HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brinetemperatur !
Daffy
Emnet har været oppe før men :

Var det en ide at man havde et solfangersystem til at opvarme brinen - sådan at man altid havde en brinetemperatur på f.eks 20 grader til varmepumpen !

Hvilken (drift)økonomi kunne der evt. være i det ?

Man kunne f.eks måske også spare noget jordslange på den konto ! Grin
 
PeterKunz
Lad os ikke diskutere mere, men gøre forsøget.

Til foråret vil jeg lave et system, så jeg varme brinen med overskuddet fra solvarmen.

Jeg registrerer forbrug, afleveret effekt, brinetemp og udetemp hele den kommende vinter, og så må vi se, hvordan resultatet bliver næste vinter, når brinen har fået en gang sol.

Hvis nogen har ideer til den mest effektive måde at gøre det på, hører jeg gerne...

Går det godt, køber jeg en ekstra fanger til brinen.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Daffy
Hvad med at lave en ekstra kreds med en solfangerbeholder - måske 200 liter brine opvarmet til 37 grader -derover resten i jorden ! en shuntventil holder den indgående temperatur til VP på 20 grader celsius -optimal temp til VP !
Grin
 
Daffy

Citer

PeterKunz skrev:
Lad os ikke diskutere mere, men gøre forsøget.

Til foråret vil jeg lave et system, så jeg varme brinen med overskuddet fra solvarmen.

Jeg registrerer forbrug, afleveret effekt, brinetemp og udetemp hele den kommende vinter, og så må vi se, hvordan resultatet bliver næste vinter, når brinen har fået en gang sol.

Hvis nogen har ideer til den mest effektive måde at gøre det på, hører jeg gerne...

Går det godt, køber jeg en ekstra fanger til brinen.



Kikkede lige på www.eviheat.se de har lavet et kombineret solvarme/jordvarmesystem.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,198,369 Unikke besøg
XHTML CSS