HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad er din brine ind temperatur? Medio oktober.
hvac
Ret gammel installation iøvrigt.
 
ojacobsen

Citer

-> ojacobsen Chill-faktor er kun aktuelt når vi taler levende væsner. Huse og andet dødt materiale er ikke omfattet af de beregningsmetodikker.

Sig det til mit hus Wink
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Triplus
Chill faktoren er som sagt lavet til levende væsner, men kan i nogen grad overføres til huse. I koldt vejr vil husets ydervæg have en højere temperatur end omgivelserne. I blæsevejr vil afkølingen af overfladen værre større end i stille vejr pga. luftudskiftningen. En anden ting som også spiller ind er luftfugtigheden. Luft med høj fugtighed kan absorbere meget mere varmeenergi end tør luft, så jeg vil antage at afkølingen af huset sker hurtigere i fugtigt vejr.

Ovenstående er tydeligere jo ringere huset i isoleret.

Jeg har et uisoleret badeværelse (sk... koldt), og der er temperaturen vidt forskellig, alt efter om det blæser eller er vindstille, og det ved samme lufttemperatur.
 
ojacobsen

Citer

Jeg har et uisoleret badeværelse (sk... koldt), og der er temperaturen vidt forskellig, alt efter om det blæser eller er vindstille, og det ved samme lufttemperatur.

Lyder som mit hus Sad
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
hvac
He he......

"Chill-faktoren" burde for huse nærmere betegnes utætheds-luftskiftet, idet det som oftest er dette der er betydende.
 
ojacobsen

Citer

hvac skrev:
He he......

"Chill-faktoren" burde for huse nærmere betegnes utætheds-luftskiftet, idet det som oftest er dette der er betydende.


Et forsøg på modangreb Angry (bekræftigelse af Triplus's forklaring)

udenfor er der 0
indenfor er der 20
huse (af mit hus's alder) kan aldrig være 100% isoleret,
altså vil en del af temperaturen fra min stue ende på ydersiden af vægen, og blive kølet ned!
Hvad er det man gør med elektronik?
Man sætter en blæser mod kølefladen for at køle yderligere, da den omgivende luft ikke er tilstrækkelig kold til at aftage varmen!

Jeg syntes selv at dette er et semi-ok argument Cool

Iøvrigt har jeg selv skabt en del af utæthederne ved at sætte ventiler i vægen for at min FLM skal kunne fungere.... har nok fortrudt investeringen, men har nu fundet en fix lille "radiator" til at opvarme den luft jeg trækker ind, men ex'n siger at den ser hæslig ud Sad
Redigeret af ojacobsen d. 15-11-2007 18:41
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
hvac
Hullerne giver jo netop det luftskifte der opstår som følge af blæseriet. Og var huset bygget optimalt, var den yderste skal kold og har kun til formål at der ikke skal komme gennemtræk i den isolering der skal holde på varmen i huset, ikk'? Men sådan er verden jo ikke, og du har vinduer der har væsentlig ringere isolans en f. eks. væggene. Disse køles naturligvis ekstra når det blæser af h. til. Så der er jo noget om snakken. Men begrebet chill-faktor er altså når vi taler kød og blod og ikke mursten, omend det er klart bortledningen af varme, øges ved højere lufthastigheder. Så lad os opløfte det til et eller andet tilnærmet, og konkludere at husene er ringere til at holde på varmen når det blæser, men antagelig ikke så ringe som din næse og ører!Grin
 
ojacobsen
Tråden er stadig den rigtige, selvom den snørklede sig lidt rundt.
Sidder lige og ærgrer mig over at KB-In er ved at falde til 1 grad... hader denne tid på året Frown
Syntes ikke det var så slemt sidste år, men så lavede jeg en graf for det sidste år, og det viser sig at vi skal helt til slutningen af januar i år før at temperaturerne var sammenlignelige.....
Men sidste sæson var nok også temmelig usædvanlig.
Kan ikke rigtigt få grafen med...?.......?...hmmm, den kunne godtnok ikke lide et å i navnet...
ojacobsen tilknyttede følgende billede:billede:
koldside.png

Redigeret af ojacobsen d. 25-11-2007 17:11
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
Ja det kræver mere varme denne fyringssæson i forhold til til den sidste. Har ikke nogen idé om hvor vi lå sidste år på denne tid, men kunne se at i går efter laaang tids kørsel (-250gradmin) at brine ind var på 3,2°C. Har prøvet at holde øje med når VP starter og Brine ind stabilisere sig efter start så ligger den på ca. 6°C i den første tid, dette må alt andet betyde at jordtemperaturen må ligge på omkring de 6°C efter hvileperioden på de -250GM eller?
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
PeterKunz

Citer

jordtemperaturen må ligge på omkring de 6°C efter hvileperioden på de -250GM eller?

Ja, det skulle man da tro.

Min pumpe kører uafbrudt for øjeblikket og brine ind ligger på 4,4.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen

Citer

Min pumpe kører uafbrudt for øjeblikket og brine ind ligger på 4,4.

Tvangskører du den, eller laver den varme hele tiden?

Citer


dette må alt andet betyde at jordtemperaturen må ligge på omkring de 6°C efter hvileperioden på de -250GM

Du har formentlig ret, min jordtemp. er omtrent det samme. Hvis du vil checke, så kan du tvangskøre KB cirkulationspumpen et stykke tid efter at pumpen er stoppet, så får du den mere præcist.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz

Citer

Tvangskører du den, eller laver den varme hele tiden


Den laver varme, den jo frekvensstyret, så den kører lidt op og ned. Ligger mest på 20 til 24 hz. Jeg tror kun den har haft et par stop de sidste uger.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen

Citer

Den laver varme, den jo frekvensstyret, så den kører lidt op og ned. Ligger mest på 20 til 24 hz. Jeg tror kun den har haft et par stop de sidste uger.

Alt det nymodens...Grin , vi andre bonderøve kan jo slet ikke følge med. Det kunne være at det næste hus skulle have en X15 (og en fandens masse mere slange end jeg har nu).
Redigeret af ojacobsen d. 27-11-2007 22:33
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
axell
Jeg ser det samme - pumpen kører stort set hele tiden lige pt. med frosten om natten. Timetæller viser 22t for det sidste døgn.
Brine ind +3gr og ud -1gr.
Fremløb til gulvvarme 32gr på varmekurve 30 - og dejligt lunt over hele huset.
Gad vide om der skulle have været 6-700m slange istedet for 500m..?
Danfoss DHP-H8, 500m slange Ø32mm, gulvvarme fra Climadesign, 300m2 hus + kælder
 
axell
Gik formålet med indlægget helt i stå...?

Jeg har pt. Brine ind 3gr og ud -1gr.

Hvad ligger andre på i forummet?
Danfoss DHP-H8, 500m slange Ø32mm, gulvvarme fra Climadesign, 300m2 hus + kælder
 
PeterKunz
Jeg har brine ind 3,9 og ud 1 ved 20 hz.
21,8 i stuen og 1 grad udenfor. Fremløbstemperatur 35,8.

Brine ind på 3 - 4 grader er ikke dårligt på denne tid af året.

Det virker da ret optimalt, Axell, med 22 timers kørsel og et fremløb på 32 grader. Har du strøm- og varmemåler på?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
XJLN
I modsætning til jer kører jeg jo on/off drift. I starten af en driftperiode ligger temp. ca. på 6,3/3,5 (ind/ud) men efter laaang tids drift er den faldet til 2,8/-0,9 ved -4°C udenfor som det er pt.
Redigeret af XJLN d. 16-12-2007 21:27
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
Triplus
Jeg taster ind i databasen ugentligt, og aflæsningen i dag var 4,7 ind og 0,7 ud.
 
axell
Hej Peter Kunz,
jeg har desværre ikke strøm- og varmemåler på anlægget. Skriver ned hvor mange kWh og drifttimer + brine ind/ud omtrent hver 3´die dag. Min tanke var at de 500m slange var lige til den korte side med de 3gr. ind på brinen (ude -2 dag og -4 nat)
XJLN - mit anlæg er også on/off - desværre.
Anlægget har nu kørt ialt 1405t. siden opstart 14.06.07 og pumpen trækker såvidt vides 3,6kWh.
Fremløb til gulvvarme ligger på 31gr. men der er dejligt lunt så det går åbenbart fint med så lav fremløbstemp.
Danfoss DHP-H8, 500m slange Ø32mm, gulvvarme fra Climadesign, 300m2 hus + kælder
 
PeterKunz
Hej Axell
Du kan gå ind på [url]http://husdata.se/[/url], hvor du kan se varmepumper online. Så kan du sammenligne huse, der minder om dit og se, hvad deres forskellige temperaturer er.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,271,984 Unikke besøg
XHTML CSS