HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
drifttider
jens Ravn
Hej

Har for et års tid siden fået et IVT greenline 11kw installeret. Har netop afsluttet efterisolering af gulve i det meste af huset (gl. bondehus årg1897)
vi kunne ikke holde varmen med radiatorer så vi har udgravet det meste vaf huset og installeret gulvvarme(let gulvvarme med varmefordelingsplader) Efter at vi har startet anlægget op kører det ca. 10 timer i døgnet, er det normalt? Når man taler om brinetemp. er det så den temp. som væsken i jordslangen har? Jeg synes også jeg har mange starter, jeg ved ikke præcist hvor mange for jeg mener ikke jeg kan se det nogen steder men et par gange i timen mindst, virker lidt i overkanten. Vi har ca 500 m slange og 5 radiatorer. Vi kører med gulvvarmestyring og rumfølere. Håber nogen har et bud.
Tak for et genialt forum.Smile
 
hvac
11 kW vp til 5 radiatorer????? Lyder vildt.
 
Admin
Hej jens Ravn

Ja ( brinen) er vædsken i jordslanger og brine temperatur er så jordslange temperatur ind og ud.

Hvor stort er jeres hus, antal personer Spa bad eller lignende ?
dårligt isoleret eller isoleret op til.

Nu kener jeg ikke menu i en ivt,men ved flere herinde gør, jeg vil tro antal starter kan udlæses.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz

Citer

hvac skrev:
11 kW vp til 5 radiatorer????? Lyder vildt.


Plus gulvvarme vel?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hvac
Det håber jeg. Overvej om ikke en buffertank var på sin plads?
 
PeterKunz
Jeg tror ikke du kan se antal starter på en IVT greenline.

Programmet de sælger i husdata.se kan logge starter.
Hvis du går ind på [url]www.husdata.se[/url] kan du se andre systemer online. Der er flere på 11 kw og så kan du jo se hvor mange gange de starter, så du har noget at sammenligne med.

Det lyder nu ikke af voldsomt mange starter, men er du sikker på, at system er optimalt indreguleret? Altså balancen mellem gulvvarme og radiatorer er optimal?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
jens Ravn
tak for alle gode svar.
Vi har 5 radiatorer + ca 500m gulvvarmeslanger. Anlægget er dimensioneret til at kunne opvarme vores 1. sal når vi engang får sat den i stand. Huset er 150M2 i grundplan, vi er 2 voksne og 1 barn som tager bad hver dag. Da vi lavede gulvet isolerede vi med 250mm derud over isolerer vi etageadskildelsen med 200mm så det begynder at ligne noget.
Pt har jeg skruet helt op for alle rumfølere og dernæst sat varmekurven ned fra 6,6 til 5, men så virker ideen om blandsløjfe og gulvvarmestyring vel lidt omsonst?
Jeg har overvejet om jeg skulle montere en buffertank, men jeg vil gerne høre andres mening om emnet og om 10 timers drift i døgnet er ok eller det er for højt.
 
hvac
Det lyder som om huset bruger halvmeget varme. 10 drifttimer lige pt peger på at varmepumpen er ramt nogenlunde i øjet, rent dimensioneringsmæssigt. En velisoleret overetage giver sjældent den store forøgelse af varmeforbruget. Kurve 5 lyder fint, men har du rent og drejet på den ved temperaturer over 5° har du vist ikke kigget særligt godt efter i vejledningen. Der står højt og larmende - juster på "finjustering" ved udetemp over 5° og kurven fifler du med under 5°.

Gulvvarme shunten skal du have, idet radiatorerne kræver den højeste fremløbstemperatur. Hvis du kan balancere ind således at du kan sænke kurven lidt mere, vil der være lidt at hente.

Umiddelbart kunne man foreslå en arbejdstank koblet i serie på returen, således at den køre som ren volumenøgning. Det burde give lidt bedre forhold mellem start stop. Men antal drifttimer bliver ikke meget bedre.

Hvad med dine hulmure, vindues osv! Synes det lyder lidt dyrt at varme op. Hvad brugte i før? Og hvor meget.
 
hvac
Et andet fornuftigt trick, kan være at montere større radiatorer der hvor disse er "for små". Generelt overdimensionet varmebærer er varmepumpens livret. Derfor er gulvvarme VP'ernes livret, idet man så kan køre noget lavere i kurve.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,197,977 Unikke besøg
XHTML CSS