HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme eller naturgas ?
jkn
Vi skal i gang med at bygge 206 kvm hus og 55 kvm opvarmet garage.
Oprindeligt er det udlagt til naturgas + solfangere, da der er tilslutningspligt til gas.
Nu kommer man så i snak med en VVS'er på en messe og han mener så at man skal over på jordvarme.
Huset ligger meget tæt på lavenergi 2 klassen.
Der er kalkuleret med Nilan varmegenvinding - Kan dette integreres i jordvarmeanlægget eller skal det bare køre for sig ?
Er der nogen som har et bud på hvilket anlæg er billigst i drift ?
Der er ca. 6-700 kvm have til rådighed for slanger.
Og om man skal regne med 100000 eller 200000kr til installation af sådan et anlæg ?
Kan det være en mulighed at få det leveret og installeret af en svensk installatør ?

PFT.
 
hvac
Hvorfor Nilan? Det er lavet med plasticveksler! Sad

Varme og ventilation behøver intet at have med hinanden at gøre.

Billigst i drift = antagelig IVT's X15 og lignende anlæg med trinløs kompressor, omend den nok er i overkanten stor til sådan et hus.

Hvem skal så hjælpe dig, når du nu har købt i Sverige og der er noget du ikke kan få til at du???? Og jeg er da på de danske installatørers vegne frygtelig ked af, den manglende tillid til vore evner!Sad

Selve varmepumpen og installation heraf koster nærmere det første end det andet, selvfølgelig stærkt afhængig af hvad du selv sørger for. Men har du gravemand på grunden kan du antagelig få gravet til fornuftige priser af denne.
 
Admin
Hej jkn

hvis dit nye hus bygges efter be06 min klasse 2 så prøv at se her.

måske er der mulighed for at slippe for tilslutningspligt.

[url]http://www.teknologisk.dk/_root/media/23757_Tilslutningspligt%20og%20forblivelsespligt.pdf[/url]
Redigeret af Admin d. 22-10-2007 19:29
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
Jeg ville klart vælge jordvarme, om du vil købe den i Sverige er din sag, men der er faktisk som hvac skriver rigtig mange gode installatører i Danmark, sørg bare for at vælge en som ved hvad han laver, få gerne referencer, en varmepumpe til dit hus vil være en 6 kw med 275 meter slange, din ventilation kan være både Nilan eller Genvex men indbyg en varmeflade til vand så kan du bruge gulvvarmekredsen til opvarmning af indblæsningsluften, det er noget billigere end at bruge elflade.

Hvis dit hus ligger tæt på klasse 2 vil du nemt kunne komme under idet energirammen beregnes med varmekilden, dit hus kan have svært ved at lande i klasse 2 med naturgas, men med varmepumpe vupti så er du der, hvis du er i tvivl om indtastningerne, har IVT en service på deres hjemmeside www.naturvarme.dk som viser hvilke tal der skal tastes ind i BE 06.

Håber at dette gav svar på nogle af spørgsmålene. for øvrigt vil naturgasopvarmningen koste 1900m3 + ventilationstab ca 400 m3 2300m3 X 8,10 = 18630 kr/år varmepumpe 5900 kWh X 1,6 = 9.440 kr/år

Halv pris på opvarmning ikke så dårligt vel ?
 
jkn
Det lyder jo vildt at det vil være halv pris af gas - Kan det virkeligt passe ? Det overrasker mig meget.
Jeg har såmænd intet imod danske installatører, men da budgettet skal køres rimeligt stramt, kan en merudgift på 50-70000 virke lidt skræmmende. Desuden er alting af en eller anden grund væsentlig dyrere i DK end i vores nabolande !
Men nu har jeg lavet en aftale med en installatør i morgen, som jeg ser meget frem til.

/Jesper
 
kla
Ja det kan passe Pfft

Her er en nøjagtig beregning.

Et hus opført efter BE 06 klasse 2 må max bruge 75 kwh pr m2 til opvarmning ialt 19.575 kWh eller 25 w/m2 6,52 kW (husets topeffekt) X ca timer med varmebehov 3.000 timen ialt 19.560 kWh. transmissionstab krydsveksler 5 % og tab kanaler 15 % ialt energibehov 23.400 kWh.

Hvis jeg har et gasfyr med virkningsgrad 107 % er mit behov 2164 m3, men idet en virkningsgrad over 100 % ikke er muligWink (beregningen på de 107 % er ud fra at et nyt oliefyr har en virkningsgrad på 90-95 %) og derfor vil forbruget være 2164 *1,07 2315 m3, det sidste er måske lidt sort for nogen, men brændværdien i gas er bedre end brændværdien i olien.

Besparelsen ligger primært i at alle fossile brændsler skal arbejde med en høj kedeltemperatur for at lave en ren forbrænding, ved gulvvarme, radiatore skal du ikke bruge de høje temperaturer og derfor laves en blandsløjfe, som blander frem og returvand for at undgå for høje temperaturer på gulvvarmen, brændkammeret i nye gasfyr er meget lille og det giver mange start stop, disse 2 ting gør at forbruget til opvarmning er meget højere end ved et system som kan nøjes med at opvarme vandet til 25- 30 grader.

For øvrigt er opvarmning af gulvvarme med olie/gas ca, 20% højere end hvis der blev installeret radiatore. jeg ved at flere byggefirmaer har lavet en lidt sjov statestik på hvem som vil have gulvvarme, os her ovre på djævleøen er vilde med gulvvarme, og jyderne vil også gerne have gulvvarme men ikke uden støtte fra radiatore.
 
jkn
Så er den beslutning vist taget - Det bliver jordvarme.
Så nu står den på indhentning af tilbud på en IVT Greenline HT Plus C7 med 345 m. slange.
Og så skal den også lige klares med kommune og tilslutningspligt til gas.

Tak for alle de gode input !!Smile

/Jesper
 
kla
Held og lykke med anlægget, du bliver glad for din beslutning.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,280,262 Unikke besøg
XHTML CSS