HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Umuligt projekt?
Slott
Det kommer selvfølgelig an på en vurdering af de reelle forhold omkring vores bolig, men måske I her i forum kunne give mig en idé om vi overhovedet behøver overveje jordvarme i vores tilfælde. Jeg har tidligere ovevejet nyt gasfyr i kombi med solvarme, men vores hus ligger for meget i skygge af naboer til at det kan svare sig.

Vi har et ældre hus med udnyttet tagetage på ialt ca 180 kvm. det er nogenlunde isoleret, af et ældre hus at være, og vi brugte ca. 2000 m3 gas om året før vi fik gaskomfur. Vores gasfyr er gammelt og tjenligt til udskiftning, men vi har nyt gaskomfur og vil ikke undvære gassen til madlavning. Vi benytter elektroniske radiator termostater som giver nat/dagsænkning og har brændeoven i stuen.

Vi er 2 voksne og 4 teanage børn, så der bliver brugt meget brusevand. Man kan måske sige at badevand og nogen almindeligt dimensionerede radiatorer (som især i opvarmningsfasen efter en sænkning er meget varme) gør at vi generelt benytter varme med høj temperatur. Det taler jo ikke for jordvarme.

Min kone bryder sig ikke om tanken om at få haven gravet op, men vi har en gårdsplads som vi alligevel gerne ville omlægge. Den er dog i underkanten arealmæssigt.
Den ligger i skygge en stor del af dagen, påvirker det ydeevnen?
Der ligger nabobygninger op til gårdspladsen, betyder det noget for hvor meget jeg kan udnytte den?
Der går kloark, telefon og el gennem gårdspladsen, udover at det fordyrer nedlægning af slanger, påvirker det så mulighederne for at trække varme fra pladsen?
Hvis vi også skal bruge noget af haven, hvordan lægges rørene typisk ned, er der firmaer der benytter at "skyde" gennem jorden eller skal det hele graves op?

--
Hilsen
 
kla
Det lyder som et lidt håbløst projekt, altså at få overtalt konen, det er svært at vurderere uden at have noget konkret at arbejde videre på, men hele din tråd virker nærmest på mig som om du vil have os her i forum til at fortælle dig at der ikke er gevinst ved varmepumper eller at du skal fastholde din nuværende opvarmning, du bruger 2000 m3 gas og brænde (hvor meget) i er mange som bader, jeg tror i bruger jeres brændeovn meget. nogle gange når det ikke kun er besparelsen man kan tale om er det jo mange andre aspekter som kan inddrages i debatten, miljø, filosofi, gasprisen om 2 -5 -10 år brænde hvordan skaffes det og der er masser af andre tanker som man kan tænke, MEN hvis I er glade for Jeres nuværende opvarmningsform, så forsæt lidt endnu, der bliver også solgt varmepumper om 2 - 5 -10 år.
 
PeterKunz
Gårdspladsen lyder ikke umiddelbart som en god idé.
Men det kommer jo an på hvor stor den er, og hvor omfattende jeres omlægning af den er.
At der er skygge på den, burde ikke betyde det store.

Men det er sandsynligvis haven du skal igang med.
Og det kommer nok ikke til at gå stille af sig.
Udover at man ender med temmelig meget molestrering, skal der også gerne gå et halvt til et helt år, før man anlægger den nye have, så jorden kan nå at synke sammen. Det er ikke så rart at se på.

Du er nødt til at komme med nogle flere oplysninger om din gårdsplads og grund.

Men jordvarme er også en stor investering. Hvis I har nem adgang til brænde, og gerne gider at arbejde i brænde, så er det måske ikke en god idé med jordvarme.

Se følgende link under afstandskrav for oplysninger om afstande til strøm, skel og hus med mere: [url]http://www.heatpump.dk/Bekendtg1980.htm[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen

Citer

Der går kloark, telefon og el gennem gårdspladsen, udover at det fordyrer nedlægning af slanger, påvirker det så mulighederne for at trække varme fra pladsen?

Nok ikke en god idé med gårdspladsen, da der skal isoleres nå man passerer følsomme ting som f.eks. kloakrør.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Slott
Tak for svarene især til Peter for henvisningen til regulativet. Til kla vil jeg sige, at hvis det ikke var fordi jeg gerne vil have en eller anden form for alternativ varme, så havde jeg jo nok ikke skrevet her. Nej jeg er ikke glad for mit fyr, alene udskiftning af dette til et moderne kondenserende vil kunne spare ganske meget - men hvis der er bedre muligheder ville jeg hellere smide pengene i det, end et nyt fyr.

Når man vurderer ens muligheder må man jo tage alle de potentientielle problemer som der kan være med i vurderingen, derfor luftede jeg mine bekymringer her - og fik da også bekræftet at nogen af mine forudsætninger var et problem mht. gårdspladsen. Især at man skal isolere nær kloark er et problem da det reducerer det anvendelige areal temmelig meget. Det var ærgeligt da gårdspladsen alligevel kunne trænge til en omlægning, hvorimod anvendelse af haven vil medføre fordyrelse til genetablering af brolægning, terrasse m.v. En anden tanke jeg havde, var derfor om man skulle lave et underdimensioneret anlæg og så supplere med gasvarme når jordvarme anlægget ikke kunne følge med.

Hvis jeg nu vender mig mod haven, så lyder det ret bekymrende at man ikke kan reetablere med det samme. Tilgengæld kan jeg forstå at det ikke betyder noget at den ligger i skygge en stor del af dagen. Haven skråner en del ned og den del der ville være muligt at benytte tll slanger er 3 - 4 meter lavere og 15 m fra huset. vil dette have nogen signifikant påvirkning på det energiforbrug pumpen bruger for at få vandet rundt?
 
kla
Jamen hvis du er interesseret i jordvarme, ved jeg at der er nogle firmaer som pløjer slangen ned med et godt resultat til følge, så vidt jeg ved er det IVT som lige nu kører forsøg med nedpløjning, haven er efter 1 md sig selv igen der er ikke graveskader og efterfølgende er der heller ingen opretning idet nedpløjning kun laver "ridser" i jorden, du kunne evt kontakte IVT Danmark for at høre nærmere. denne løsning giver ingen eller begrænset retablering.

Du må ikke tage mit indlæg som negativt, men de problematikker som du opstillede var vanskelige at arbejde videre med, jeg synes at alle burde konvertere til jordvarme idet selve princippet er helt i tråd med mine personlige holdninger miljø, besp e.t.c.

Men forrentning af et anlæg som i dag bruger 2000 m3 og noget brænde vil ikke kunne bære projektet alene, besparelsen ville være ca 6.000 kr/år hvis brænde holdes uden for beregningen. investeringen vil ligge fra 100.000 og opefter, så hvis det alene var besparelsen ville det være et vanskeligt projekt.
 
Skovrup
Jeg ved, at Carrie leverer et luft vand system som er optimal de steder der er problematisk (30NQL), at installere jordvarme anlæg. Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til importør www.comfortelectronics.dk
Dette anlæg vil passe helt fint til jeres behov og ønsker
 
OWL

Citer

Slott skrev:
Tilgengæld kan jeg forstå at det ikke betyder noget at den ligger i skygge en stor del af dagen. Haven skråner en del ned og den del der ville være muligt at benytte tll slanger er 3 - 4 meter lavere og 15 m fra huset. vil dette have nogen signifikant påvirkning på det energiforbrug pumpen bruger for at få vandet rundt?


At jordslangerne i haven ligger 3-4 m lavere betyder ingenting for pumpen - væsken løber "nedad" på vej ud i haven og "opad" på vej tilbage - disse to ting ophæver hinanden og svarer til at slangerne lå vandret.

Og da slangerne længst væk ligger lavest, bliver der heller ikke problemer med luftlommer i systemet.

Er der nogen, der har erfaringer eller målinger på, hvorvidt det betyder noget at området ligger i skygge det meste af dagen ?

Jordvarme er egenligt et forkert navn, da 97-98 procent af varmen, der optages gennem jordslangerne, stammer fra solens opvarmning af jorden - så det skulle egentligt hedde solvarme istedet..............

Spørgsmålet er så hvilken forskel der er på at solen skinner direkte på jorden, så jorden opvarmes af "strålevarme", eller at temperaturen i jorden skal hæves via luftens kontakt med jorden, når området ligger i skygge.

Måske giver det en større forskel ???

Tænk på hvor stor forskel det gør for en almindelig solfanger, hvorvidt det er klart solskin eller helt overskyet.........

Er der nogen der har et bud ?
OWL
 
PeterKunz

Citer

Er der nogen, der har erfaringer eller målinger på, hvorvidt det betyder noget at området ligger i skygge det meste af dagen ?


Jeg tror ikke, det har den store betydning. Jeg tror, at meget af den opvarmning, der sker af jorden, også kommer fra lun regn og fugt, der trænger ned i jorden, - og vandstrømme i jorden.

Vand er jo fantastisk til at transportere varme, derfor har vi vand i radiatorerne.

Derudover kommer der varme fra omgivelserne, den tilstødende jord osv. Jeg tror, at hvis man i august måler 1 meter nede i muldjord, vil der være nogenlunde den samme temperatur om den ligger i skygge eller ej. Tror jeg. Wink
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen

Citer

Jamen hvis du er interesseret i jordvarme, ved jeg at der er nogle firmaer som pløjer slangen ned med et godt resultat til følge, så vidt jeg ved er det IVT som lige nu kører forsøg med nedpløjning, haven er efter 1 md sig selv igen der er ikke graveskader og efterfølgende er der heller ingen opretning idet nedpløjning kun laver "ridser" i jorden, du kunne evt kontakte IVT Danmark for at høre nærmere. denne løsning giver ingen eller begrænset retablering.

Kan der ikke være problemer med skarpe genstande der ikke umiddelbart viser sig, men som måske gnaver hul på slangerne senere?

Citer

Spørgsmålet er så hvilken forskel der er på at solen skinner direkte på jorden, så jorden opvarmes af "strålevarme", eller at temperaturen i jorden skal hæves via luftens kontakt med jorden, når området ligger i skygge.

Som PeterKunz tror jeg ikke at der er den store forskel.... og man kunne jo i alle tilfælde bare kaste nogle flere meter i jorden.
Jeg har selv på et tidspunkt troet at direkte sol gav noget ekstra, da en del af slangen ligger under mit drivhus, men kom til den konklusion, at det var de kortere kørsler på det tidspunkt der hævede temperaturen.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,282,096 Unikke besøg
XHTML CSS