleste skoda ejere fra den gang fortalte at de var glade for deres bil, men hvis du spørger dem i dag ville de ikke eje en skoda 105 eller 120.

Jeg synes at det er lidt det samme med varmepumper, nogle er glade for deres gamle skoda, mens andre meget hellere vil have en mondeo eller en mercedes. men at sammenligne disse 3 biler er umuligt, det er rigtigt at man med alle bilerne bliver transporteret fra A til B, men herudover er der ingen sammenligning.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,212,518 Unikke besøg
XHTML CSS