HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hus + garage
Ullum
hej

Hvilket anlæg ska lvi købe til et hus på 200 m2 og 80 m2 garage fuldt isoleret. vil gerne have at det kan klare alt varme og vand om vinteren, vi har solvarme til om sommeren.
Kan det evt betale sig med en buffer tank, som man kan få til solvarme med en 110 literes varmtvandsbeholder inde i.

kan man lave det meste selv?

M.v.h

Jesper Ullum
Grin
 
eichmeier
kan anbefale en X15, den er FED, og lader til at køre rigtig rigtig fornuftigt.

Vi har 270kvm plus 40 kvm garage, og lige nu med 21 grader i stuen og pumpen kører på 20Hz.............stille og roligt.

PeterKunz har vist lavet ALT selv, jeg kan ikke.............

*/eichmeier
 
Admin
Hej Ullum

Der er rigtig mange gode varmepumper som kan opfylde jeres behov til fulde, hold jer til en varmepumpe fra possitiv listen.

Få et par forhandlere ud og lave en udregning på netop jeres hus og forbrugs mønster.

Det er vigtigt at en varmepumpe bliver dimisioneret rigtigt til netop jer.

De fleste mærker kan i finde direkte her på siden bare klik på deres banner
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
airman
Skal det være rigtig sjovt, dvs hvis du har masser af solfanger, bør du lave systemet sådan du har mulighed for at afsætte solvarme både til brugsvand og til opvarmning. Endvidere vil det være smart hvis du har så meget volumen på vandsystemet så du ikke får kogning på solfangersiden. Dvs tank på både brugsvandsside og varmebærerside med en ikke uvæsentlig volumen.

X15 er nævnt og ser fin ud. Kombineret med f. eks to af IVT's slingtanke kunne man strikke noget smart sammen, omend det bestemt ikke er gratis.

Spørgsmålet om x15 måske er skudt lidt over målet? Hvor vil du stille den? De trinløse varmepumper har en anden støjkarakter (rentoner) der kan gøre dem irriterende at høre på. En on/off vp koster mindre og er kun marginalt ringere på driftøkonomien. På servicesiden må den forventes på sigt at være noget sjovere.
 
eichmeier
plus solvarmen også kan bruges til at varme Brinen op, så du får en væsentlig bedre COP.

/eichmeier
 
PeterKunz
Min x15 har ganske rigtigt en højfrekvent tone. Helt nøjagtigt det højeste F på et klaver.

Det er frekvensomformeren, der laver denne lyd.

Vores x15 står i et stort bryggers, hvorfra min kone også driver sit firma, og derfor opholder sig der hver dag.

Hun føler sig overhovedet ikke geneneret af pumpen. Den står inde i en 4 m2 tarm i rummet, uden dør eller væg.

Selv når pumpen kører op i fuld fart, 90 hz, er støjen ikke kraftigere bare en smule forandret.

Det generer ikke os, og vi er yderst tilfredse.Grin
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
kla
Jeg tror at peter har fået en 0 serie varmepumpe, hvis han kan høre højfrekvente toner, med de nye versioner er lyden ikke noget problem, faktisk er den mere stille end IVTs standard serie.
 
Triplus
Jeg vil bakke Peter op i, at der er en højfrekvent lyd når X15 kører. Men som Peter også nævner, så er det ikke særlig generende. Om vi så har fået 0 serier eller hvad, det ved jeg ikke...
 
Ullum
hej

Hvor kan jeg se en X15på nettet og hvad koster sådan et anlæg?

Hvor meget rør skal graves ned for at tilfredsstille mit behov, hjælper det at grave mere ned. f.eks anbefales 400 meter og jeg graver 500 meter ned.

Hvad må jeg laveselv Wink
 
PeterKunz
Du kan finde x15 på ivt's hjemmeside: [url]http://dk.ivt.se/[/url].

Du skal have beregnet energibehovet for dit hus for at vide, hvor meget slange du skal have. Man skal hverken have for meget eller for lidt, men det er bedre at have for meget end for lidt. Har du alt for meget kommer det til at koste i pumpekraft, for at trække unødigt meget væske rundt. Men man skal regne med at x15 skal bruge op mod 30 % mere slange end pumper uden frekvensstyring.

Man må lave langt det meste på centralvarmeinstallationer selv, men du skal være meget sikker på, at du ved, hvad du gør. Det ville være lidt ærgerligt at smadre en installation til over 100.000 kr, fordi man har glemt en detalje.. Eller at man ikke får den varme ud af det, som man kunne få...
Redigeret af PeterKunz d. 30-11-2007 00:34
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,282,121 Unikke besøg
XHTML CSS