HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Frostsikring af fritidshus
pld
Kan en Appliance varmepumpe tåle at blive styret on-off af en extern termostat, hvor hele strømforsyningen afbrydes / tilsluttes, så der holdes ca 10 grader.
Den hedder AAC12iscg-ptc og kan ikke gå længere ned end 17 grader.

Hilsen PLD og håber på hjælp.
 
hvac
Tvivler. Vi har prøvet tricket med en ivørigt anerkendt mærkevarevarmepumpe der eller klarer paragrafferne ned til -15°. Det gav uoverskuelige tilisningspproblemer i udedelen. Iøvrigt er Appliance ikke i forvejen for glad for frost, mener jeg at kunne huske.

Iøvrigt er det hård kost for Appliancen, idet du ikke holder varme på kompressoren, hvis du laver det nummer.

Må jeg istedet anbefale dig at købe et apparat fra TI's positivliste, der har funktionen.
 
Admin
Hej pld

fulstændig enig med HVAC.

Se dog også på eurovent godkendte varmepumper
Redigeret af Admin d. 06-11-2007 20:15
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
Problemet ved ekstern styring (rumføler) er at hvis varmepumpen når de 10 grader og derefter slukker måske 2-3 min før den skal afrime resetter du afrimningsfunktionen, efter 4-5 minutter har huset brug for varme igen, varmepumpen er delvis tiliset, og vil ikke starte med afrimning men derimod med varme, og efter ganske kort tid er den dækket helt med is og så har man et sommerhus med alvorlige problemer,

vælg en god varmepumpe, dit sommerhus/fritidshus var sikkert heller ikke billigt at købe, hvis din vandinstallation fryser, eller der kommer fugt i huset, på grund af manglende varme kan det blive rigtigt dyrt at vælge billigt.
 
pld
Vedr. styring med extern termostat til frostsikring:
Forstår Jeres tvivl, men kunne man så lave det således, at strømforsyningen til anlægget ikke afbrydes, men at man i stedet for med et lille varmelegeme opvarmer indedelens interne temperaturføler, når indetemperaturen når over 10 grader ? Det svarer vel til en "normal styring ", hvis man ellers kan få adgang til denne føler.

Håber på kommentarer
hilsen PLD
 
hvac
Nemmere var det nok at "bedrage" føleren vha en modstand. Men du kan nemt risikere at den vil være slemt utilfreds med at afrime. Og andre følere kan også lave fejl, hvor styringen så melder kølemiddeltab. Det er lidt svær at spå om. Men mon ikke de er ilagt grænser, der medfører fejlmeldinger hvis du ryger i ekstremer. Som sagt har mange forsøgt og det er altså ikke "bare lige" at få det til at spille ved 10° og samtidig hård frost. Der vil opstå problemer med at kunne aflevere tilstrækkelig varme til at kunne tø isen, når du vender kredsen. Desuden er der vist for IVT's vedkommende tale om man kører anderledes gennem fladen i udedelen, hvilket også er med til at sikre at tøvandet kommer ordentlig af. Og selvom IVT mente at have styr på det, var man vist nød til at omkode temmelig mange der ikke duede ordentlig i starten da man introducerede 10° funktionen. Så umiddelbart vil jeg gætte på ideen er dødfødt. Skal du have 10° funktion, bliver du nok nødt til at betale for dette. Jeg er ikke vidende om at du kan trylle en kineser til den øvelse!
 
pld
OK - den tanke dropper jeg. Men kan det så betale sig at lade anlægget køre konstant uanset udetemperaturer og derved holde de 17 grader, når man kun er i huset i weekender ? Eller skal man frostsikre med elvarme og så starte anlægget, når man kommer til huset ?
Hilsen PLD
 
hvac
Lav et simpelt regnestykke:

7800 timer om året er temperaturen lavere end 17°

7800 x 1/2 x 27 = 105300 grad timer

5200 timer om året er temperaturen lavere en 10°

5200 x 1/2 x 20 = 52000 gradtimer

Der ses helt bort fra solindfald.

Men om alt er, skal du ungefær bruge den dobbelte energimængde på at opretholde 17° end du skal på at opretholde 10°. Meeeen varmepumpe har jo en årseffektfaktor på et eller andet der antagelig er bedre end de to. Og huset har bedre af at have 17° indendørs end 10°. Men kan du se fidusen? Hvorfor tror du man spare mucho mange penge ved at investere i de gode (dyre) varmepumper? Men en Appliance koster da vist ikke alverden. Du kan sgu da bare eksperimentere dig frem vha potentiometer sammen med føleren. Kan du knibe den et par grader uden den brokker sig, er du langt hen af vejen.

Ser lige og kigger på besparelserne Kolding Kommune har opnået med en HE9'er fra Panasonic. Gående fra knap 52% til 82,5% på fyringsbudgettet over de enkelte måneder. Totalen siger - 71% i forhold til budgettet. Det er sgu da lidt sjov. Eller læs om deres IT afdeling der sparer 214000 kWh/år ved at lave deres køleanlæg lidt klogere.
 
pld
Jeg er langt med en løsning på problemet med at sænke temperaturen, når man ikke er i huset.
Min VP har en min. indstilling på 17 grader. Jeg har en fjernbetjening til enheden, der kan fungere som "termostat" - såkaldt "follow me" funktion. Den har jeg placeret i en lille kasse, hvor et meget lille varmelegeme langsomt kan hæve temperaturen, hvorved anlæggets "min. indstilling" sænkes tilsvarende. Har sænket 3 grader foreløbigt; helt uden problemer, selv ved -5 grader udetemp.
For at imødekomme eventuelle problemer, har jeg suppleret med en termostat, der kan afbryde for strømmen til varmelegemet i kassen, hvis temperaturen falder for meget. Jeg har placeret føleren i stuen således, at den påvirkes af såvel indetemperatur som udendørs vejrlig ( temperatur - vind - sol ). Her har jeg valgt at placere den direkte på ydervæggen ved gulvet. VP´s udedel står lige i nærheden.
Som en ekstra facilitet er min "kasse" af plastic, hvorved temperaturen sænkes yderligere ved solindfald, idet kassen fungerer som drivhus.
Ideen her beskrevet er I velkommen til at benytte Jer af.

Venlig hilsen PLD
 
pld
Jeg undrer mig over al den negative kritik, der er her vedr. såkaldte billige anlæg.
Mit anlæg købt i HN er jeg meget tilfreds med. HN sælger anlægget AAC12iscg-ptc, der er et inverteranlæg, til 3900 kr. Sikkert en fejlagtig pris, idet det er prisen for et anlæg med on / off kompressor. Som beskrevet her i debatten har jeg "tunet" anlægget til yderligere besparelse, da det anvendes i et fritidshus. Anlægget er desuden flot designet, og støjniveauet er uhyre lavt, idet den laveste blæserhastighed er fuldt ud tilstrækkeligt til et fritidshus på ca 70 kvadratmeter.

Hilsen PLD
 
kla
Hej Pld
Ingen siger at en varmepumpe fra applicance er noget bras, men helt seriøst er der nogle ganske få ting som vi sagtens kan blive enige om,

1. Moms af 3900 kr = 780 kr
2. HN skal tjene penge på anlægget 25% ca 700,-kr
3. transportsomkostninger 500 kr
4. fabrikken skal tjene ca 25 -35 % 600 kr
5. kølemidlet koster penge ca 500 kr
6. den ansatte skal have "løn"

Den kvalitet som man køber ved billige varmepumper koster max 900 kr til fremstillingsomkostninger. vil du dermed sige at du køber den samme kvalitet som andre betaler i dyre domme for. jeg tror at når der er gået en 2-3 år vil markedet have tilpasset sig og efterladt en 6-10 forskellige mærker som klarer vores klima, om applicance er en af dem kan man jo bare håbe på.

For øvrigt er tendensen magen til de oplevelser som varmepumpebrancen i Sverige oplevede i starten man solgte luft-luft varmepumper. markedet i Sverige har tilpasset sig og det hænder da at der er et varehus som en gang imellem sælger "ukorente" mærker, men det er typisk en Container som er fremskaffet billigt
 
pld
Hej kla

Ja, det er vi stort set enige om, men der er mange udgifter ved at markedsføre en såkaldt "mærkevare", og - der er kun forbrugeren til at betale i sidste ende. Jeg tror at alle VP anlæg fabrikeres i østen.

Hilsen pld
 
HenrikJeppesen
Det som pld siger er: "Jeg tror at alle VP anlæg fabrikeres i østen" Passer ikke..!
Daikin har 2 fabrikker i europa.! En som ligger i Belgien, og en anden som ligger i Tjekkiet. Har selv været nede og se fabrikken i Belgien, og de laver næsten alt til deres europæriske marked.!

Salgskonsulent varmepumper! Smile
 
Sydkoel

Citer

Daikin har 2 fabrikker i europa.! En som ligger i Belgien, og en anden som ligger i Tjekkiet. Har selv været nede og se fabrikken i Belgien, og de laver næsten alt til deres europæriske marked.!


Og så kan man heller ikke beskylde Daikin for at frådse med udgifterne til markedsføring, men prisen på kvalitet er bare højere. Jeg vil gerne se hvor mange af de billige pumper der kører om 10-15 år !!
Jævligt støder man da på Daikin anlæg (klima) med op mod 20 år på bagen.

De billige anlæg koster typisk 100$ og handles i hele containere, dvs bestiller du 5 stk. får du 5 containere tilsendt Wink
Redigeret af Sydkoel d. 31-03-2008 22:30
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
pld
Et anlæg, der kun koster 1/3 af et dyrt anlæg, behøver ikke at holde i 20 år. Jeg tror dog på, at et billigt og iøvrigt godt anlæg kan køre i mange år med fuld tilfredshed. Mit eget anlæg har udvist en imponerende driftssikkerhed. Ikke en eneste gang observeret tilisning i denne vinter til trods for placering i et barskt miljø ved vesterhavet.
Venlig hilsen pld

AAC INVDESIGN 14000A-PCT ( APPLIANCE )
 
k_madsen
Jeg har valgt Panasonic HE9DKE til mit ny indkøbte sommerhus.(cop 5.22)
Vi har desuden valgt at køre med 16 gr.c på huset konstant. Dette er gjort ud fra vores brug af sommerhuset, som vi stort set er i hver wekend.Ved at holde temperaturen på 16.gr.c er 21 gr.c nået et ca 1 time efter ankomst.
Derfor er en høj kopværdi vigtigt for os. Så vidt jeg husker har de flest billig anlæg en cop på ca. 3.2 +- .5.

Havde vi ladet huset stå tomt i vinter perioden, således at VP'eren kun skulle give hjælpe varme i starten og slutningen af sommer perioden samt afkøling i midten ville jeg nok også have valgt en 'billig' VP'er.

Cool
 
Carl Erik
Jeg var til en demo i Bygma for nogle uger siden. De udstillede en Zibro luft/luft varmepumpe med snapkobling til en meget lav pris. Det viste sig at Zibro og Appliance er et og samme firma!!
Det er svært at skulle bedømme de billige i forhold til de dyre. Jeg har en Pioneer som kører fint, men efterfølgeren fik ny elektronikindmad som gav en masse bøvl, og jeg har en bekendt som har en Panasonic hvor lejerne i den indendørs enhed hyler.
Jeg har endnu ikke hørt om negative erfaringer med de billige anlæg, så hvad kan man så lære af det :-)
vh
Carl Erik
 
k_madsen
Hej
Det er ikke muligt at høre indedelen hos mig.
Men efter sigende skulle denne version også kun være ca 6-7måneder gammel. -)
WinkSmile
 
airman
HE9DKE har en del år på bagen. Fabelagtig varmepumpe iøvrigt.

E9DKE med defekte lejer får uproblematisk en ny ventilatormotor monteret på garantien uden omkostning for kunden(hvis den er købt hos en forhandler). Er den parallelimporteret kan det se værre ud.
 
k_madsen

Citer

airman skrev:
HE9DKE har en del år på bagen. Fabelagtig varmepumpe iøvrigt.

E9DKE med defekte lejer får uproblematisk en ny ventilatormotor monteret på garantien uden omkostning for kunden(hvis den er købt hos en forhandler). Er den parallelimporteret kan det se værre ud.


Ok
ifølge [url]http://www.varmepumpe-experten.dk/[/url] så er denne revision ca. 5 mdr gammel.
Og den er købt her [url]http://www.klimacompagniet.dk/group.asp?group=10&sub=5[/url]

WinkGrin
Redigeret af k_madsen d. 02-04-2008 16:57
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,149,479 Unikke besøg
XHTML CSS